• heythatsmybike

Regler ang föräldrapenning

Hej! Jag undrar vad min föräldrapenning kommer att grundas på. Min dotter kommer att vara 3 år vid nästa förlossning, jag har då arbetat heltid 5 månader på ett nytt jobb. Dessförinnan har jag arbetat deltid 80 och 50 %..... Tacksam för svar

• Svar på tråden Regler ang föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det finns många saker som kan spela in i gällande vad din föräldrapenning kommer grundas på. I huvudsak tittar vi på din nuvarande anställning och om den är stadigvarande, alltså på minst 6 månader eller mer. Du behöver inte ha arbetet 6 månader, har du exempelvis ett vikariat på ett år så är det en stadigvarande inkomst även om du bara arbetat 3 månader. Om inkomsten inte är stadigvarande får vi titta bakåt i tiden hur det sett ut för dig.

Hälsningar
    Maria, handläggare

• heythatsmybike

Hej igen! Testar om det går att skriva i samma tråd. Jag inleder min provanställning 15 oktober, anställningen förlängs 15 april, kommer detta innebära bekymmer? Jag har beräknad födsel 24 februari..

• Försäkringskassan

Hej,

Vi kan bara svara generellt på vad som gäller för att kunna beräkna en SGI här på Familjeliv. 
    Vi kommer behöva titta närmare på det här och ställa följdfrågor för att kunna ge ett korrekt svar om just din sjukpenninggrundande inkomst. Du kan kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524 för att få hjälp med din fråga. 

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Regler ang föräldrapenning