• kma

Vid vilken ålder kan katter para sig?

Har en okastrerad honkatt på endast 4 månader och en liten hankatt på typ 8 veckor som jag tagit hand om för ägaren tar inte något ansvar.

Katterna kommer mer och mer överens. Honan har fräst och morrat åt den lilla rejält i början men nu kan dom till och med vara nära varandra så jag anar att dom börjar bli kompisar.

Honan är en lång och smal katt medan hanen är jätteliten och tjock :) tänkte bara kolla om det finns risk att det kan bli parning eller är dom för små?

• Svar på tråden Vid vilken ålder kan katter para sig?
  • BuoBä

Än så länge är det ingen risk, men du bör kastrera honan när hon är ca 6 månader, och hanen också när han kommer upp i samma ålder.

• nemo1

Kastrera honan direkt hon är sex månader så är det ingen fara. Men katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder så vänta inte längre än så.

• nemo1

För fler huskatter vill vi ju inte ska födas, eller hur? Det är därför du fick hem den lille för att vi har ett överskott av huskatter med över 150.000 hemlösa katter bara i Sverige.

• kma

Tack för era svar! Min lilla tjej är huskatt men den lilla katten jag har tagit hem är skogskatt och den är alltså bara Max 7-8 veckor. Hemskt! :( jag känner personen väldigt bra som fick hem den och den här personen tog enbart katten för att hennes barnbarn skulle ha en katt att leka med så den bor i ett hus eller en lokal som är stooor och där var katten alldeles ensam hur länge som helst :(

Jag mådde så dåligt över att veta att lilla katten var där själv och ibland med en massa folk som gick omkring och renoverade så jag frågade henne om jag kunde ta hem katten så länge men nu har jag blivit rädd att det kan bli ungar hemma men då är det alltså okej än så länge :)

Hur ska jag göra för att min katt ska gilla den lilla nykomlingen? Hon morrade och fräste rejält i början men nu kan dom vara nära varandra så det kanske ger sig med tiden?

• nemo1
    kma skrev 2014-07-12 18:57:12 följande:
    Tack för era svar! Min lilla tjej är huskatt men den lilla katten jag har tagit hem är skogskatt och den är alltså bara Max 7-8 veckor. Hemskt! :( jag känner personen väldigt bra som fick hem den och den här personen tog enbart katten för att hennes barnbarn skulle ha en katt att leka med så den bor i ett hus eller en lokal som är stooor och där var katten alldeles ensam hur länge som helst :(

Jag mådde så dåligt över att veta att lilla katten var där själv och ibland med en massa folk som gick omkring och renoverade så jag frågade henne om jag kunde ta hem katten så länge men nu har jag blivit rädd att det kan bli ungar hemma men då är det alltså okej än så länge :)

Hur ska jag göra för att min katt ska gilla den lilla nykomlingen? Hon morrade och fräste rejält i början men nu kan dom vara nära varandra så det kanske ger sig med tiden?
    Den minsta är också en huskatt. För det första heter det Skogkatt och skulle det vara en skogkatt så har den stamtavla. Många tror att bara för att katten är långhårig så är det en skogkatt. Alla raskatter härstammar från huskatten så huskatter kan se ut som alla raskatter.

Det tar tid att sätta ihop katter men kattungar brukar det gå snabbt med. Snälla läs allt om katter för jag gissar att du inte vet så mycket om dessa djur. kattstatus.se 

Boka tid för vaccinering av katterna, de ska ha två sprutor med 3-4 veckor mellan. Försäkra omedelbart katterna för du lär inte ha råd om de blir sjuka, det är galet dyrt med veterinärvård. Katterna ska givetvis inte gå ut förrän de är kastrerade och idmärkta + försäkrade. Och de ska ha kvalitetsmat från djuraffären för att åtminstone inte bli sjuka för att du ger ett dåligt foder som tex Friskis.
  • nemo1

Hur mycket väger kattungen så kan man lättare säga hur gammal den är. Väg på en hushållsvåg.

• kma

Jag vet mycket om katter men jag har aldrig haft två samtidigt och det var inte alls planerat att jag skulle ha två heller.

Jag ska väga senare när jag kommer hem så kan jag skriva då. Alltså den kan Max väga 600-700 gram. Den är jättelätt och pytteliten :(

• Madmoiselle

Har skogkatten stamtavla? Om inte så är det en huskatt.

Det är ingen risk att honan är dräktig, men kastrera henne så fort hon är sex månader så inte fler katter föds.

Vart är kattungens mamma och syskon? Han är påtok för liten för att lämna mamman, det kan leda till stora problem i framtiden. Om du kan få tag i mamman och syskonen så försök återförena dem.

Jättebra att du försöker hjälpa lillkatten!

Svar på tråden Vid vilken ålder kan katter para sig?