• Anonym (Ella)

Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!

Som sagt, nu får det vara nog! Jag orkar inte mer, att vakna på morgonen med sån jävla ångest och bakrus för att man ännu en gång tappade kontrollen och var så rädd för att det underbara ruset skulle försvinna att man hinkade i sig alldeles för mycket.
    Har alltid haft en osund relation till alkohol och jag vill inte fortsätta åt fel håll. Nu är jag 26 år, mamma till en 3,5 åring och fru till världens finaste man som orkar med all min skit.
    Jag kan inte kontrollera det, jag dricker för att bli full och jag kan inte inse när jag har druckit tillräckligt så jag borde inte och ska inte dricka en droppe mer.. Nu har jag bestämt mig!
    Någon mer som varit i min situation som vill prata?

• Svar på tråden Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Pet) skrev 2014-07-26 22:22:08 följande:
    Jag är som du. Själv kallar jag mig nykter alkoholist. Om du kan lära dig att dricka på ett städat sätt tar jag av mig hatten. Då är du förmodligen inte verklig alkoholist.

Om du är en verklig alkoholist kommer du förlora kontrollen igen. Du kommer bli för full, du kommer få ångest, du kommer göra dumma saker, du kommer att vakna på på fel platser, i fel sängar, du kommer såra dem du älskar, du kommer, du kommer att uppleva förtvivlan och maktlöshet. Din alkoholism kommer aldrig bli bättre, bara sämre.

Men detta är bara om du är verklig alkoholist. Om det är så att du kan dra ner på alkoholkonsumtionen och dricka på ett mer sunt sätt, då är du förmodligen inte alkoholist.

Men är du verklig alkoholist finns det ENDAST en väg. Och det är total återhållsamhet. Du måste därför hitta ett skydd mot det första glaset. Det är alltid det första glaset som är huvudproblemet, aldrig det sjätte, sjunde eller fjortonde.

Det finns flera sätt att avstå från det första glaset, men det mest kända är AA - Anonyma Alkoholister.
    Som det känns nu kommer jag nog inte att kunna dricka något mer, jag tror att jag alltid kommer att ramla tillbaka förr eller senare isåfall. Jag önskar att det skulle gå men jag får nog erkänna att även om jag inte är en verklig alkoholist nu så har jag stor benägenhet att bli.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (me to) skrev 2014-07-26 22:27:38 följande:

Har druckit i flera dagar nu. ENORMT MYCKET!

Ramlade på köksgolvet inatt efter att jag skulle hämta vatten. Min bonus kommer ut och ser mig ligga raklång på golvet. Sinnessjukt!!!

Dessutom tror jag att jag brutit ena handen som jag tog emot mig med. Kan inte röra den och den är väldigt svullen.

Jag är såååå sliten i hela kroppen, men detta var sista gången!!

Fyfan, kan bara tänka mig vilken ångest du måste bära på idag..
    Mitt barn vaknade igår kväll och jag gick in och skulle natta om, jag förstår ju att han märker att jag är annorlunda och att jag förmodligen vinglade in och jag kräks nästan när jag tänker på hur hemskt det är att min fina älskade lilla kille ska behöva uppleva det.
    Har också vaknat upp dagen efter med sår, stukningar och hjärnskakning för att jag har ramlat på fyllan. Jag vill verkligen inte mer!
    Har du försökt sluta tidigare någon gång? Hur gammal är du, och hur länge har du haft problem?
  • Anonym (Ella)
    Ronja 551 skrev 2014-07-26 22:35:54 följande:

Ni är ju grymma som tar tag i sånt här! ! Mera sånt!

Tack för peppen!
  • Anonym (anna)

Har en vän som är i samma situation, hon har berättat allt för mig och gör nu sitt bästa o jag försöker hjälpa men det är tufft när hon inte vill söka hjälp. Hon har ont i magen, mest på höger sida men vill inte ta leverprover. Har ni ont i kroppen? Min vän sa att hon hade fått mycket stöd här www.alkoholhjalpen.se/forum/alkoholhjalpens-forum
    Jag tror på dig Ella!

• Anonym (me to)
    Anonym (Ella) skrev 2014-07-26 22:41:35 följande:
    Fyfan, kan bara tänka mig vilken ångest du måste bära på idag..
    Mitt barn vaknade igår kväll och jag gick in och skulle natta om, jag förstår ju att han märker att jag är annorlunda och att jag förmodligen vinglade in och jag kräks nästan när jag tänker på hur hemskt det är att min fina älskade lilla kille ska behöva uppleva det.
    Har också vaknat upp dagen efter med sår, stukningar och hjärnskakning för att jag har ramlat på fyllan. Jag vill verkligen inte mer!
    Har du försökt sluta tidigare någon gång? Hur gammal är du, och hur länge har du haft problem?
    Jag har brutit båda fötterna pga att jag trampat snett på fyllan. Inte samtidigt dock.

Jag har haft långa perioder då jag varit helt nykter (år), har även haft långa perioder med "normalt drickande", men nu har jag förlorat de personer jag älskar mest och varit med om MASSOR hemska saker den senaste tiden.
    Därav har alkoholen spårat ut totalt igen!

I fredags trodde jag att jag höll på dö - tror det var pga alkohol. Men igår när ångesten satte in kände jag mig "tvungen"  att dricka igen. Inget idag dock för nu har jag gjort slut och kommer ge all min kärlek till familjen istället!

Är 40 år.
  • Anonym (me to)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-26 22:50:54 följande:

Har en vän som är i samma situation, hon har berättat allt för mig och gör nu sitt bästa o jag försöker hjälpa men det är tufft när hon inte vill söka hjälp. Hon har ont i magen, mest på höger sida men vill inte ta leverprover. Har ni ont i kroppen? Min vän sa att hon hade fått mycket stöd här www.alkoholhjalpen.se/forum/alkoholhjalpens-forum
    Jag tror på dig Ella!

Har också haft ont där, det går över när hon slutar dricka. Jag har bra levervärden trots att det där har hänt mig många ggr.
  • Anonym (Glad!)

Jag är så glad för din skull! 💕

• Anonym (anna)
    Anonym (me to) skrev 2014-07-26 23:01:56 följande:
    Har också haft ont där, det går över när hon slutar dricka. Jag har bra levervärden trots att det där har hänt mig många ggr.
    Skönt att höra. Är ju rädd att nåt är allvarligt fel.
  • Anonym (Ella)

Jag tror på dig Ella!

Hoppas att allt går bra för din vän! Jag har inte upplevt något magont, hoppas att det inte är något allvarligt.

Tack för tipset om alkoholhjälpen, jag har precis registerat mig där nu.

• Anonym (Ella)
    Anonym (me to) skrev 2014-07-26 22:59:17 följande:
    Jag har brutit båda fötterna pga att jag trampat snett på fyllan. Inte samtidigt dock.

Jag har haft långa perioder då jag varit helt nykter (år), har även haft långa perioder med "normalt drickande", men nu har jag förlorat de personer jag älskar mest och varit med om MASSOR hemska saker den senaste tiden.
    Därav har alkoholen spårat ut totalt igen!

I fredags trodde jag att jag höll på dö - tror det var pga alkohol. Men igår när ångesten satte in kände jag mig "tvungen"  att dricka igen. Inget idag dock för nu har jag gjort slut och kommer ge all min kärlek till familjen istället!

Är 40 år.
    Jag är ledsen för att det har hänt så mycket tråkiga saker i ditt liv! Jag tror att om man har denna "alkoholistgenen" i sig så kan den nog slå ut när som helst igen även om det har varit bra ett långt tag. Jag har också kunnat sköta mig i perioder men till slut dimper jag dit igen så jag ska inte dricka något alls.
    Har du någon som stöttar dig, någon som vet vad som pågår?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Glad!) skrev 2014-07-26 23:04:16 följande:

Jag är så glad för din skull! ????

Åh, tack!
  • Anonym (me to)
    Anonym (Ella) skrev 2014-07-26 23:16:57 följande:
    Jag är ledsen för att det har hänt så mycket tråkiga saker i ditt liv! Jag tror att om man har denna "alkoholistgenen" i sig så kan den nog slå ut när som helst igen även om det har varit bra ett långt tag. Jag har också kunnat sköta mig i perioder men till slut dimper jag dit igen så jag ska inte dricka något alls.
    Har du någon som stöttar dig, någon som vet vad som pågår?
    Ja min sambo och min terapeut.

Vet någon förutom din man om dina problem?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (me to) skrev 2014-07-26 23:26:44 följande:

Ja min sambo och min terapeut.

Vet någon förutom din man om dina problem?

Nej, bara min man. Jag gjorde ett försök för några år sedan att hinta om att jag har problem men det var ingen som tog det på allvar. Eftersom jag inte har spårat ur totalt tillsammans med andra gång på gång så har nog ingen märkt att det skulle vara något konstigt. Jag har alltid föredragit att dricka när jag är ensam.

Det känns som att min ålder också spelar in, på något sätt är det "okej" att inte kunna hantera spriten när man är ung.
  • Anonym (jag också)
    Anonym (Ella) skrev 2014-07-26 22:18:11 följande:
    Kanske kan jag i framtiden ta någon cider tillsammans med familj och vänner men i nuläget är det noll tolerans som gäller. Jag dricker aldrig bara för att det är gott utan jag hoppas alltid att jag får något slags rus av det och det är vad jag vill uppnå med att dricka alkohol. Det tycker inte jag är en sund inställning.
    Blir du inte sugen på mer när du varit på middag och blivit bjuden?
    Jo, det blir jag absolut och jag kommer på mig själv att försöka få så mycket vin/alkohol som möjligt utan att det märks att jag är onykter. Bäst vore såklart om jag skulle sluta helt. En del i det hela är att jag är ofrivilligt barnlös och jag är så vansinnigt trött på frågor om jag är gravid om jag inte dricker.
  • Anonym (jag också)

Jag tror på dig Ella!

Jag har problem med magsmärtor, fast högre upp och mer i mitten. Jag har varit på sjukhuset men de har inte hittat något. Proverna visade dock att levern är ansträngd.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (jag också) skrev 2014-07-27 09:21:18 följande:

Jo, det blir jag absolut och jag kommer på mig själv att försöka få så mycket vin/alkohol som möjligt utan att det märks att jag är onykter. Bäst vore såklart om jag skulle sluta helt. En del i det hela är att jag är ofrivilligt barnlös och jag är så vansinnigt trött på frågor om jag är gravid om jag inte dricker.

Jag vet precis vad du menar.. Man blir så jäkla bra på att ljuga, manipulera och smyga.

Folk kommer också att anta att jag är gravid, sonen är 3,5 år och många tycker att det börjar bli "lång tid" emellan barnen nu och tjatar och tjatar. Jag brukar ryta ifrån så trevligt jag kan..
  • Anonym (Ella)

Vi är på semester nu och till middagen igår beställde jag så enkelt och bekant en cider till maten. Men snabbt därpå kom jag på mig själv och tog vatten istället. Kände mig stark när jag sa nej till mig själv men det kom med en stor ångest över att jag aldrig mer kan dricka igen. Jag hann tycka synd om mig själv en stund och började tänka i banorna om att jag inte visste att min sista drink/fylla var den sista och sånt där dravel.. Men nu på morgonen när jag vaknade förväntade jag mig att känna den där äckliga smaken i munnen och den tryckande huvudvärken men det känns så jäkla skönt att slippa! Värt allt!

• Anonym (jag också)
    Anonym (Ella) skrev 2014-07-29 08:23:31 följande:

Vi är på semester nu och till middagen igår beställde jag så enkelt och bekant en cider till maten. Men snabbt därpå kom jag på mig själv och tog vatten istället. Kände mig stark när jag sa nej till mig själv men det kom med en stor ångest över att jag aldrig mer kan dricka igen. Jag hann tycka synd om mig själv en stund och började tänka i banorna om att jag inte visste att min sista drink/fylla var den sista och sånt där dravel.. Men nu på morgonen när jag vaknade förväntade jag mig att känna den där äckliga smaken i munnen och den tryckande huvudvärken men det känns så jäkla skönt att slippa! Värt allt!

Gud så skönt! Heja dig! 
  • Ganyca

Hur går det för er? Är en tjej på 27 som också har problem med alkoholen och försöker sluta.

Svar på tråden Nu får det vara nog, nu slutar jag dricka!