• Jossofräs

Portioneringen på förpackningen?

Min katt är strax över 3 år och hon har hela sitt liv käkat skitfoder, friskies från ICA liksom. Här för ett par dagar sedan köpte jag istället Nutra nuggets Cat Proffesional till henne. På djuraffären sa de att hon skall ha ca 1dl per dygn, på förpackningen står att hon ska ha ca 50g per dygn. Jag vägde 1dl och det väger typ 50g så det stämmer. Jag hällde upp det och det tog slut på ett par timmar och sedan har hon jamat och velat ha mer. Kan jag ge henne mer?

• Svar på tråden Portioneringen på förpackningen?
  • Dexter dot com

En katt småäter många gånger per dygn och bör ej gå hungrig. Är hon inte överviktig skulle jag låta henne ha fri tillgång till maten och har hon lätt att lägga på sig får du köpa ett magrare foder alt ge henne blötmat.

• Jossofräs

Hon har alltid haft fri tillgång tidigare. Hon har aldrig visat tendenser att lägga på sig och bli fet innan, men innan har hon ju inte ätit så jätte bra foder heller. Vill ju inte att hon ska vara hungrig.

Man kanske kan dela upp utfodringen och ge ½ på morgonen och ½ på kvällen? Hur mycket stämmer förpackningens portionering egentligen?

• Annelie 76

Katten är väl van med skitfodret fortfarande och vill ha lika mycket. Ge henne fri tillgång så kommer hon nog dra ner på ätandet självmant när hon märker att hon blir mätt fortare på det här.

• nemo1

Man ska aldrig byta foder rakt av, fasa in fodret i ngr veckor med början av ngr kulor.
    Kycklingköttmjöl, bryggeriris, majsmjöl, kycklingfett (konserverat med E-vitamin), majsglutenmjöl, betmassa, linfrö, kycklingbuljong, dl-methionine, taurine, vitaminer och mineraler.
    Det här är inget jag skulle ge mina katter. Varför köper du inte ett spannmålsfritt foder istället och även ger blötmat som är bättre än alla torrfoder?

• annaba

Jag portionerar ut över dagen för mina tre. 1/2 dl torrfoder per katt morgon och kväll. 1 skål blötmat (ca 1/3 tetra) per katt som kommer mitt på dagen till sen eftermiddag beroende på hur jag jobbar. 

Blötmaten går de och äter under större delen av dagen, tomt på kvällen. Torrfoder finns nästan alltid kvar i skålarna oavsett tid på dygnet och då fyller jag bara på det som saknas upp till 1/2 dl per skål igen. 

Ser när jag skriver att jag sannolikt borde minska torrisarna till bara en gång om dagen och istället fylla på blötmaten även på kvällen eftersom de är aktivast och mest hungriga på natten.

• nemo1

En katt har väldigt kort tarm och behöver småäta för att hålla sig mätt.

• Jossofräs

Jag ger henne inte blötmat eftersom hon vägrar äta det. Det var de som arbetade i djuraffären som rekommenderade att jag inte gick över till helt spannmålsfritt på en gång eftersom hennes mage inte är van vid det.

• nemo1
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:08:08 följande:
    Jag ger henne inte blötmat eftersom hon vägrar äta det. Det var de som arbetade i djuraffären som rekommenderade att jag inte gick över till helt spannmålsfritt på en gång eftersom hennes mage inte är van vid det.
    Vad har du provat för blötmat då? Personlen vill sälja det de har och ingenting annat. Det bästa är att läsa på själv och sedan köpa foder. Utgå från att en katt är strikt köttätare och inte en kossa. Fodret du köpt är urdåligt. Och som jag skrev så ska ett nytt foder vad det än är fasas in under flera veckor.
  • nemo1
    nemo1 skrev 2014-07-17 11:09:56 följande:
    Vad har du provat för blötmat då? Personlen vill sälja det de har och ingenting annat. Det bästa är att läsa på själv och sedan köpa foder. Utgå från att en katt är strikt köttätare och inte en kossa. Fodret du köpt är urdåligt. Och som jag skrev så ska ett nytt foder vad det än är fasas in under flera veckor.
    Men bättre än Friskis iaf. Prova att ge Pussi portionspåsar för din katt har garanterat mycket kristaller i urinen efter så dålig mat. Blötmaten ser till att det ständigt är genomströmning i blåsan som minskar risken för urinvägsbesvär.
  • Jossofräs

Fodret jag köpt är inte alls urdåligt, det hon fick tidigare är urdåligt :P Djuraffären hade spannmålsfria foder också men det kändes bäst att inte slå på så hårt på en gång. Jag har provat typ all mjukmat som går att köpa, hon vägrar äta det. Det blir bara liggande och jag får kasta. Hon käkar det hon jagar ute och torrfoder, inget annat. Hon ratar till och med när jag försöker ge henne smaskens som räkor, köttfärs eller leverpastej eller så.

• Dexter dot com
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:08:08 följande:

Det är smart tänkt då många både hundar och katter reagerar på helt spannmålsfria foder. Min katt fick väldig diarre´ av Acana och Orien men mår utmärkt när jag bytte tillbaka till Profine med ris. Likaså min hund som bajsar som en häst av spannmålsfria foder men bajsar 1g per dag av foder med ris i.
    Jag vet att det är foderhysteri nu och spannmål är bannlyst men många mår faktiskt bättre av det så du får testa dig fram vad som ger katten mest mättnadskänsla och vilket foder katten mår bäst av.
  • Jossofräs
    Dexter dot com skrev 2014-07-17 11:20:27 följande:
    Det är smart tänkt då många både hundar och katter reagerar på helt spannmålsfria foder. Min katt fick väldig diarre´ av Acana och Orien men mår utmärkt när jag bytte tillbaka till Profine med ris. Likaså min hund som bajsar som en häst av spannmålsfria foder men bajsar 1g per dag av foder med ris i.
    Jag vet att det är foderhysteri nu och spannmål är bannlyst men många mår faktiskt bättre av det så du får testa dig fram vad som ger katten mest mättnadskänsla och vilket foder katten mår bäst av.
    Ja det verkar klokt! Som det är nu är jag mest virrig över portioneringen, jag vill inte ge henne för liten men jag vill samtidigt inte att hon ska föräta sig.
  • nemo1
    Dexter dot com skrev 2014-07-17 11:20:27 följande:
    Ris kan inte en katt tillgodogöra sig så det låter ju bra.
  • Dexter dot com
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:29:22 följande:
    Ja det verkar klokt! Som det är nu är jag mest virrig över portioneringen, jag vill inte ge henne för liten men jag vill samtidigt inte att hon ska föräta sig.
    Testa med fri tillgång och ser du att det går överstyr dvs katten går upp i vikt så byt till ett magrare alternativ.
  • nemo1
    Jossofräs skrev 2014-07-17 11:29:22 följande:
    Likt oss människor så behöver vi olika mängd mat för att bli mätta. Och som jag skrev så har en katt mycket kort tarm så de behöver äta ofta. Mina katter har fri tillgång på både blöt och torrfoder men äter ca 90% blötmat.
  • IceJossan

Oavsett om du byter till spannmålsfritt foder, ett i samma klass som Friskies eller ett mitt emellan så bör man fasa in det långsamt för att undvika diarré och magont. Vissa klarar utan problem att byta foder men vissa måste börja med en bit per dag av det nya och låta övergången ta 1 månad. Om katten får diarré kan det bli riktigt svårt att få bukt med det, det kan ta månader.
    Så var försiktig :)

• Dexter dot com
    nemo1 skrev 2014-07-17 12:49:21 följande:
    Ris kan inte en katt tillgodogöra sig så det låter ju bra.
    Har du nån länk till forskning om det ?
Svar på tråden Portioneringen på förpackningen?