Könsbestämma kattunge! Hjälp!
Hej!
Jag och min flickvän har precis fått hem en liten kattunge på tolv veckor. Vi har ingen aning om det är en hona eller hane och frågar därför om hjälp här. Hoppas bilden är tydlig nog.
Tack!
Hej!
Jag och min flickvän har precis fått hem en liten kattunge på tolv veckor. Vi har ingen aning om det är en hona eller hane och frågar därför om hjälp här. Hoppas bilden är tydlig nog.
Tack!
Tydligare bild.
Pojke
Kön är ändå bara en social konstruktion.
På tjejer börjar kissöppningen direkt nedanför rumpan.
Läs nu på om ALLT vilket n skulle gjort innan köpet. kattstatus.se
På undre bilden ser det ut att finnas en pung, så jag skulle tippa på en hane. Är han helt röd? Jag vill minnas att bara hankatter kan vara helt röda, honor har alltid lite vitt någonstans.
Hane skulle jag gissa från den undre bilden. Relativt långt avstånd mellan de två öppningarna och det liknar testiklar för de pälsklädda bollarna mellan de två hålen.
Vi har läst allt vi kan om kattungar, Nemo, men tycker könsbestämning är svårt ändå.
Den lille rackaren är helröd!
Tackar för svar allihop! Nu kan vi sluta säga hen.
Men ni har inte läst på om att en kattunge mår bäst av en kattkompis?
Ni har fått en kattpojke!
Hanar ärver färg endast från mamman, honor ärver färg både från mamman och pappan (och kan därför vara sköldpaddsfärgade, dvs både röda och svarta).
Honkatter kan bli röda ifall pappan är röd och mamman är antingen röd eller sköldpaddsfärgad.
Hankatter kan bli röda ifall mamman är röd eller sköldpaddsfärgad. Pappans färg har ingen betydelse för hankatter eftersom de endast ärver färg från mamman.
Vitfläck eller inte har inget med kön att göra.
Hej!
Tack!