• AngelOfLightness

Åh dessa klor!! "/

Jag har en liten kattflicka på 15 veckor. Hon är en väldigt aktiv liten tjej som busar den mesta tiden hon är vaken (som kattungar gör).

Men när hon väl är lugn och vill mysa, så börjar hon kloa nå så enormt och hon har så vassa klor! Eftersom att hon ska bli utekatt och är ofta ute nu när vi är ute, så vet jag inte om det är så smart att klippa hennes klor.

Hur får man en katt att sluta kloa så extremt mycket och hårt? Kan man lyckas med det utan att man behöver klippa klorna. Vi har nämligen ingen kloklippare heller. Hela min mage är och mitt bröst är fullt med märken efter hennes kloande, och dottern har massa märken på sina fötter efter kloandet.

• Svar på tråden Åh dessa klor!! "/
  • Whitetrash86

tja, man kan säga fy eller annat valfritt ord.. katter är inte dumma. Du kan även fila klorna så att dom inte är sylvassa.

• Boob
    Whitetrash86 skrev 2014-07-16 20:03:34 följande:

tja, man kan säga fy eller annat valfritt ord.. katter är inte dumma. Du kan även fila klorna så att dom inte är sylvassa.

Ett fy är ingen höjdare eftersom kattungen kloar (mjölktrampar antar jag?) när den vill mysa, och en kattunge har så tunna klor att jag skulle vara orolig för att bryta klorna om jag filade. På en vuxen katt kan dessa tips funka men inte en unge. 
  • Boob
    Whitetrash86 skrev 2014-07-16 20:03:34 följande:

Ser nu att jag hade en dryg ton i mitt svar till dig, det var inte meningen! Glad
  • Whitetrash86
    Boob skrev 2014-07-16 20:14:50 följande:
    Ett fy är ingen höjdare eftersom kattungen kloar (mjölktrampar antar jag?) när den vill mysa, och en kattunge har så tunna klor att jag skulle vara orolig för att bryta klorna om jag filade. På en vuxen katt kan dessa tips funka men inte en unge. 
    Om man är lugn och försiktig så funkar allt Glad
    Det är ju även bra att börja pilla på klorna tidigt om man vill slippa slagsmål Flört Men självklart måste man tänka på att klorna är sköra.
    "fy" var bara ett förslag, mena mer att man faktiskt säga till en katt vilket många inte verkar tro att man kan, men det betyder inte att man behöver på något sätt skrämma bort katten, utan mer ta lyfta på tassen säga valfritt ord fint och på så sätt visa att katten behöver ta det lugnare.
    Har fostrat mina 2 katter på detta sätt, vilket nu gör att dom kardar utan klor ute Skrattande
  • Prime

Man ska inte fya kloande, den gör det för att den gillar er

• nemo1

En katt ska givetvis inte gå ut förrän den är kastrerad (och försäkrad, vaccinerad och idmärkt). Klipp klorna då den ändå är alldeles för liten att gå ute.

• AngelOfLightness
    nemo1 skrev 2014-07-16 20:35:55 följande:

En katt ska givetvis inte gå ut förrän den är kastrerad (och försäkrad, vaccinerad och idmärkt). Klipp klorna då den ändå är alldeles för liten att gå ute.

Hon går inte ute själv än så länge, och är bara ute när vi är ute. Då håller hon sig till oss hela tiden :)
  • nemo1
    AngelOfLightness skrev 2014-07-16 21:43:41 följande:
    Hon går inte ute själv än så länge, och är bara ute när vi är ute. Då håller hon sig till oss hela tiden :)
    Tills hon blir skrämd av något. Och när hon är könsmogen som katter kan bli från fyra månaders ålder så kan hon rätt som det är dra.
Svar på tråden Åh dessa klor!! "/