• Anonym (Mothertobe)

Hur påverkar detta föräldrapenningen?

Hej!

Jag Har arbetat som timanställd januari - mars innan jag började mitt nuvarande heltidsarbete, säsongsanställning från mars - nov. (Hade samma anställning förra säsongen.)
    Då jag fick heltid och blev gravid sa jag upp mig från timanställningen.
    (hade om jag inte blivit gravid behållt timanställningen och arbetat där vintertid.)

Jag har nu blivit sjukskriven pga ryggproblem och har inga förhoppningar om att kunna arbeta mer innan barnet föds.
    Har blivit beviljad gravidpenning full tid men funderar på om det förstör för min kommande föräldrapenning att ta ut gravidpenningen eftersom det blir rörigt med mina "6 månaders stadigvarande inkomst". (SGI)

Har jag förstått det rätt om jag gynnas ekonomiskt av att vara sjukskriven istället för att ta ut gravidpenningen?

Eller har ni redan bestämt vad min föräldrapenning blir då jag lämnat inkomstuppgifter i samband med ansökan om gravidpenning? När bestäms det annars?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-19 08:13
    Kan tillägga att barnet är beräknat till slutet av oktober.

• Svar på tråden Hur påverkar detta föräldrapenningen?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du ansökte om graviditetspenning så fastställde vi även din nuvarande sjukpenninggrundande inkomst. Den kommer även ligga till grund för din föräldrapenning.

För föräldrapenning finns det också en regel för att kunna få föräldrapenning utifrån sin inkomst för de 180 första dagarna med föräldrapenning. Det kallas 240-dagarsvillkoret och det innebär att man behöver ha haft inkomst och anställning under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller beräknade tidpunkt för födelsen. Tid med exempelvis graviditetspenning eller sjukpenning är överhoppningsbar och det kan innebära att vi kan behöva titta långt tillbaka i tiden gällande din inkomst och anställning.

Hälsningar

Maria, handläggare

Svar på tråden Hur påverkar detta föräldrapenningen?