• Anonym (Boendeförälder)

Hur dela dagarna för barnen?

Jag undrar hur man delar upp dagarna för barn (4 och 2 år). Jag vill ha barnen stadigvarande boende hos mig och ha dem ungefär 60% av tiden. Hur delar man bäst upp dagarna med tanke på att barnen är små? Först tänkte jag 4+3 men då blir det ju ojämnt fördelat för helgerna. Någon som har ett bra tips så mottages tacksamt! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-23 13:48
    Tack för hjälpen! På sikt kommer vi bo nära men nu under hösten kommer pappan bo en timme bort med bil. Ska jag låta honom ta fre-lör då tex? Kanske tråkigt för mig att inte vara med dem på helgerna men det blir förhoppningsvis bara under en kortare period.

• Svar på tråden Hur dela dagarna för barnen?
  • Kerubmamman

Om du/ni vill ha jämnt fördelade kan det vara bra att räkna utifrån ett 14-dagars schema ex 8+6 eller 9+5. 
    En del har vh + en natt däremellan. Men det kanske blir för hattigt för en 2-åring. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (byte)

Bor ni nära? Jobbar båda dag så ni alltid kan lämna och hämta på dagis så att ni kan ha byte när som helst?

Mitt förslag är i såfall att varannan vecka hämtas barnen på tisdag efter dagis av umgängesföäldern och stannar där tills fredag då boendeföräldern hämtar.

Andra veckan så hämtar umgängesföräldern barnen efter dagis på torsdagen och boendeföräldern hämtar barnen på söndagen.

Då blir fördelningen 4/3 med hyffsat rättvisa helger.

Här är schema: (bo=boendeföräldern ug= umgängesföräldern)

Vecka 1:
    Må: Bo
    Ti: Ug hämtar på dagis
    Ons: Ug
    To: Ug
    Fre: Bo hämtar på dagis
    Lö: Bo
    Sö: Bo

Vecka 2:
    Må: Bo
    Ti: Bo
    Ons: Bo
    To: Ug hämtar på dagis
    Fre: Ug
    Lö: Ug
    Sö: Bytesdag

Tack för hjälpen! På sikt kommer vi bo nära men nu under hösten kommer pappan bo en timme bort med bil. Ska jag låta honom ta fre-lör då tex? Kanske tråkigt för mig att inte vara med dem på helgerna men det blir förhoppningsvis bara under en kortare period.

• Anonym (byte)
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2014-07-23 13:49:11 följande:

Ni jobbar båda må-fre?

Jag föreslår varannan helg med boende hos dig tills han flyttar närmare. Jag tycker inte att du ska ge bort alla helger till honom. Möjligtvis så att han har 3 av 4 helger i månaden.

Tack :) Han jobbar inte under en period medan jag arbetar. Barnen går på dagis nära mig. 

• Brumma

Vad vill pappan? Det låte lite illa när du skriver att "du vill" och att du ska "låta honom"... Förhoppningsvis missuppfattar jag och ni tar de här besluten gemensamt :D

Om pappan flyttar närmre är det ju inget som hindrar växelvist boende på 50 procent.

60/40 är ju ingen jätteskillnad så varför ont 50/50?

Jag tror inte att det är bra att dela upp så de har bara vardagar hos dig o helger hos pappan, inte ens under en period. Då blir det automatiskt "tråkigt" hos dig o kul (ledigt o lördagsgodis...)

Kanske 3,3,2? Iallafall i början för tvååringens skull.

Har ni bott ihop tills nu?

Mitt ex vill ha dem 50/50. Har har inte varit föräldrarledig och tagit huvudansvar för barnen tidigare. Det är ju bra att han vill engagera sig mer i dem, men tyvärr kräver hans jobb väldigt mycket resor. Jag tänker mig också att barnen behöver vänjas att vara ifrån mig successivt eftersom jag inte lämnat dem tidigare. Så 60/40 är på sikt när vi ser hur barnen mår. Och "låta ta" fre-sön är just pga det du nämner att de får ledigt med honom och det blir vardag hos mig. Tusen tack för hjälpen iaf!

• Brumma
    Anonym (Boendeförälder) skrev 2014-07-26 15:11:14 följande:

Mitt ex vill ha dem 50/50. Har har inte varit föräldrarledig och tagit huvudansvar för barnen tidigare. Det är ju bra att han vill engagera sig mer i dem, men tyvärr kräver hans jobb väldigt mycket resor. Jag tänker mig också att barnen behöver vänjas att vara ifrån mig successivt eftersom jag inte lämnat dem tidigare. Så 60/40 är på sikt när vi ser hur barnen mår. Och "låta ta" fre-sön är just pga det du nämner att de får ledigt med honom och det blir vardag hos mig. Tusen tack för hjälpen iaf!

Ja, även om jag tillhör skaran som anser att barnen behöver bra föräldrarna och att det inte är ultimat med vh (vi har vh och tittar man i backspegeln hade det varit bättre för alla inblandade med växelvist boende) så vet jag också att ibland är barnen mer fästa vid ena föräldern. I vårt hem är det jag som är mest med barnen och de hade behövt "skolas in" med pappan och öka tiden med honom succesivt.

Så jag tror det viktigaste är - ur min synvinkel - att ha täta byten i början och att barnen får mkt tid med båda föräldrarna. Lycka till.
Svar på tråden Hur dela dagarna för barnen?