• Anonym (x)

Vad innebär de olika åtgärderna?

Hej!

Jag undrar vad följande begrepp innebär i praktiken:

Äggdonation?
    Embryodonation?
    Surrogatmamma?

Så här tror jag, men är inte alls säker på om det är korrekt:

Äggdonation: En kvinna donerar ägg till en kvinna som inte har några egna ägg/inga dugliga ägg. Dessa ägg befruktas UTANFÖR kroppen, med mottagarkvinnans pojkväns spermier, sedan placeras de i mottagarkvinnan. - Stämmer det?

Embryodonation - jag har aldrig förstått vad detta är? Är det så att en man och en kvinna gör ett barn som sedan plockas ut tidigt, för att läggas in i en annan kvinna? Eller nä, hur gör man!?

Surrogatmamma: Är det bara livmodern man lånar? Det är inte den kvinnans ägg? Har man således gjort en embryodonation till surrogatmamman och endast lånat hennes livmoder?

Hjälp mig att reda ut allt, tack.
    jag undrar även vad av detta som är lagligt i Sverige?

• Svar på tråden Vad innebär de olika åtgärderna?
  • Anonym (xx)

Äggdonation - du har helt rätt.

Embryodonation - Innebär att ett embryo skapas genom provrörsbefruktning med annan mans spermier och annan kvinnas ägg och sedan förs in i mottagar kvinnans livmoder. Skulle gissa att det framför allt handlar om nedfrysta embryon som "blivit över" när ett par avslutar en provrörsbefruktning. 

Surrogatmamma - Är det omvända mot embryodonation. En annan kvinna "lånar ut" sin livmoder till ett par varvid parets embryo som kommit till genom provrörsbefruktning förs in i kvinnans livmoder. 

Om jag minns rätt så är äggdonation lagligt i Sverige men inte de båda andra. 

• Anonym (x)
    Anonym (xx) skrev 2014-07-20 15:30:00 följande:

Äggdonation - du har helt rätt.

Embryodonation - Innebär att ett embryo skapas genom provrörsbefruktning med annan mans spermier och annan kvinnas ägg och sedan förs in i mottagar kvinnans livmoder. Skulle gissa att det framför allt handlar om nedfrysta embryon som "blivit över" när ett par avslutar en provrörsbefruktning. 

Surrogatmamma - Är det omvända mot embryodonation. En annan kvinna "lånar ut" sin livmoder till ett par varvid parets embryo som kommit till genom provrörsbefruktning förs in i kvinnans livmoder. 

Om jag minns rätt så är äggdonation lagligt i Sverige men inte de båda andra. 

Tack för svar.

Så en kvinna som är mottagaren i en embryodonation är således en surrogatmamma? Det är bara hennes livmoder som används - det är varken hennes ägg eller hennes pojkväns spermier?

Eller kan det vara en annan kvinnas ägg, med mottagarkvinnans pojkväns spermier?

Fan va invecklat allt verkar vara.

Varför inte bara adoptera barn som redan finns till?

Bra ändå att inte alla dessa konstigheter är lagliga i Sverige.
  • Anonym (Inte så enkelt)
    Anonym (x) skrev 2014-07-20 15:34:47 följande:
    Tack för svar.

Så en kvinna som är mottagaren i en embryodonation är således en surrogatmamma? Det är bara hennes livmoder som används - det är varken hennes ägg eller hennes pojkväns spermier?

Eller kan det vara en annan kvinnas ägg, med mottagarkvinnans pojkväns spermier?

Fan va invecklat allt verkar vara.

Varför inte bara adoptera barn som redan finns till?

Bra ändå att inte alla dessa konstigheter är lagliga i Sverige.
    Du vet väl att det inte "bara är att adoptera"? Har man tex en kronisk sjukdom, det kan vara något som absolut inte påverkar barnet på något vis eller/och som hålls under kontroll med medicinering så kan det vara svårt, ja, med vissa sjukdomar till och med omöjligt att bli godkänd som adoptivförälder. Även om man blir godkänd av soc så är det gå länder som skulle godkänna sådana adoptivföräldrar.

Sedan även om det idag är lagligt för tex homosexuella att adoptera så är det få länder som godkänner homosexuella att adoptera. Så det är inte så enkelt som man skulle kunna tro och därför tycker i alla fall jag att det är synd att de andra alternativen inte är godkända i Sverige.

Ett par vänner till mig tex får inte adoptera då hon som tonåring hade aneroxia. Egna barn kan de inte få pga hans dåliga spermiekvalitet och hennes låga äggreserv (trots att hon bara är 30). Detta par skulle kunna bli världens bästa föräldrar, och i deras fall är det enda som kan ge dom ett barn är just embryodonation. Och jag kan inte se varför de ska behöva åka utomlands för att göra detta. Visst att de får betala för det själva men att det inte ska vara lagligt för dom att göra det på hemmaplan? Tycker du verkligen att det är rätt?
  • Anonym (x)
    Anonym (Inte så enkelt) skrev 2014-07-20 15:47:10 följande:

Du vet väl att det inte "bara är att adoptera"? Har man tex en kronisk sjukdom, det kan vara något som absolut inte påverkar barnet på något vis eller/och som hålls under kontroll med medicinering så kan det vara svårt, ja, med vissa sjukdomar till och med omöjligt att bli godkänd som adoptivförälder. Även om man blir godkänd av soc så är det gå länder som skulle godkänna sådana adoptivföräldrar.

Sedan även om det idag är lagligt för tex homosexuella att adoptera så är det få länder som godkänner homosexuella att adoptera. Så det är inte så enkelt som man skulle kunna tro och därför tycker i alla fall jag att det är synd att de andra alternativen inte är godkända i Sverige.

Ett par vänner till mig tex får inte adoptera då hon som tonåring hade aneroxia. Egna barn kan de inte få pga hans dåliga spermiekvalitet och hennes låga äggreserv (trots att hon bara är 30). Detta par skulle kunna bli världens bästa föräldrar, och i deras fall är det enda som kan ge dom ett barn är just embryodonation. Och jag kan inte se varför de ska behöva åka utomlands för att göra detta. Visst att de får betala för det själva men att det inte ska vara lagligt för dom att göra det på hemmaplan? Tycker du verkligen att det är rätt?

Ett barn är ingen rättighet och jag anser att man glömmer bort att tänka på just BARNETS BÄSTA i sådana här lägen.

Barnet har rätt till sin biologi. Det är rent av elakt att föda upp ett barn och medvetet ta dess biologiska mor och far ifrån barnet. Det är inte okej någonstans!
  • Anonym (Linda)
    Anonym (x) skrev 2014-07-20 15:52:16 följande:
    Ett barn är ingen rättighet och jag anser att man glömmer bort att tänka på just BARNETS BÄSTA i sådana här lägen.

Barnet har rätt till sin biologi. Det är rent av elakt att föda upp ett barn och medvetet ta dess biologiska mor och far ifrån barnet. Det är inte okej någonstans!
    Tyvärr är det alltid de rika barnlösas rättigheter som går före barnets rättigheter.Och de baaaarnlösa får absolut aaaaldrig kritiseras för att de berövar sina barn det biologiska eller hyr en livmoder av en fattig Kvinna i nåt U land...för det är synd om dem, Barnen är det inte lika viktigt med. Var föresten en tråd nyligen om surrogatbarn och att de liksom adoptivbarnen mådde dåligt. Tror inte man skall exprimentera för mycket bara för att alla skall ha rätt att få barn eftersom de tycker de skulle bli underbara föräldrar.
  • Anonym (x)
    Anonym (Linda) skrev 2014-07-20 18:38:52 följande:

Tyvärr är det alltid de rika barnlösas rättigheter som går före barnets rättigheter.Och de baaaarnlösa får absolut aaaaldrig kritiseras för att de berövar sina barn det biologiska eller hyr en livmoder av en fattig Kvinna i nåt U land...för det är synd om dem, Barnen är det inte lika viktigt med. Var föresten en tråd nyligen om surrogatbarn och att de liksom adoptivbarnen mådde dåligt. Tror inte man skall exprimentera för mycket bara för att alla skall ha rätt att få barn eftersom de tycker de skulle bli underbara föräldrar.

Nä, det är verkligen riktigt jävla egoistiskt. Jag kan inte förstå hur detta kan vara lagligt. Och hur är man funtad om man medvetet berövar ett barn dess historia och biologiska band?
  • Anonym (?)

Embryodonation (överblivet befruktat ägg från kvinnan A och mannen B), sätts in i kvinna C:s livmoder eftersom hon inte kan använda sina egna ägg och sin mans spermier. Kvinna C föder barnet, vars gener då tillhör A & B. Kvinna C ser barnet som sitt eget, "hon har ju fött det, gener spelar ingen roll när man känner livet i magen.."

Vid surrogatmödraskap blir det då himla märkligt! Den indiska kvinnan, E, får ett befruktat ägg från kvinna F & mannen G (spermierna, då). Kvinna F har en bortopererad livmoder, så hon kan inte bära sitt barn. Men då händer det märkliga! Nu spelar tydligen den bärande mamman (E) ingen som helst roll; hon kan ju inte få känslor för ett barn hon inte skapat med sina gener!

Sanslöst alltihop. 

Svar på tråden Vad innebär de olika åtgärderna?