• Anonym (hejehj)

Uppskattar svårt sjuka spontanbesök?

En släkting är sjuk i cancer, ligger hemma och vilar mest och åker till sjukhus några gånger i månaden.

på sjukhus känns det som att många kommer spontant och hälsar på, under besökstiden där

är det samma när den sjuka är hemma? eller bör man alltid ringa nån dag innan?

vad tycker du/ni?

vill inte boka in nåt då att hon ska bli stressad och tro att hon ska behöva städa och baka inför besöket, då hon är mycket sjuk och inte orkar något.

men vill inte heller komma spontant när hon precis kanske spytt och sover

hur bör man göra?

• Svar på tråden Uppskattar svårt sjuka spontanbesök?
  • Presens

Jag tycker absolut att du ska höra av dig innan.

• Mantrasina

Tycker du bör höra av dig innan, både när släktingen är hemma och när släktingen är på sjukhus. Det kan vara precis lika illa valda tillfällen trots att sjukhuset har besökstid.

• ölburk2

Mina barn å min fru skulle alltid vara välkomna, men i övrigt är jag tveksam., är jag riktigt illa däran så är nog inte besök från mer perifera vänner å släktingar, nåt jag skulle bry mig i, eller skulle klara att uppskatta...

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (¤)

Det kan vara så att besöket är efterlängtat men kommer man i fel stund och så blir man ledsen över att inte kunna ta emot det. 
    Vet man i förväg kan man planera och vila innan och lägga t.ex. dusch eller annat en annan tid. Dessutom är man väldigt utlämnad när man är svårt sjuk och vill kanske få möjlighet att förbereda sig och inte behöva exponera sig utan förvarning. Detta oavsett hur nära man än står varandra kan det vara skönt att få möjlighet att vara förberedd.

Fråga gärna om det är nåt du kan göra för personen - uträtta, eller ta med dig!

• Anonym (Ring)

Hör av dig innan. Det bör man göra även om man ligger på sjukhus o inte är jättenära vänner eller familj. Inte så kul att få besök när man är dödstrött, precis har somnat, har fått sömntabletter, vrider sig i smärta eller bara känner sig som ett vrak. Även i eländet vill man känna sig Så OK som man kan när man får oväntat besök. Så att sängen är tillrättad o håret kammat o tänderna borstade.

Svar på tråden Uppskattar svårt sjuka spontanbesök?