Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 18:47:34 följande:
Det jag ville betona i paragrafen var sista meningen "ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål".... inte just meningen med bestämmanderätten.
Jag har inget behov av att bestämma om vad som händer där, men jag måste veta att min dotters behov uppfylls och att hon mår bra där! Vilket inte varit så i alla fall.
Så vad gör dig så säker på att jag vill bestämma för min egen del? Finns inte tanken att det är barnets önskemål, hon vill ha umgänge, men är osäker på sin pappa i vissa situationer och vill då ha med mobilen som trygghet. Är det bättre att hon inte vill åka alls och ska mer eller mindre "tvingas" än att hon åker med en betydligt tryggare känsla och mobilen med sig?
Varför inte låta henne ha mobilen? Om inget nytt händer, så behöver inte mobilen användas och en vacker dag kanske hon kan åka dit utan att ha med mobilen?:)
Precis som du skriver att det ALLTID är barnet som är viktigast, borde man då inte lyssna mer på barnets önskemål? Varför är allt så inriktat på att det är föräldrarna, mamman i det här fallet, som vill? Jag har barn sedan tidigare och har en väldigt nära relation med mina barn och lyssnar mycket på deras tanker och funderingar. Är det det som blivit så ovanligt idag, att man inte orkar/hinner lyssna på barnen, som gör att tas för givet att det är mina
Och det är lite lustigt att du tar upp just detta med dra gränser och "rättvisa" med att ha vissa saker. Pappans styvson, som är knappt året äldre, han får ha med både ipad och mobil, för att spela på, ta foton och även ringa. Om nu dottern inte får ha med sin mobil ens för att ta bilder, vilket hon kan och ofta gör hemma, borde då inte pappan skaffa något likvärdigt till henne, eftersom hon nu inte får använda sin mobil? Varför får han men inte hon? Det väcker en del tankar hos en liten tjej när inte samma regler gäller för båda... Här hemma försöker vi ge barnen likvärdiga saker, kanske inte samtidigt i och med att det finns åldersskillnad, men ändå.
Nej, dottern spelar inte ut oss mot varandra, det är en av de få sakerna vi är överens om under samarbetssamtalen! :) Men det kanske är så att det stör pappa att han inte har förmågan att lyssna på dottern och då inte heller kan få hennes förtroende? Då tror han att en genväg är att kapa kontakten till mig helt. Jag kan inte bygga upp deras relation, utan det måste han klara av helt själv! Även om jag hjälpt till med mycket, så är det en del som han måste klara av att göra själv.
Tro mig! Ingen skulle vara gladare än jag som mamma, om jag visste att dottern åkte dit utan en klump i magen och hade fullt förtroende för sin pappa! :) Jag har barn sen tidigare och vet vad en bra relation till båda sina föräldrar betyder! ;)
Så lägg ner tanken om att jag bara är ute för att bestämma för egen del. :)
Men jag är väldigt glad över att du tar dig tid att svara! Det är viktigt att man kan få bolla och höra olika synpunkter! Det ska du ha stort tack för! :)
Du har iofs helt rätt i att det är pappan som ska bygga förtroendet och relationen med pappan i detta fallet också. Din medverkan är bara att försöka vara positiv till det hela.. (ta nu inte detta som att jag menar att du inte är det)
Det här med att bestämma lite väl långt över UF är vanligare än du tror, så det blir lite av att du får bära hundhuvud för det.. Det var inte min mening att du ska känna så..
Ska erkänna att jag också tycker det är märkligt med pappans agerande om telefonen. Frågan är bara varför han är så, samt vad är det han känner inom om detta.. Givetvis är det bara han som kan svara på den frågan fullt ut..
Spekulativt kan man kanske anta lite av varje.. om det stämmer eller inte, vet inte jag.. Är det någon form av rädsla för att inte duga, är det rädsla för att barnet ska rapportera.. Är han rädd för att barnet tar en bild på hans lägenhet eller så. Som du sen får se... Men eftersom ni inte pratar med varandra så finns det ingen chans att du kan stödja honom till en bra föräldraroll och det gäller givetvis tvärt om.. Även om du har ensamvårdnad så kommer det alltid situationer där du skulle vilja ha stöd om saker som gäller barnet.. Annars lär det komma när barnet blir äldre.. o inte minst i tonåren...
Åter till umgänget..
Du befinner dig i ett moment 22.
Du har enskildvårdnad och det är din plikt att tillse att barnet får umgänge. Annars bryter du mot domen.. Detta kan pappan då vända sig till TR för verkställighet. Efter några gånger så kan det bli fråga om vite.. fortsätter det så kan du få umgängessabotage mot dig. Vilket innebär att du faktiskt kan förlora vårdnaden över barnet.
Samtidigt finns det såklart din rätt att kvarhålla barnet för att du går in och tar ditt föräldraansvar. Men då ska det till starka orsaker.. Här har vi helt sinnes sjuk lagstiftning där det har hänt ett flertalgånger att en moder tappat vårdnaden och då handlar det om så grova saker som misstanke om sexuella övergrep.. Helt sjukt...
Så det blir lite som du var inne på och svarade en annan. Att släpa barnet till tandläkaren i armen...
Men nu ska vi inte rita fan på väggen.... Jag beskrev det absoluta värstingen för dig...
Tassa försiktigt och om du ska göra nåt med umgänget.. Se till att du har någon form av stöd för ditt beslut hos en socialsekreterare..
De här samarbetsamtalet som ni genomför.. De brukar leda till någon form av avtal som får samma giltighet, som en TR dom.. Så här har du möjlighet att faktiskt dela upp semesterumgänge o allt sånt som du nu kommit på att du missade..
Samma gäller ju telefonen.. För rätt mycket verkar kretsa runt denna för stunden.. Här är det nog lämpligt att du ligger på en massa olika lösningar.. För den som leder samtalen kommer sällan med initiativ på detta sättet.. Det ska de inte göra.. För det är ni som föräldrar som ska komma fram med en lösning...
Nu vet inte jag hur tvär o negativ pappan är till telefonen.. Men om du utgår från vad pappan skulle kunna tänka sig om det där med telefonen... Skulle ni kunna ha regler som att barnet kan ringa dig.. men med högtalartelefonen på, samt att pappan ska närvara och kunna höra ert samtal..
Samt någon form för bilder.. typ att han ska kunna få se dem innan och få lov att säga nej till bilder som kommer till dig.. lite av att stilla hans kanske rädsla eller kontrollbehov.. Det mest troliga är att han genomför detta i början.. men efter hand så släpper han på detta för han helt enkelt inte orkar..
Lite av.. vad kan du göra för att han ska känna att det är OK
Som sagt.. försöker inte skuldgöra dig eller så.. Fast jag kan tänka mig att du fått en del skit och därmed har taggarna ut...
Som sagt.. försök använda samarbetsamtalet bra.. Ett bra tillfälle att slippa processa..
Försöker som sagt förklara för dig vad du kan riskera.. För din skull o att du inte ska hoppa i galen tunna...
Försök att förstå vad pappan har svårt för.. Då oftast finns det initiativ som gör att du kan nå väldigt långt i din vilja... Att du inte får samma tillbaka är hans förlust.. då mister han chansen till att få något hos dig... därmed inte sagt att du ska kohandla bort något...
En bra förhandling är när båda parter är lite missnöjda... brukar man säga
Tänk dig själv.. någon skriver om en sak på internet... det finns givetvis en annan berättelse hos den andre.. var sanningen ligger.. är väl som på ett mynt.. o myntet har alltid två sidor... Menar inte att ifrågasätta dig... Hoppas du förstår....