• Anonym (HJÄLP!!!)

UF tar barnets mobil!

Jag har ensam vårdnad och boendet, pappan har umgänge varannan helg och under en del lov.
    När barnet åker till pappan så har h*n med sig sin mobil (som jag har köpt och betalar för), tidigare ville h*n inte åka dit, men när mobilen åkte med som "trygghet" så gick h*n med på att åka! Men nu har pappan tagit bort mobilen från barnet när h*n är där! Anledningen som han ger barnet är att "Du kan ju ringa till mamma då!" Det har varit vissa incidenter och jag har fått hämta barnet i förtid ngn gång. Det gör mig väldigt orolig när jag dels inte kan få tag på barnet, eller få ett litet sms om att allt är ok! Detta är INGET pappan pratat med mig om, utan säger att det är hans tid och jag inte behöver ha ngn kontakt. Det är barnet helt fritt att ringa till sin pappa när h*n vill hemifrån oss, men det händer högst en gång per år!
    Det står i domen att jag MÅSTE få ha en kontakt med barnet per vecka, då pappan inte ens ville tillåta detta! Domaren trodde att vi kunde lösa det på egen hand, men det går INTE. Men ibland kommer det upp något som man vill veta mer om, att allt är ok, men det tillåter inte pappan! Barnet vågar inte gå emot pappans förbud!

Så har han RÄTT att ta mobilen från barnet och förbjuda kontakt med mig?
    Barnet är så klart ledsen över detta! Ibland kan det vara något roligt h*n vill dela med sig och ibland behöver h*n bara höra mammas röst! :) 

Tyvärr kan jag och pappan inte prata alls, och hans ord är vatten värd! Han säger en sak och gör helt tvärtom! Jag ORKAR INTE börja processa igen, då det tog massor av ork och energi förra gången! :(

Vad göra??

• Svar på tråden UF tar barnets mobil!
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-10 21:39:48 följande:
    Vet än idag inte hur pappan tänkte.  Någon gång ansåg han att hans tid med barnet var hans tid -  den tiden skulle inga samtal med mig inkräkta på.  Det är mycket möjligt att dottern blev ledsen av att höra min röst och behövde tröstas efter eventuellt telefonkontakt med mig.   Alltså lugnare att bara köra på och hindra alla kontakt....

Det där fick jag också höra en gång, att det var "hans" tid. Och det kan jag mycket väl förstå om man väljer att lägga tiden på sitt barn och den andre föräldern hela tiden ringer och stör!! Men inte om man väljer att lämna bort barnet, ha barnvakt m.m. under sitt umgänge och det blir mer av en regel än undantag....

Men nu är det faktiskt barnet som har rätt till umgänge med föräldern och inte tvärtom! Ibland kan ett barn behöva få lite tröst eller prata med den föräldern den inte är hos, och jag kan inte förstå hur man som den närvarande föräldern för tillfället kan förbjuda det! Jag kan förstå om det är mitt i något viktigt och att man som förälder inte vill att samtalet ska ske just den sekunden, men barnet kan väl få ringa senare? Om barnet vill! 
    Jag tror att det farligare att inte låta barnet få visa sina känslor som saknad, att man blir ledsen, arg eller vad det nu kan vara. Inom rimliga gränser förstås.
    Om man som barn hela tiden blir tvungen att trycka ner sina känslor hos den ena föräldern och inte våga visa vad man känner, blir det då en bra relation av det?
    Trösta och visa förståelse borde varje förälder kunna... Hjärta 

• Anonym (gubbjävel på soc)
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 18:47:34 följande:

Det jag ville betona i paragrafen var sista meningen "ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål".... inte just meningen med bestämmanderätten.
    Jag har inget behov av att bestämma om vad som händer där, men jag måste veta att min dotters behov uppfylls och att hon mår bra där! Vilket inte varit så i alla fall.
    Så vad gör dig så säker på att jag vill bestämma för min egen del? Finns inte tanken att det är barnets önskemål, hon vill ha umgänge, men är osäker på sin pappa i vissa situationer och vill då ha med mobilen som trygghet. Är det bättre att hon inte vill åka alls och ska mer eller mindre "tvingas" än att hon åker med en betydligt tryggare känsla och mobilen med sig? 
    Varför inte låta henne ha mobilen? Om inget nytt händer, så behöver inte mobilen användas och en vacker dag kanske hon kan åka dit utan att ha med mobilen?:) 

Precis som du skriver att det ALLTID är barnet som är viktigast, borde man då inte lyssna mer på barnets önskemål? Varför är allt så inriktat på att det är föräldrarna, mamman i det här fallet, som vill? Jag har barn sedan tidigare och har en väldigt nära relation med mina barn och lyssnar mycket på deras tanker och funderingar. Är det det som blivit så ovanligt idag, att man inte orkar/hinner lyssna på barnen, som gör att tas för givet att det är mina  

Och det är lite lustigt att du tar upp just detta med dra gränser och "rättvisa" med att ha vissa saker. Pappans styvson, som är knappt året äldre, han får ha med både ipad och mobil, för att spela på, ta foton och även ringa. Om nu dottern inte får ha med sin mobil ens för att ta bilder, vilket hon kan och ofta gör hemma, borde då inte pappan skaffa något likvärdigt till henne, eftersom hon nu inte får använda sin mobil? Varför får han men inte hon? Det väcker en del tankar hos en liten tjej när inte samma regler gäller för båda... Här hemma försöker vi ge barnen likvärdiga saker, kanske inte samtidigt i och med att det finns åldersskillnad, men ändå.

Nej, dottern spelar inte ut oss mot varandra, det är en av de få sakerna vi är överens om under samarbetssamtalen! :) Men det kanske är så att det stör pappa att han inte har förmågan att lyssna på dottern och då inte heller kan få hennes förtroende? Då tror han att en genväg är att kapa kontakten till mig helt. Jag kan inte bygga upp deras relation, utan det måste han klara av helt själv! Även om jag hjälpt till med mycket, så är det en del som han måste klara av att göra själv.   
    Tro mig! Ingen skulle vara gladare än jag som mamma, om jag visste att dottern åkte dit utan en klump i magen och hade fullt förtroende för sin pappa! :) Jag har barn sen tidigare och vet vad en bra relation till båda sina föräldrar betyder! ;) 

Så lägg ner tanken om att jag bara är ute för att bestämma för egen del. :)
    Men jag är väldigt glad över att du tar dig tid att svara! Det är viktigt att man kan få bolla och höra olika synpunkter! Det ska du ha stort tack för! :)

Du har iofs helt rätt i att det är pappan som ska bygga förtroendet och relationen med pappan i detta fallet också. Din medverkan är bara att försöka vara positiv till det hela.. (ta nu  inte detta som att jag menar att du inte är det)

Det här med att bestämma lite väl långt över UF är vanligare än du tror, så det blir lite av att du får bära hundhuvud för det.. Det var inte min mening att du ska känna så..

Ska erkänna att jag också tycker det är märkligt med pappans agerande om telefonen. Frågan är bara varför han är så, samt vad är det han känner inom om detta.. Givetvis är det bara han som kan svara på den frågan fullt ut..

Spekulativt kan man kanske anta lite av varje.. om det stämmer eller inte, vet inte jag.. Är det någon form av rädsla för att inte duga, är det rädsla för att barnet ska rapportera.. Är han rädd för att barnet tar en bild på hans lägenhet eller så. Som du sen får se... Men eftersom ni inte pratar med varandra så finns det ingen chans att du kan stödja honom till en bra föräldraroll och det gäller givetvis tvärt om.. Även om du har ensamvårdnad så kommer det alltid situationer där du skulle vilja ha stöd om saker som gäller barnet.. Annars lär det komma när barnet blir äldre.. o inte minst i tonåren...

Åter till umgänget..
    Du befinner dig i ett moment 22.
    Du har enskildvårdnad och det är din plikt att tillse att barnet får umgänge. Annars bryter du mot domen.. Detta kan pappan då vända sig till TR för verkställighet. Efter några gånger så kan det bli fråga om vite.. fortsätter det så kan du få umgängessabotage mot dig. Vilket innebär att du faktiskt kan förlora vårdnaden över barnet.
    Samtidigt finns det såklart din rätt att kvarhålla barnet för att du går in och tar ditt föräldraansvar. Men då ska det till starka orsaker.. Här har vi helt sinnes sjuk lagstiftning där det har hänt ett flertalgånger att en moder tappat vårdnaden och då handlar det om så grova saker som misstanke om sexuella övergrep.. Helt sjukt...

Så det blir lite som du var inne på och svarade en annan. Att släpa barnet till tandläkaren i armen...
    Men nu ska vi inte rita fan på väggen.... Jag beskrev det absoluta värstingen för dig...
    Tassa försiktigt och om du ska göra nåt med umgänget.. Se till att du har någon form av stöd för ditt beslut hos en socialsekreterare..

De här samarbetsamtalet som ni genomför.. De brukar leda till någon form av avtal som får samma giltighet, som en TR dom.. Så här har du möjlighet att faktiskt dela upp semesterumgänge o allt sånt som du nu kommit på att du missade..

Samma gäller ju telefonen.. För rätt mycket verkar kretsa runt denna för stunden.. Här är det nog lämpligt att du ligger på en massa olika lösningar.. För den som leder samtalen kommer sällan med initiativ på detta sättet.. Det ska de inte göra.. För det är ni som föräldrar som ska komma fram med en lösning...

Nu vet inte jag hur tvär o negativ pappan är till telefonen..  Men om du utgår från vad pappan skulle kunna tänka sig om det där med telefonen... Skulle ni kunna ha regler som att barnet kan ringa dig.. men med högtalartelefonen på, samt att pappan ska närvara och kunna höra ert samtal..

Samt någon form för bilder.. typ att han ska kunna få se dem innan och få lov att säga nej till bilder som kommer till dig.. lite av att stilla hans kanske rädsla eller kontrollbehov.. Det mest troliga är att han genomför detta i början.. men efter hand så släpper han på detta för han helt enkelt inte orkar..

Lite av.. vad kan du göra för att han ska känna att det är OK

Som sagt.. försöker inte skuldgöra dig eller så.. Fast jag kan tänka mig att du fått en del skit och därmed har taggarna ut...

Som sagt.. försök använda samarbetsamtalet bra.. Ett bra tillfälle att slippa processa..
    Försöker som sagt förklara för dig vad du kan riskera.. För din skull o att du inte ska hoppa i galen tunna...

Försök att förstå vad pappan har svårt för.. Då oftast finns det initiativ som gör att du kan nå väldigt långt i din vilja... Att du inte får samma tillbaka är hans förlust.. då mister han chansen till att få något hos dig... därmed inte sagt att du ska kohandla bort något...

En bra förhandling är när båda parter är lite missnöjda... brukar man säga

Tänk dig själv.. någon skriver om en sak på internet... det finns givetvis en annan berättelse hos den andre.. var sanningen ligger.. är väl som på ett mynt.. o myntet har alltid två sidor... Menar inte att ifrågasätta dig... Hoppas du förstår....
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-10 22:52:50 följande:

Det där fick jag också höra en gång, att det var "hans" tid. Och det kan jag mycket väl förstå om man väljer att lägga tiden på sitt barn och den andre föräldern hela tiden ringer och stör!! Men inte om man väljer att lämna bort barnet, ha barnvakt m.m. under sitt umgänge och det blir mer av en regel än undantag....

Men nu är det faktiskt barnet som har rätt till umgänge med föräldern och inte tvärtom! Ibland kan ett barn behöva få lite tröst eller prata med den föräldern den inte är hos, och jag kan inte förstå hur man som den närvarande föräldern för tillfället kan förbjuda det! Jag kan förstå om det är mitt i något viktigt och att man som förälder inte vill att samtalet ska ske just den sekunden, men barnet kan väl få ringa senare? Om barnet vill! 
    Jag tror att det farligare att inte låta barnet få visa sina känslor som saknad, att man blir ledsen, arg eller vad det nu kan vara. Inom rimliga gränser förstås.
    Om man som barn hela tiden blir tvungen att trycka ner sina känslor hos den ena föräldern och inte våga visa vad man känner, blir det då en bra relation av det?
    Trösta och visa förståelse borde varje förälder kunna... Hjärta 

Vem lämnar han bort barnet till, förutom barnvakt...?
    Förutsätter att barnvakten är i hans hem!

Är bortlämnandet för att han ska kunna försörja sig?
  • skpklm
    Anonym (gubbjävel på soc) skrev 2014-07-11 00:07:59 följande:

Relevanta frågor;  ts skriver så kryptiskt,  antagligen för att inblandade personer ska bli svårare att identifiera -  knepigt blir det.   Vilka är det som bråkar;  pappan och barnvakten?  Pappan och hans engångsligg?   Eller hans fasta partner/sambo/hustru/pojkvän?   -  något styvbarn till dotterns pappa nämns.
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (gubbjävel på soc) skrev 2014-07-11 00:07:59 följande:

Ibland är det för att han ska jobba, fast han har henne eg. bara när han "ska" vara ledig. Jag har erbjudit att byta så han kan ha dottern när han inte jobbar, men det vill han inte. Är det hans helg, så är det, oavsett om han hinner umgås med dottern eller inte.  

Någon gång har det varit när han och sambon ska iväg på saker, och då är det bättre att ta barnvakt än att byta med mig. Oftast vet jag inte vilka barnvakterna är.
    Ibland är barnvakten hemma hos dom, ibland har dottern fått åka iväg, oftast till sambons släkt. Dottern har haft väldigt svårt att sova borta sen vi separerade, men det har blivit bättre. Hon blir hela tiden större, som tur är. :)  

• Anonym (HJÄLP!!!)
    skpklm skrev 2014-07-11 00:14:09 följande:
    Relevanta frågor;  ts skriver så kryptiskt,  antagligen för att inblandade personer ska bli svårare att identifiera -  knepigt blir det.   Vilka är det som bråkar;  pappan och barnvakten?  Pappan och hans engångsligg?   Eller hans fasta partner/sambo/hustru/pojkvän?   -  något styvbarn till dotterns pappa nämns.

Ja, det är väl inte så bra om jag skriver ut de inblandades namn! ;) 

Pappan har bråkat en hel del med sambons son, även haft ganska mycket bråk med sambon i perioder. Det har varit, milt sagt, lite spänt i deras hushåll emellanåt!
    Dottern har fått höra en hel del och även sett/varit med om saker som jag inte tycker hon borde behöva vara med om... Nu gäller det inte grov misshandel, men saker som är tillräckligt för att barn ska slippa vara med om det!

• Anonym (pucko pappa)

Släpp kravet på mobiltelefon. Kräv istället att han påbörjar i psykoterapi av nåt slag för sin egen del, parterapi för honom och sambon samt någon lämplig föräldrakurs för de två tillsammans.

Säkert mycket bättre resultat i längden angående trivseln hos pappan än en mobiltelefon.

• Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (pucko pappa) skrev 2014-07-11 00:41:19 följande:

Släpp kravet på mobiltelefon. Kräv istället att han påbörjar i psykoterapi av nåt slag för sin egen del, parterapi för honom och sambon samt någon lämplig föräldrakurs för de två tillsammans.

Säkert mycket bättre resultat i längden angående trivseln hos pappan än en mobiltelefon.

Jag har faktiskt bett honom att söka terapi, men det var inte så uppskattat! ;)

Men det var redan på den tiden vi var ihop, fast i och för sig mot slutet.... :) 

Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-11 00:29:00 följande:

Ibland är det för att han ska jobba, fast han har henne eg. bara när han "ska" vara ledig. Jag har erbjudit att byta så han kan ha dottern när han inte jobbar, men det vill han inte. Är det hans helg, så är det, oavsett om han hinner umgås med dottern eller inte.  

Någon gång har det varit när han och sambon ska iväg på saker, och då är det bättre att ta barnvakt än att byta med mig. Oftast vet jag inte vilka barnvakterna är.
    Ibland är barnvakten hemma hos dom, ibland har dottern fått åka iväg, oftast till sambons släkt. Dottern har haft väldigt svårt att sova borta sen vi separerade, men det har blivit bättre. Hon blir hela tiden större, som tur är. :)  

På ett sätt borde du känna honom...

Är han väldigt svart vit i sitt tänk.. som.. är det sagt en sak så är det.. eller är det en viss tid så är det prick den tiden.. Kanske blir upprörd först av att tiden inte passas.. istället för att ta reda på varför eller helt enkelt strunta i vilket?

Bara lite nyfiken på han och hur han är...

Men du känner inte att hans omdöme till val av barnvakt är olämpligt.. ?
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (gubbjävel på soc) skrev 2014-07-11 00:53:19 följande:
    På ett sätt borde du känna honom...

Är han väldigt svart vit i sitt tänk.. som.. är det sagt en sak så är det.. eller är det en viss tid så är det prick den tiden.. Kanske blir upprörd först av att tiden inte passas.. istället för att ta reda på varför eller helt enkelt strunta i vilket?

Bara lite nyfiken på han och hur han är...

Men du känner inte att hans omdöme till val av barnvakt är olämpligt.. ?

Jag känner honom nog bättre än vad han själv gör, det är nog det som är det största problemet! :) 

Han vill nog delvis vara någon annan än den han är. Men man kan inte vara någon annan än sig själv.... Sen blev nog hans liv inte riktigt som han hade tänkt sig och det kan skapa besvikelse. Bekräftelsebehov. Mindervärdeskomplex samtidigt som han har ett behov av att "visa att han kan", men inte lyckas fullt ut....
    Låser sig lätt i tankesättet, ser inga andra vägar. Svårt att ta initiativ. Väldigt svårt att kunna sätta in sig i andra människors situationer. Inte heller världens gladaste person utan ganska butter till sättet. Rutiner är bra, eller att någon annan tar beslut! :) Låter kanske väldigt negativt, men detta är delar av hans sätt. Och alla är vi olika!

Jag har väldigt svårt att uttala mig om barnvakterna, då jag inte vet vilka dessa personer är! Det enda jag vet är det dottern berättar. Och ett barn ser inte allt på samma sätt som en vuxen! :) Men ibland kan barnvakterna kännas "bättre" än pappan, och det är inte helt rätt det heller...  

Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-11 01:18:30 följande:

Jag känner honom nog bättre än vad han själv gör, det är nog det som är det största problemet! :) 

Han vill nog delvis vara någon annan än den han är. Men man kan inte vara någon annan än sig själv.... Sen blev nog hans liv inte riktigt som han hade tänkt sig och det kan skapa besvikelse. Bekräftelsebehov. Mindervärdeskomplex samtidigt som han har ett behov av att "visa att han kan", men inte lyckas fullt ut....
    Låser sig lätt i tankesättet, ser inga andra vägar. Svårt att ta initiativ. Väldigt svårt att kunna sätta in sig i andra människors situationer. Inte heller världens gladaste person utan ganska butter till sättet. Rutiner är bra, eller att någon annan tar beslut! :) Låter kanske väldigt negativt, men detta är delar av hans sätt. Och alla är vi olika!

Jag har väldigt svårt att uttala mig om barnvakterna, då jag inte vet vilka dessa personer är! Det enda jag vet är det dottern berättar. Och ett barn ser inte allt på samma sätt som en vuxen! :) Men ibland kan barnvakterna kännas "bättre" än pappan, och det är inte helt rätt det heller...  

Då är pappans val av barnvakt inte olämpligt.. tänkte  typ att lämna barnet i destruktiv miljö eller till destruktiv person... typ i en knarkarkvart eller till en person som sitter o super... om man får dra till det lite... Är det till pappans sambo så är det säkert bra för barnet att få anknytning till henne också... Barn mår oftast inte dåligt av att få vuxenkontakt. Så länge det inte är destruktiva personer...

Men det kan bli märkligt om exempelvis sambon får bättre anknytning till barnet än pappan.. Fast inte ovanligt.. det blir lite som att få två mammor.. En riktig och en plastmamma. Men ingen pappa.... helsnurrigt för oss vuxna men inte säkert att barnet upplever det som sådant..

Hur upplever du att energin mellan dig och sambon är? Förstår förstås att sambon är lojal.. Men kanske öppen för saker i sitt resonemang?

Ja alla är vi olika i vår herres hage..
    Inte helt lätt att nå fram till en person, som du beskriver av pappan.. ofta är det lättast att de får känna att dom knäckte en bra ide och sen få äran..  Lite som att fumla på en lösning och låta de fylla i och känna att de kommit på lösningen... Sen får de ta äran.. bara deras lösning blev rätt.. Så kan de tralla vidare och känna sig stolta över nåt de egentligen inte uppfann..

En annan metod kan vara att man ger ett förslag, man vet att det blir ett rungande nej direkt.. Men om man ger ett förslag och ber dem att fundera på det till nästa gång.. o inte avkräva svar direkt.. Kan innebära att det får den tid det behöver för att smälta in, eventuellt diskutera med någon annan o då få ett förnuftigt svar.. vilket oftast då bli svaret till nästa gång ni ses....

lite tankar bara.... vad tror du om detta?
  • Anonym (ensam vårdnadshavare)

Det verkar alltså finnas en sambo,  det är ju bra,  eller?  Kan bli lite bökigt för barn om en förälder lever ungkarlsliv.  

Dottern kom hem efter umgängestillfälle;  "När jag kom till pappa var inte min säng hos pappa,  den var hos ljushåriga Christina!"   Jag hade ingen aning om var denna person bodde,  än mindre vad hon hette i efternamn.  Tidigare hade dottern pratat om en annan "flickvän"  till pappan;  Kristina;  mörkhårig.

Sambons son,  som du verkar lite avundsjuk på;  han tycks få ha fler prylar än er dotter -  är han också umgängesbarn hos ditt ex?  Eller bor han mest där?

Barnvakter -  jag har aldrig uppfattat det som att jag som ensam vårdnadshavare kan styra något i f d makens liv.  Han tog med sig barnen när han skulle kappsegla i Danmark,  dottern var tre år då   (hennes halvbror några år äldre).  Han hittade visst någon dansk tonårsflicka på plats att lämpa över vår dotter till.  Dottern kan inte danska...

• Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (gubbjävel på soc) skrev 2014-07-11 02:15:38 följande:
    Då är pappans val av barnvakt inte olämpligt.. tänkte  typ att lämna barnet i destruktiv miljö eller till destruktiv person... typ i en knarkarkvart eller till en person som sitter o super... om man får dra till det lite... Är det till pappans sambo så är det säkert bra för barnet att få anknytning till henne också... Barn mår oftast inte dåligt av att få vuxenkontakt. Så länge det inte är destruktiva personer...

Men det kan bli märkligt om exempelvis sambon får bättre anknytning till barnet än pappan.. Fast inte ovanligt.. det blir lite som att få två mammor.. En riktig och en plastmamma. Men ingen pappa.... helsnurrigt för oss vuxna men inte säkert att barnet upplever det som sådant..

Hur upplever du att energin mellan dig och sambon är? Förstår förstås att sambon är lojal.. Men kanske öppen för saker i sitt resonemang?

Ja alla är vi olika i vår herres hage..
    Inte helt lätt att nå fram till en person, som du beskriver av pappan.. ofta är det lättast att de får känna att dom knäckte en bra ide och sen få äran..  Lite som att fumla på en lösning och låta de fylla i och känna att de kommit på lösningen... Sen får de ta äran.. bara deras lösning blev rätt.. Så kan de tralla vidare och känna sig stolta över nåt de egentligen inte uppfann..

En annan metod kan vara att man ger ett förslag, man vet att det blir ett rungande nej direkt.. Men om man ger ett förslag och ber dem att fundera på det till nästa gång.. o inte avkräva svar direkt.. Kan innebära att det får den tid det behöver för att smälta in, eventuellt diskutera med någon annan o då få ett förnuftigt svar.. vilket oftast då bli svaret till nästa gång ni ses....

lite tankar bara.... vad tror du om detta?

Nej, det är inga droger inblandade, mer brist på kontroll av humör. Ibland med inslag av alkohol, mer beroende på att pappan knappt tål någon alkohol. 

Nu är det nog oftare till sambons släkt och vänner, än just själva sambon. :) Sambon har barn själv och orkar knappt med sina egna, så en extra blir lite väl mycket... Så tyvärr är sambon ingen större tröst i det här sammanhanget. Hade dottern känt sig trygg med sambon, så hade det varit en stor fördel! Så detta med knyta an till sambon, det kan vi stryka! ;) 
    Sambon är pappan största supporter, jag är ju den kvinnan som fått barn och haft ett liv ihop med honom före henne! Jag känner henne även flyktigt sen tidigare och vi "klickade" väl inte ens då. Vi har inte direkt samma syn på hur man tar hand om sina barn. :(

Har försökt lägga fram saker som du beskriver, men han kan stå framför mig och säga att det blir bra så, för att sen åka hem till sig och göra helt tvärtom. Kanske sambon som påverkar, vad vet jag? 
    Men jag ska absolut jobba mer på förslaget om att han själv "knäcker" förslaget efter lite ledtrådar! ;) 

Tar tacksamt emot ALLA förslag som kan göra livet enklare för oss alla och bättre för dottern! :)

Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-11 11:56:38 följande:

Nej, det är inga droger inblandade, mer brist på kontroll av humör. Ibland med inslag av alkohol, mer beroende på att pappan knappt tål någon alkohol. 

Nu är det nog oftare till sambons släkt och vänner, än just själva sambon. :) Sambon har barn själv och orkar knappt med sina egna, så en extra blir lite väl mycket... Så tyvärr är sambon ingen större tröst i det här sammanhanget. Hade dottern känt sig trygg med sambon, så hade det varit en stor fördel! Så detta med knyta an till sambon, det kan vi stryka! ;) 
    Sambon är pappan största supporter, jag är ju den kvinnan som fått barn och haft ett liv ihop med honom före henne! Jag känner henne även flyktigt sen tidigare och vi "klickade" väl inte ens då. Vi har inte direkt samma syn på hur man tar hand om sina barn. :(

Har försökt lägga fram saker som du beskriver, men han kan stå framför mig och säga att det blir bra så, för att sen åka hem till sig och göra helt tvärtom. Kanske sambon som påverkar, vad vet jag? 
    Men jag ska absolut jobba mer på förslaget om att han själv "knäcker" förslaget efter lite ledtrådar! ;) 

Tar tacksamt emot ALLA förslag som kan göra livet enklare för oss alla och bättre för dottern! :)

Försök göra det på samarbetsamtalen.. då blir det lite mer verkstad av det...
    Så tänk på dina argument och var du ska bränna dem.. det är bättre att du bränner argument med pappan på ett samarbetsamtal än med pappan privat...

Blir lite jobbigare för honom att komma undan om du sitter där och hör, samtidigt som en socialsekreterare hör och gör sina arbetsanteckningar..  Men pumpa gärna honom på argument privat... så får du tid att fundera på hur du ska bemöta hans argument sen i samarbetsamtal...

Ibland får man vara fräck som en lus...
  • Anonym (HJÄLP!!!)
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-11 08:53:59 följande:

Det verkar alltså finnas en sambo,  det är ju bra,  eller?  Kan bli lite bökigt för barn om en förälder lever ungkarlsliv.  

Dottern kom hem efter umgängestillfälle;  "När jag kom till pappa var inte min säng hos pappa,  den var hos ljushåriga Christina!"   Jag hade ingen aning om var denna person bodde,  än mindre vad hon hette i efternamn.  Tidigare hade dottern pratat om en annan "flickvän"  till pappan;  Kristina;  mörkhårig.

Sambons son,  som du verkar lite avundsjuk på;  han tycks få ha fler prylar än er dotter -  är han också umgängesbarn hos ditt ex?  Eller bor han mest där?

Barnvakter -  jag har aldrig uppfattat det som att jag som ensam vårdnadshavare kan styra något i f d makens liv.  Han tog med sig barnen när han skulle kappsegla i Danmark,  dottern var tre år då   (hennes halvbror några år äldre).  Han hittade visst någon dansk tonårsflicka på plats att lämpa över vår dotter till.  Dottern kan inte danska...

Han har en sambo, ja. OM det är bra är väl en annan sak.:) Läs  inlägget ovan.
    Det var lite på samma sätt som du beskriver ditt barns far, plötsligt en dag bor pappa inte hos pappa... Det har varit stundtals ganska stökigt hos dom, med bråk och osämja. 

Jag är absolut inte avundsjuk på styvsonen till exet!!! Det är alltså exets sambos son. Han bor där mest hela tiden, lite umgänge med sin far. Och det stackars barnet har fått sig sina skopor han också! :( Han är värd allt han kan få! Det jag menade med inlägget om styvsonens saker är att pappan ser inte orättvisan mellan styvsonen och dottern. Jag har fått "täcka upp" så att dottern har liknande saker när hon åker dit, så det är lugnt med det! :) Men eftersom dottern inte får använda sina saker, som att ta bilder med sin mobil, och styvsonen har mobil att ta bilder med, så kanske pappan kunde hitta ett alternativ till dottern? Det är inte roligt när dottern bara får sitta bredvid och se hur det andra barnet t.ex. har mobil, m.m. och hon vet att hon också har det, men inte får använda, för att det kommer från mamma. Det skiljer väldigt lite i ålder, så det är ingen ursäkt. Men det har absolut inte med avundsjuka mot styvsonen att göra, utan mer pappans sätt att inte se hur det påverkar dottern.

Tycket du det var ok att han lämpade över dottern till en dansk tjej som dottern inte kände? När dottern dessutom inte kunde prata danska? Även om man inte kan påverka saker eller bestämma över barnvakter, så måste man väl ändå kunna få tycka till och fundera på hur det påverkar barnet? Och försöka förstå hur pappan tänker i dessa lägen?
    Jag är inte heller ute efter att styra hans liv, utan jag är bara ute efter att min dotter ska känna sig så trygg som möjligt! :) Det har hänt massor i hennes liv de senaste åren. Ibland kan hon behöva ta en paus för att hinna med och smälta allt och inte bara få massor av nytt hela tiden... :)

• Anonym (ensam vårdnadshavare)
    Anonym (HJÄLP!!!) skrev 2014-07-11 12:17:58 följande:

Han har en sambo, ja. OM det är bra är väl en annan sak.:) Läs  inlägget ovan.
    Det var lite på samma sätt som du beskriver ditt barns far, plötsligt en dag bor pappa inte hos pappa... Det har varit stundtals ganska stökigt hos dom, med bråk och osämja. 

Jag är absolut inte avundsjuk på styvsonen till exet!!! Det är alltså exets sambos son. Han bor där mest hela tiden, lite umgänge med sin far. Och det stackars barnet har fått sig sina skopor han också! :( Han är värd allt han kan få! Det jag menade med inlägget om styvsonens saker är att pappan ser inte orättvisan mellan styvsonen och dottern. Jag har fått "täcka upp" så att dottern har liknande saker när hon åker dit, så det är lugnt med det! :) Men eftersom dottern inte får använda sina saker, som att ta bilder med sin mobil, och styvsonen har mobil att ta bilder med, så kanske pappan kunde hitta ett alternativ till dottern? Det är inte roligt när dottern bara får sitta bredvid och se hur det andra barnet t.ex. har mobil, m.m. och hon vet att hon också har det, men inte får använda, för att det kommer från mamma. Det skiljer väldigt lite i ålder, så det är ingen ursäkt. Men det har absolut inte med avundsjuka mot styvsonen att göra, utan mer pappans sätt att inte se hur det påverkar dottern.

Tycket du det var ok att han lämpade över dottern till en dansk tjej som dottern inte kände? När dottern dessutom inte kunde prata danska? Även om man inte kan påverka saker eller bestämma över barnvakter, så måste man väl ändå kunna få tycka till och fundera på hur det påverkar barnet? Och försöka förstå hur pappan tänker i dessa lägen?
    Jag är inte heller ute efter att styra hans liv, utan jag är bara ute efter att min dotter ska känna sig så trygg som möjligt! :) Det har hänt massor i hennes liv de senaste åren. Ibland kan hon behöva ta en paus för att hinna med och smälta allt och inte bara få massor av nytt hela tiden... :)

Det är sant,  man vill  gärna skydda sin barn i den mån det är möjligt.  För mig innebar det att jag i stort sett levde i celibat efter skilsmässan så länge jag var boendeförälder åt dottern.  I och med att det var ganska så stor omsättning på hennes pappas damer så unnade jag henne att ha det lugnt hemma hos mig.   -  Det stod i min makt att påverka -  inte det andra.
Svar på tråden UF tar barnets mobil!