• Mellanmjölkens land

Vill inte äta vanlig mat och om 1,5 mån börjar jag jobba heltid

Om drygt 1,5 mån ska jag börja jobba igen, då är vår yngsta 10 mån.

När vi började med smakportioner gick det strålande men sen blev hon så trög i magen att vi fick lov att backa. När vi kom igång igen var det inte alls intressant att bli matad. Några enstaka skedar gick bra men inte mer.

Plockmat går bättre men det blir inga större mängder och amning är fortfarande huvudnäringen. Flaska tuggas bara på. Pipmugg går bättre men et blir inga mängder.

Så, här är vi nu. Om under 2 mån sticker jag strax före 07 och kommer hem vid 16 och då måste det funka med maten!

Hur gör vi nu? Tips?

• Svar på tråden Vill inte äta vanlig mat och om 1,5 mån börjar jag jobba heltid
  • En blå giraff

Men tror du inte hon äter ändå om du faktiskt är borta hela dagen och inte bröstet finns tillgängligt? Kanske blir det besvärligt första dagarna men barn är smarta, jag tror hon lär sig. Pulvergröt för barn då, det brukar många gilla? Försök vänja henne successivt med att du är borta litegrann. Det kan ju bli en chock om du nu är hemma hela dagarna och sen plötsligt försvinner. Då ser ni ju också hur hon reagerar med maten. Jag tror det löser sig när hon inte har något annat val än att äta vanlig mat. Hon är ju nästan ett år då du börjar jobba också och det går säkert bra att få henne att komma igång då.

• zemer

Har ni provat att du lämnar hemmet och pappan matar?

Min kompis dotter vägrade flaska om mamma fanns i hemmet men åkte hon iväg och handla eller nått så tog hon flaskan av pappa. Då fanns ju liksom inget annat alternativ för henne.

• Mellanmjölkens land

Pulvergröt funkar inte det heller

Fruktpuréer kan funka ibland men max 1/3 burk

När vi testat att jag inte är hemma har hon ätit om möjligt ännu sämre än annars

• mammalovis

Maten går ju upp och ner i perioder. Bara de är lite förkylda eller en tand är på gång så kan ju maten bli väldigt ointressant. Dessutom påverkar ju värmeböljan många. Min dotter vägrade mat häromdagen på kalas när det var uppåt 30 grader, men smoothie på klämpåse gick snabbt ner. Kanske inte det bästa, men huvudsaken var att hon fick i sig lite energi utöver massa vatten.

Dessutom är inte 1/3 fruktburk så lite om det är t ex ett mellanmål eller efterrätt.

Som 10-månaders gissar jag att hon får frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och lite varje gång, så blir det ju en hel del. I nödfall får du väl pumpa mjölk och frysa in.

Dessutom gillar olika bebisar olika varm mat, en del vill nästan äta den kall.

Blir hon nyfiken när ni äter mat, så bjud lite av er. Med bara lite är ju inte saltet hela världen. Kanske vill hon ha det mer kryddstarkt.

Nu är visserligen min tös 13 månader, men hon äter ju det mesta med händerna även om det är kladdigt.

• Mellanmjölkens land

Jo, hon vill gärna äta från vår mat. Att ta undan lite av maten innan vi saltar funkar inte utan det ska komma från min tallrik, helst från det jag precis tänker stoppa i munnen. Problemet där är ju att med sina två tänder har hon lite svårt att få i sig mer svårtuggad mat och mycket av vad hon får i sig kommer ut igen (det blir förhoppningsvis bättre innan jag börjar jobba).

Totala mängden mat hon får i sig på en dag är i genomsnitt ½-1dl och det är ju inga direkta mängder...

Svar på tråden Vill inte äta vanlig mat och om 1,5 mån börjar jag jobba heltid