• Anonym (väntar barn nr 2)

Funderingar på SGI/FP

Hej!
    Jag fick förra veckan reda på att vi väntar barn nr 2. Jag hade tänkt börja jobba 75% till hösten när första barnet börjar på förskola, men hur gör jag då för att skydda min SGI? 
    Är det utfyllnad med FP-dagar tills beräknad förlossning som gäller eller kan jag tänka om och jobba 100% sen 6 månader innan beräknad förlossning gå ner i tid? Skyddas SGIn då?

Första barnet blev 21 månader nu 3 juli och vet inte hur ni avgör när det gäller regeln "gravid innan barn nr 1 är 1 år och 9 månader" för att behålla samma föräldrarpenning. Måste man ha ett positivt grav.test innan dess? Eller hur avgör ni det?

Mvh
    Förvirrad gravid mamma

• Svar på tråden Funderingar på SGI/FP
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan välja att fylla ut med 25 % föräldrapenning och du kan även arbeta 100 % till 6 månader innan beräknad förlossning för att sedan gå ner i tid. Båda två alternativen fungerar för att skydda den inkomst som du har registrerad hos oss. När det gäller regeln om att ha blivit gravid inom 1 år och 9 månader så räknar vi bakåt utifrån datumet för beräknad förlossning för barn nummer 2.

Hälsningar
    Maria, handläggare

• Anonym (väntar barn nr 2)

Tack så mycket för svar!

Mvh

Lite mindre förvirrad gravid mamma

Svar på tråden Funderingar på SGI/FP