Inne blir utekatter
Ska låta mina innekatter få gå ut. Har varit ute med dom i koppel 4 ggr nu för att dom ska vänja sig lite. Nu till frågan, kan man släppa dom lösa redan nu då?eller behöver man hålla på med koppel ett bra tag till?
Ska låta mina innekatter få gå ut. Har varit ute med dom i koppel 4 ggr nu för att dom ska vänja sig lite. Nu till frågan, kan man släppa dom lösa redan nu då?eller behöver man hålla på med koppel ett bra tag till?
Bor du då på landet? Bor du i bostadsområde släpp inte ut dem själva.Är katterna vaccinerade, kastrerade, idmärkta+ registrerade? Försäkrade?
Hur gamla är katterna? Nej jag skulle inte släppa de lösa.
Bara nåt att tänka på om du bor nära en väg med bilar som kör fort te x stan ska du nog ha de i koppel men annars om du bor i ett "lugnt" område går det nog bra men de måste var vaccinerade chip märkta och ha ett halsband och jag skulle tipsa om ett fästing halsband med för vem vill ha en katt med massor av fästingar?? ????????
Tack för era svar, men frågan var hur länge man bör gå med koppel ute och vänja dom innan man släpper. Någon som vet?
Länge. Och ej innan de är runt året då de har vett att vara försiktiga. De ska även givetvis vara vaccinerade, idmärkta kastrerade och försäkrade.
Tack för era svar, men frågan var hur länge man bör gå med koppel ute och vänja dom innan man släpper. Någon som vet?
Risken är mycket högre att katten råkar illa ut om den tidigare vart innekatt. Det rekommenderas inte att låta innekatt bli utekatt då den inte är van vid farorna ute. Stod i en kattbok jag läst. Visst kan det gå bra men jag skulle inte ta risken.. så tänk på det innan..