• Anonym (J123)

Aktiebolag föräldrapenning?

Hej!
    Jag har ett aktiebolag som startades i april 2013, men jag inte inte plockat ut någon lön där ännu. Jag har även haft en enskild firma fram tills för några veckor sedan, men den har jag lagt ner nu..inte heller där har jag gjort några större löneuttag. Jag ska nu börja jobba i mitt aktiebolag istället och ta ut lön, räknar med att kunna få ut 25000 efter skatt. Nu är jag gravid (väldigt tidigt) men om allt går som det ska är beräknad förlossning 20 mars. Det är 246 dagar tills dess.. kommer min föräldrarpenning att grundas på de 25000 efter skatt som jag får ut i lön nu? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Aktiebolag föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan bara svara rent generellt eftersom det görs en inkomstutredning när man skickat in sina inkomstuppgifter.

Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen.
    Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 225 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet.

När man är anställd i eget AB så räknas den inkomsten man tagit ut i lön ur aktiebolaget under tolv månader tillbaka som sjukpenninggrundande inkomst, hinner du inte ta lön för tolv månader behöver en revisor intyga att utrymme finns att ta ut lön för resterande månader.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Aktiebolag föräldrapenning?