Kan jag flytta fyra mil med barnen?
Hej!
För ett år sedan separerade jag från mina barns pappa (de är 4 och 5 år gamla), och det var bestämt att vi skulle ha varannan vecka vilket han aldrig klarade av utan barnen kastades hit och dit av honom hela tiden, så jag hade det största ansvaret vilket jag även haft under vårt förhållande. Han har haft alkoholproblem/beteendeproblem under hela tiden som var upphovet till separationen. Efter ett halvår inledde jag sakta men säkert ett nytt förhållande med en jättebra man, men barnens pappa kunde inte acceptera detta och efter mycket om och men gav han sig på min nya när barnen såg på, så det blev rättegång med samhällstjänst och böter som straff. Efter detta har vi varit på samtal hos Familjerätten som tyckte att pappan är olämplig att vara varannan vecka-förälder och sa att han tills vidare får ha barnen varannan helg, och det är så läget ser ut nu.
Där jag bor nu är väldigt otryggt för mina barn och de vantrivs på förskolan, och även när jag var tillsammans med deras pappa sa vi att vi inte ville låta dem börja skolan här. Jag vill nu flytta fyra mil bort till min särbo som jag vet kan ge mig och barnen en lugn och fin framtid, men jag nämnde detta till deras pappa som gick i taket. Han hoppas på att bli frisk i framtiden från sina mentala problem så att han kan ha barnen varannan vecka, men det kan ju ta flera år. Jag har inga problem med att köra barnen till honom varannan helg samt alla lov. Vad ska jag göra?