• kma

Varför jamar katten så mycket?

Har en honkatt på ca 4 månader som jamar rätt mycket. Jag förstår inte vad det kan vara. Hon får mycket kärlek av mig. Tar ofta upp henne och gosar.

Hon har alltid mat framme som hon äter bra av, hon går på lådan som hon ska och jag har köpt massa leksaker och ett stort klätterträd men hon verkar ändå inte vara nöjd?

Trots allt detta jamar hon och är rastlös. Tittar ofta ut genom fönstret och vill förmodligen ut. Hon attackerar även fötterna mycket trots att hon som sagt har leksaker.

Vill hon ha min uppmärksamhet bara? Att jag ska gosa med henne mer eller håller hon på bli könsmogen? Hjälp! ????

• Svar på tråden Varför jamar katten så mycket?
  • Fjärilslarv

Lek med henne, stimulera henne.

• kma

Men vad är det man kan leka med henne med som inte inkluderar fötter och händer? Hon har ju massa små råttor hon jagar och bollar och spön. Finns det något annat jag kan göra för att vara med i leken?

Vi brukar jaga varandra men tycker att det borde finnas något mer. Tips? :)

• Fjärilslarv
    kma skrev 2014-07-26 20:02:35 följande:

Men vad är det man kan leka med henne med som inte inkluderar fötter och händer? Hon har ju massa små råttor hon jagar och bollar och spön. Finns det något annat jag kan göra för att vara med i leken?

Vi brukar jaga varandra men tycker att det borde finnas något mer. Tips? :)

det finns ju stimulerande leksaker för hundar, kanske finns det något liknande för katter?

Hon vill nog bli stimulerad
  • annaba

Ensamkatt? Unga katter mår oftast bäst med en jämnårig kompis eftersom de behöver mycket lek och stimulans för att bli av med överskottsenergin. Du som människan kan aldrig helt ersätta det genom lek, och det tar sig ibland uttryck som rastlöshet hos katten.

Sen är det inte otroligt att hon börjar närma sig könsmognad vilket adderar till den rastlösheten. Även om 4 månader är rätt tidigt så förekommer det definitivt att så pass unga honor löper för första gången.

• Litet My

Köp en laserpekare, många katter älskar det samt att det tar bort mycket överskottsenergi. Funderar också på om hon börjar bli könsmogen även om det är tidigt.

• nemo1

Kattungar mår inte bra av att inte ha en kattkompis, om du så är hemma 24-7 kan du aldrig ersätta en annan katt. Kattungen är helt klart understimulerad. Personligen tycker jag det är otroligt egoistiskt att bara skaffa sig en kattunge.

Jag skulle aldrig över min döda kropp sälja en kattunge som ensamkatt och det gör inget katthem här heller så det måste ju finnas en poäng.

Svar på tråden Varför jamar katten så mycket?