• FruOMor

vad blir räntan?

Jag har ett nytaget lån på 140.000:- taget hos Swedbank.
    Månadsbetalningen är på 1665:- och räntan ligger på 6,65%.
    Denna månad som är den första skall jag betala 3020:- varav räntan är på 1300 något..
    Jag är rätt kass på att räkna ränt i procent men stämmer det verkligen att en rönta på 6,65% är nästan lika mkt som amorterings beloppet varje månad eller är det så att jag betalar högre summa denna gång för att det är första gången?
    På vin står det bara amortering samt ränta plus summan..
    Någon som kan eller vet?

• Svar på tråden vad blir räntan?
  • Sale

140.000 x 0,0665 = 9310 kr per år

9310/12 (månader) = ca 776 kr

Sen sjunker ju räntan beroende på hur mycket du har amorterat. Det finns även varianten där man har i förväg räknat ut den totala räntan på hela lånet (istället för att man i början betalar massor och i slutet inget)..

Det är ingen kostnad för uppläggning eller liknande som kommer första månaden? Ring Swedbank och fråga varför beloppen ser ut som de gör!

• Namnlös

Om jag räknar lite snabbt på det verkar det vara ränta för 53 dagar om det inte är uppläggningsavgift, aviavgift eller andra avgifter inbakade i beloppet du ska betala.

Exakt när fick du pengarna utbetalade? Om det var runt den 9 juni och fakturan ska betalas den 31 juli så stämmer räntan bra. Nästa månad kommer räntekostnaden att vara lägre, den ligger på 700-800 kronor per månad, beroende på hur många dagar månaden har.

Svar på tråden vad blir räntan?