• Anonym (Orolig)

Kan jag flytta fyra mil med barnen?

Hej!

För ett år sedan separerade jag från mina barns pappa (de är 4 och 5 år gamla), och det var bestämt att vi skulle ha varannan vecka vilket han aldrig klarade av utan barnen kastades hit och dit av honom hela tiden, så jag hade det största ansvaret vilket jag även haft under vårt förhållande. Han har haft alkoholproblem/beteendeproblem under hela tiden som var upphovet till separationen. Efter ett halvår inledde jag sakta men säkert ett nytt förhållande med en jättebra man, men barnens pappa kunde inte acceptera detta och efter mycket om och men gav han sig på min nya när barnen såg på, så det blev rättegång med samhällstjänst och böter som straff. Efter detta har vi varit på samtal hos Familjerätten som tyckte att pappan är olämplig att vara varannan vecka-förälder och sa att han tills vidare får ha barnen varannan helg, och det är så läget ser ut nu.

Där jag bor nu är väldigt otryggt för mina barn och de vantrivs på förskolan, och även när jag var tillsammans med deras pappa sa vi att vi inte ville låta dem börja skolan här. Jag vill nu flytta fyra mil bort till min särbo som jag vet kan ge mig och barnen en lugn och fin framtid, men jag nämnde detta till deras pappa som gick i taket. Han hoppas på att bli frisk i framtiden från sina mentala problem så att han kan ha barnen varannan vecka, men det kan ju ta flera år. Jag har inga problem med att köra barnen till honom varannan helg samt alla lov. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Kan jag flytta fyra mil med barnen?
  • Anonym (A)

Fyra mil är ju verkligen inget avstånd! Finns ju många som pendlar den sträckan 5 dagar i veckan (har själv pendlat 4,5 mil enkel väg under två år). Så jag tycker inte det avståndet ska hindra er:) kör på och all lycka till!

• Anonym (Orolig)

Tack, men vad händer om pappan vägrar skriva på flyttpapper? Kan nämna att pappans relation till barnen inte varit något vidare bra med tanke på hans alkohol- och beteendeproblem, och de är skrivna hos mig.

• MrsKnapa

Då ansöker du om ensam vårdnad så är de du som fattar alla framtidabeslut!!
    Men ge honom en ärlig chans. Han kan dock inte försvåra för er på de sättet då avståndet inte är långt!

• Anonym (gf)

Du bestämmer inte var pappan bor och pappan bestämmer inte var du bor. Med andra ord, den enda som bestämmer var du ska bo är du själv.

Era barn har två boenden. Ett hos dig och ett hos pappan. De bestämmer inte själv var de bor utan bor där mamma bor under sin mammatid och där pappa bor under sin pappatid.

Den enda begränsningen ni två föräldrar har (om ni vill behålla era barn) är att inte omöjliggöra det umgänge som fastställts. Så om varannanhelgumgänget fortfarande är genomförbart fast du flyttar till din särbo så är det lugna puckar.

Angående folkbokföringen. Era barn ska enligt lagen vara folkbokförda på den adressen som de har sin huvudsakliga nattvila på. I ert fall blir det hemma hos dig, oavsett om du väljer att flytta till din särbo.

Angående förskolan. Tror att det krävs båda föräldrarnas godkännande för byte av förskola (vid gemensam vårdnad). Så om pappan vägrar kan det bli svårt för dig med byte. När barn börjar skolan brukar de däremot tilldelas en plats på den skolan som är närmast folkbokföringsadressen (tror jag i alla fall). Så om ni trivs på den nya orten och fortfarande bor kvar där så kommer dina barn att börja skolan där så småningom i alla fall. Förutsatt att pappan inte fått ihop sitt liv tills dess och drivit igenom varannan vecka.

• Anonym (Orolig)

Tack för det långa svaret.

Saken är ju den att han i framtiden vill ha varannan vecka, även om det kommer ta lång tid då barnens pappa går igenom många utredningar plus att familjerätten just nu anser att varannan helg är bäst för honom. Så min oro är just den att han ju planerar att kunna ha barnen oftare i framtiden och av den anledningen inte skriva på...

• Anonym (gf)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-07-19 11:22:13 följande:

Saken är ju den att han i framtiden vill ha varannan vecka, även om det kommer ta lång tid då barnens pappa går igenom många utredningar plus att familjerätten just nu anser att varannan helg är bäst för honom. Så min oro är just den att han ju planerar att kunna ha barnen oftare i framtiden och av den anledningen inte skriva på...

Ja, du kan ju inte tvinga honom att skriva på.

Ett alternativ är att ha kvar barnen på förskolan även när ni flyttat. Det kan funka ett tag om du har körkort och bil. Jag tänker mig under en övergångsperiod tills ni märker att ni verkligen trivs på det nya stället och vill stanna kvar där. För det kan ju vara så att pappan med tiden går med på att skriva på för förskolebyte.

Ett annat alternativ är att stämma pappan på enskild vårdnad om han inte ger med sig. Det blir nämligen ohållbart för både dig och barnen att i längden ha förskolan så långt bort.

Hur länge dröjer det innan barnen börjar skolan? 1-2 år? För om du väntar så länge så hamnar de automatiskt i en skola på den nya orten. Kan ni pendla tills dess? Risken finns ju såklart att pappan tills dess hinner ordna upp sitt liv så att han klarar av att ha barnen varannan vecka.
  • Anonym (gf)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-07-18 19:27:48 följande:

Tack, men vad händer om pappan vägrar skriva på flyttpapper? Kan nämna att pappans relation till barnen inte varit något vidare bra med tanke på hans alkohol- och beteendeproblem, och de är skrivna hos mig.

Pappan kan vägra skriva på papper om adressändring. I så fall startar skatteverket en utredning om var era barn ska vara folkbokförda. Och eftersom man enligt lagen ska vara folkbord på den adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila så kommer barnen efter deras utredning bli folkbokförda hemma hos dig, oavsett vad pappan tycker om det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-07-19 11:22:13 följande:

Anonym gf tänker smart, börja med att flytta med barnen men behåll dem på gamla förskolan ett år. Säg till pappan att barnen går kvar om han skriver på för flytten. Till våren när äldsta ska börja skolan så söker du till närmaste skolan, pappan skriver inte på men eftersom vi har skolplikt i Sverige så tilldelar kommunen barnet en plats i den skola som ligger närmast där barnet är skrivet.
  • Tjofaderittan hambo

Nu har du fått en massa svar men ja, du kan flytta. Pappan kan stämma dig på boendet och kräva ett interimistiskt beslut vilket han inte kommer att få igenom.

Ang att ha varannan v, det kan ni ändå, barnen får skolskjuts från honom sen om de går i skola på din ort. Jag tror alla kommuner har det så numer så att barn ska kunna bo hos båda sina föräldrar trots att de bor en bit ifrån även när de börjar i skolan. Vår har iaf så.

Svar på tråden Kan jag flytta fyra mil med barnen?