• Anonym (...)

Det börjar bli våldsamt igen...

Hej, Okej så.. jag har skrivit ett inlägg tidigare om det här. Min storebror (15, jag är ett år yngre lillasyster) är väldigt våldsam och aggressiv. Jag trodde att det hade lugnat ner sig ett tag, men nu börjar det igen. Han följer inte med oftast när vi åker tex till vårat landställe eller utomlands, men nu följde han med till landet och tog med en kompis. Det gick bra de första dagarna men nu börjar han skrika åt alla "gå och döda dig själv" "alla hatar dig och ingen kommer sakna dig om du är borta" "f*ck you jävla f*cktard" osv. Jag brukar säga till mig själv att saker kommer bli bättre, att jag kan stå ut men nu orkar jag bara inte längre. Han blir våldsam och aggressiv för typ minsta lilla sak, och tar sönder saker och skriker. Jag skäms, hela tiden. Och nu när han har en kompis här som får vittna allting så mår jag bara illa av att han ens orkar. Han hotar allt och alla, inte en trevlig person alls. Mina föräldrar säger till honom men han fortsätter skrika och svära. Han har alltid varit sån, iaf så länge jag kommer ihåg.
    Snälla, finns det nån som vet vad jag kan göra? Jag orkar verkligen inte längre..

• Svar på tråden Det börjar bli våldsamt igen...
  • Anonym (:))

Hej, låter som en jobbig och svår situation.

Det låter som att din bror inte mår bra. Han skulle kanske behöva träffa en kurator eller psykolog?

Kanske har han någon diagnos i botten som kan förklara hans beteende?

Bara tankar som dyker upp.

Jag hoppas det ordnar sig! ??

• MuppinCowboy
    Ingen ska behöva leva under hot, det spelar ingen roll att det är din brorsa, att han bara är 15 eller om han har en diagnos eller inte.

Jag tycker du ska prata med någon på din skola, kurator eller lärare?, eller någon annan vuxen du kan prata med som du litar på.

Självklart ska du inte behöva ha det så här och din bror behöver också hjälp, men inte på bekostnad på ditt mående.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Mandi74
    MuppinCowboy skrev 2014-07-19 01:33:17 följande:
    Ingen ska behöva leva under hot, det spelar ingen roll att det är din brorsa, att han bara är 15 eller om han har en diagnos eller inte.

Jag tycker du ska prata med någon på din skola, kurator eller lärare?, eller någon annan vuxen du kan prata med som du litar på.

Självklart ska du inte behöva ha det så här och din bror behöver också hjälp, men inte på bekostnad på ditt mående.

Håller med om detta!

Dina föräldrar verkar behöva hjälp att hjälpa din bror. Vilket dom kan få om det bara uppmärksammas.
  • MuppinCowboy
    UMO - Din Ungdomsmottagning på nätet

www.umo.se/Att-ta-hjalp/Var-kan-man-fa-hjalp/

Här  finns en massa olika ställen och länkar dit du kan både maila, chatta, ringa och vara anonym.
    Tycker du ska visa den här sidan för dina kompisar för ibland kan det vara bra att veta vart man ska vända sig om man har problem. Scrolla ner på sidan, det finns verkligen många, en del känner du nog igen men det finns även andra som kanske inte är lika kända, bla finns den här länken där som verkar beskriva just ditt problem. Så har du ingen vuxen du kan prata med så kan du kanske maila eller ringa det här stället och prat:

Linnamottagningen

Är du tjej eller kille och utsatt för kontroll, hot eller våld av familj eller släkt? Linnamottagningen kan ge råd, stöd och skydd. Man kan ringa anonymt och gratis.

E-post: [email protected]

Jourtelefon för ungdomar alla dagar 09.00 22.00
    Tel 020-40 70 40
    (Det kostar inget och samtalet syns inte på telefonräkningen)

Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Det börjar bli våldsamt igen...