• AnnaLovisa

Syskonvagn när det är tre år mellan barnen?

Har precis fått reda på att jag väntar andra barnet. Har en son som kommer vara 3år när syskonet anländer. Han åker inte vagn så ofta längre, men när han gör det så behövs den verkligen, som när man shoppar eller när han behöver ta en tupplur när man är ute och svänger. Jag vet ju inte om det kommer vara nödvändigt längre om 9 månader.

Hur gjorde ni som hade typ 3 år mellan barnen, syskonvagn eller inte?

• Svar på tråden Syskonvagn när det är tre år mellan barnen?
  • Vickan I

Vi hade ståbräda. 2 år och 10 mån mellan barnen. Enda gången jag saknade syskonvagn var när storebror var sjuk och jag ändå ville komma ut en sväng på promenad el handla ngt. Då kunde man inte begära att han skulle stå. Men var vi på långtur ngn gång så hade vi en extravagn till storebror, så vi drog ett barn var.

• Malima

Vi har ingen syskonvagn, det är så kort tid den eventuellt behövs. Vi kör på ståbräda!

• Mälaröbo

Vi hade ståbräda som vi aldrig använde... De gånger vi behövde vagn till stora tog vi varsin istället.

• Griseknoen35

Finns ståbräda med stol på. Den har vi. Kommer inte ihåg vad den heter men köpte den via cdon men vet att det finns massa fler som hade. Då kan iallafall barnet sitta ner om man ska iväg en lite längre tur. Det går även att ta bort stolen och bara ha brädan.. Easy x rider kanske den hette?. Den har iallafall vart guld värd här hemma, vi tycker om att gå långt och vara hemifrån ett tag.

• Harmagedon

Det beror nog väldigt mycket på vad man gör om dagarna och hur man transporterae sig. Vi hade nära till allt! Och skulle vi långt blev det bil. Så köpte ståbräda till treåringen. Visade sig att lillasyster vägrade vagn så han fick vackert gå.

Mina har dessutom slutat sova på dagen tidigt så det var inget problem. Hade jag en 3 åring som fortfarande sov på dagen skulle jag helt klart köpa syskonvagn.

• AnnaLovisa

Det verkar som de flesta kör på ståbräda. Det är ju bra om man ska ha vagnen till transport från plats a till b, typ till och från förskolan. Just nu är det ju mer när vi handlar vi använder vagn, för att min fantastiska son har en förmåga att bara sätta iväg åt valfritt håll när man går i butiker. Det vore ju jobbigt om det hände när man har en liten bebis också och inte kan springa efter ;) Men han kanske hinner bli mindre busig på nio månader? Jag funderar lite på en sån där vagn där man kan sätta fast en syskonsits under när det behövs, typ britax b dual. Men en treåring kanske är för stor för en sån ändå.

• Mrs K

Vi började med ståbräda men det visade sig att vår stora tjej var lite för lång för att kunna stå bra på den. Till slut köpte vi syskonvagn begagnat för 600:-

Helt klart värt den pengen tyckte vi. den har även använts när vi tex varit på astrid lindgrens värld med vänner som haft barn i ungefär samma åldrar, så har de små fått åka vagn medan de större gått själva.

• scanmia

Min store åkte fortfarande rätt mycket vagn, men jag använde mig flitigt av bärsele för lillasyster under första året så syskonvagn saknades inte. De fick turas om helt enkelt.

• daimstrut

Hade jag aldrig köpt till en treåring. Mina barn har slutat åka vagn runt två, då enbart vid middagsvil. Dessutom kan ju bebisen åka sele om treåringen skulle behöva vagnen första halvåret. En 3,5 åring ska gå och brukar sällan sova middag.

• AnnaLovisa
    daimstrut skrev 2014-08-02 21:28:49 följande:

Hade jag aldrig köpt till en treåring. Mina barn har slutat åka vagn runt två, då enbart vid middagsvil. Dessutom kan ju bebisen åka sele om treåringen skulle behöva vagnen första halvåret. En 3,5 åring ska gå och brukar sällan sova middag.

Jag tror att det är väldigt olika från barn till barn och från familj till familj faktiskt. Vet 5 åringar som fortfarande behöver sova lite middag ( och vuxna med för den delen ;)). Om man är en familj som går mycket och överallt så kan de nog bli mycket för en 3,5 åring att hänga med.
  • Griseknoen35
    daimstrut skrev 2014-08-02 21:28:49 följande:

Jo för alla treåringar orkar gå 2-3 mil. Om en 3.5 åring behöver vagn eller ej är ju upp till varje treåring och på vilket sett familjen lever på. Här går vi otroligt mycket, att gå är ett stort intresse här hemma. Bilen får stå. För alla är inte sele ett alternativ heller, alla kan inte använda sele. Bara för att dina barn slutade med vagn vid två betyder det inte att det är något som funkar för alla.
  • daimstrut

Självklart beror det på livsstil, men mina barn hade vägrat att sitta i vagn även om vi vuxna hade velat gå långt Sorry om nån blev provocerad av mitt inlägg.

• daimstrut

Och jag känner ingen 3,5 åring som åker vagn regelbundet faktisk, är inte bara baserat på mina egna barn.

• Mellanmjölkens land

Jag vet minst en till familj där de valt att bära bebisen i sjal/sele om storasyskonet behövde åka vagn. Vi skippade vagn helt till bebisen och bar på heltid (syskonet gick eller åkte springcykel förutom vid middagssömn) medan den andra familjen hade bebisen i vagn och ståbräda till syskonet så länge det inte behövde sova. Bägge storasyskonen var 2,5 när bebisarna kom

Vid så långa turer att vår äldsta inte orkat för egen maskin har vi tagit med vagn till henne. Bebisen är nu 9 mån, storasyskonet blev 3 i april och vagnen har använts mycket sporadiskt. Några ggr för att vänja bebisen vid den och sen tror jag att äldsta åkt i den 2(?)ggr nu under sommaren i samband med långa utflykter.

Personligen är jag nöjd med vårt val att skippa syskonvagn men det hade ju inte funkat om vi inte burit bebisen eftersom storasyster inte somnade innomhus.

Svar på tråden Syskonvagn när det är tre år mellan barnen?