• Anonym (Gravidlängtan)

Hur stökig ska ägglossningen vara för att man behöver/ska få hjälp?

Jag är 36 år och har i över ett år försökt få vårt tredje barn. Har haft två missfall under det här året, i september -13 och i januari -14. Därefter har jag inte blivit gravid. Efter två månader i våras utan ägglossning (kör med ältester) så sökte jag hjälp privat och fick lämna blodprover en månad för att se hur hormonerna för ägglossning och för sköldkörtel var. Alla prover var jättebra och det var bara enligt läkaren "att köra hårt".
    Hade ägglossning den månaden jag gjorde utredningen och även månaden efter. Men nu sitter jag här med två månader utan ägglossning igen, ingen förra månaden och verkar inte bli den här månaden heller. Hur oregelbundet är normalt? När är det aktuellt att stimulera ägglossningen på medicinsk väg? Tips och råd?

• Svar på tråden Hur stökig ska ägglossningen vara för att man behöver/ska få hjälp?
  • orianthi

Alltså, om man redan har barn så får man finansiera utredning och eventuella hjälpmedel själv. Så med andra ord, när du vill :)

• orianthi

Alltså, vill du inte vänta tills ägglossninfen kommer igång så finns det några olika metoder att stimulera ägglossningen på, så boka ett besök hos läkaren för att diskutera vad som passar dig bäst!

• Anonym (Gravidlängtan)

Självklart fortsätter jag att gå privat och betala för det.

Min fråga var mer om man över huvud taget stimulerar ägglossningen på medicinsk väg när man trots allt har äl ibland, kanske flera månader i rad men sen ibland uppehåll? Eller är sådana uppehåll något man måste stå ut med?

• orianthi

Jag tror att det är vanligt att ägglossningen hoppar över ca 2 ggr per år :)

Svar på tråden Hur stökig ska ägglossningen vara för att man behöver/ska få hjälp?