• Aiiia

8 månaders som matvägrar, hjälp!

Har en son som alltid varit glad i mat sen han var 6 månader men sen blev han sjuk för en månad sen och sen dess vill han knappt äta, så jag tog en paus och gav bara ersättning och börja med mat igen efter ett tag de gick väl ganska bra men nu har det börjat igen.
    Han dricker välling morgon och kväll sen får jag i honom gröt på morgon ganska bra men efter det tar det stop.
    Får i han ca 4 skedar mat sen vägrar han och vill inte ha, börjar vifta, slå och gråta.
    Jag väntar då till nästa måltid och har tänkt att han kanske äter bättre då efter som han inte fått i sig så mycket men det är samma sak där :( nu känner jag mig bara orolig och frustrerad.
    Han kan ju inte gå en hel dag med bara den lilla maten?
    Har prövat plockmat men de kastar han mest runt om det inte är majskrokar el smörgåsrån.
    Hjälp är det någon som har nåt tips vad man kan göra?

• Svar på tråden 8 månaders som matvägrar, hjälp!
  • Annelie 76

Fortsätt med ersättning. Låt det vara huvudmat ett tag till och ta den andra maten som det kommer. Småningom kommer han äta istf dricka men det går inte att stressa fram.

• pigglet

Ge honom ersättning. Det är ett komplett mål, innehåller typ 36 näringsämnen och är gjort för att bebisar ska klara sig på det.

Välling och gröt innehåller typ 16 näringsämnen. Det är inte kompletta måltider. Dra ner på det direkt.

Och så fortsätter du erbjuda mat. En 8-månaders klarar sig oftast bra på ersättning/bröstmjölk, vid den åldern byter man ut ca 2 mål/dygn om det går (du har redan bytt 3 mål - 2 välling och 1 gröt).

• Trollungarnasmamma

Har typ samma problem, för ca fem veckor sen fick han en ögoninflammation och i samband med den och värmen började han rata maten. Var jätte glad i mat innan. Han äter ingen ersättning. Välling på kvällen och oftast en gång på natten eller tidig morgon. Gröten får jag knappt i honom. Burkmat går inte, hemlagad går ytterst lite ibland. Dock kan han sitta och plocka och äta grönsaker, frukt, macka, pasta, korv, kött och sånt själv. Men ibland tycker jag mer är på golvet än i hans mage. Svårt att uppskatta hur mycket han får i sej tycker jag. Ibland upplever jag att han inte vill att vi matar honom, men med fruktmos och sånt går bra. Börjar bli så frustrerad! Han är  9 månader nästa vecka. Han har inga tänder men de kommer när som, är svullet och vitt men kan det påverka så långt innan?
    Eller får jag inse att han vill äta själv eller? Funderar på att ringa BVC och ta en vikt på honom iaf.

Älskade barn
Svar på tråden 8 månaders som matvägrar, hjälp!