• carolinheiner

Sjukskrivning

Hur lång tid tar det att bli sjukskriven från de att man pratar med läkaren tills ni tar beslut? Mina föräldradagar tar slut i morgon och ska infinna mig på arbetsförmedlingen på måndag.. Men ska prata med förlossningsläkaren idag så hon sjukskriver mig pga vad som har hänt.. Förlorade våran son för en mån sedan, förtidigt född i v 22+5. Jag vill inte förlora min SGI så sjukskrivningen måste gå omlott med föräldradagarna. Ska ja ringa å dubbelkolla på måndag om beslutet är taget eller gå till arbetsförmedlingen? Hur får ja reda på om ja blir beviljad sjukskrivning från fk?!

• Svar på tråden Sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej!

Vid sjukskrivning ska det komma in en anmälan till oss. Det ska man göra sin första sjuka dag om man inte har en arbetsgivare som betalar ut sjuklön.
    När en anmälan kommet till oss skickar vi antingen ut en ansökan eller så kan man ansöka via vår hemsida www.forsakringskassan.se och mina sidor.
    Vi behöver också ett läkarintyg för att bedöma rätten till sjukpenning.
    Normal handläggningstid från det vi fått in både ansökan och intyg är upp till 30 dagar.
    Blir du beviljad sjukpenning görs en första utbetalning så fort handläggningen är klar.Utbetalning kan du se via mina sidor dagen innan utbetalningen sker. Har du en mobiltelefon kan du registrera den hos oss så får du ett sms dagen innan utbetalning. Om du inte skulle bli beviljad sjukpenning ska du anmäla dig till arbetsförmedlingen första dagen efter du tagit del av beslutet.

Din SGI är skyddad så länge det inte finns glapp mellan perioderna mellan föräldrapenning och sjukskrivning.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning