• Autumnleaf76

Kväljer ofta och matvägrar vid måltider

Har en dotter på 2 år och 9 månader. Hon har sedan en tid tillbaka blivit omöjlig med maten. Vid frukost kan hon få kväljningar av mackan, vid lunch kväljer hon av maten och likaså vid ett fikatillfälle. Men frukt som är saftig som ex vattenmelon och apelsin mumsar hon glatt i sig utan problem.

Hon väger 13 kg nu och är väl inte för smal. Än. Men jag börjar bli orolig när hon inte äter.

Det kvittar vad hon serveras, en gången kan hon totalvägra pannkaka och nästa gång gång äta tre pannkakor utan problem.

Är detta normalt för åldern?
    Och är det bara "hitte-på" med kväljningarna för att slippa äta?

Tips och idéer?

• Svar på tråden Kväljer ofta och matvägrar vid måltider
  • Amanda84

Kväljningarna är nog inte hitte-på. Hon kväljer av en anledning. fysisk eller psykisk, men i det här fallet handlar det nog om det senare eftersom det kom plötsligt. Det är många barn som har kväljningar som tics. Så länge som hon inte verkar må uppenbart dåligt av det, få andnöd eller liknande så tycker jag att ni skall försöka ignorera beteendet om hon inte kan svara på vad det är som gör att hon kväljer.

Jag förutsätter att hon äter på egen hand och att ni inte matar henne? Prova att hjälpa henne att dela maten i mindre bitar.

• Autumnleaf76
    Amanda84 skrev 2014-07-10 12:19:39 följande:

Kväljningarna är nog inte hitte-på. Hon kväljer av en anledning. fysisk eller psykisk, men i det här fallet handlar det nog om det senare eftersom det kom plötsligt. Det är många barn som har kväljningar som tics. Så länge som hon inte verkar må uppenbart dåligt av det, få andnöd eller liknande så tycker jag att ni skall försöka ignorera beteendet om hon inte kan svara på vad det är som gör att hon kväljer.

Jag förutsätter att hon äter på egen hand och att ni inte matar henne? Prova att hjälpa henne att dela maten i mindre bitar.

Hon äter både själv och blir matad. Beror lite på dagshumör och sånt. Små bitar får hon vilket fall som helst hjälp med.
  • Amanda84

Tuggar hon maten ordentligt, förresten? En del barn kan få för sig att de inte "hinner" att äta eller att det är "tråkigt". Det brukar märkas framförallt när de äter smörgås, och liksom skjuter in smörgåsen i munnen utan att bita av och tugga ordentligt och det kan också orsaka kväljningar eftersom det finns bröd kvar i munnen när de tar nästa "tugga".

• Nape

Hur går det med "blötare" mat? Om ni försöker ha extra mycket sås, eller en extra klick fett i maten kanske det går bättre?

Du skulle också kunna boka tid på vårdcentralen, så får de kika lite i halsen.

• Autumnleaf76

Upplever nog många gånger att hon inte tuggar. Men ibland får hon kväljning av första tuggan.

• Amanda84
    Autumnleaf76 skrev 2014-07-10 12:44:14 följande:

Upplever nog många gånger att hon inte tuggar. Men ibland får hon kväljning av första tuggan.

Jag vet inte om detta kommer att fungera på just ditt barn men jag har några gånger haft barn, som inte tuggar ordentligt, på förskolan där jag arbetar. Det som har fungerat ganska bra är att en vuxen sitter bredvid barnet och påminner om att tugga/inte stoppa så mycket i munnen/bita av, samtidigt som den vuxne stryker barnet lite lätt på armen. Efter ett tag har det hjälpt att den vuxne bara stryker barnet på armen (utan att säga något om tuggandet/hetsätandet eller vad det nu är) så att barnet själv har kopplat beröringen med matsituationen. På så vis upplever inte barnet att det blir så ångestfullt/jobbigt/tjatigt vid maten som det kan göra om den vuxne hela tiden sitter och påpekar hur barnet glömmer att tugga.
  • Autumnleaf76
    Nape skrev 2014-07-10 12:44:00 följande:

Hur går det med "blötare" mat? Om ni försöker ha extra mycket sås, eller en extra klick fett i maten kanske det går bättre?

Du skulle också kunna boka tid på vårdcentralen, så får de kika lite i halsen.

Det är det som är så skumt. Hon kan lika gärna kvälja av yoghurt som macka. Så konsistensen verkar kvitta.
Svar på tråden Kväljer ofta och matvägrar vid måltider