• Anonym (Destruktiv!)

Dricker för mycket vin, snusar för mycket - vad göra?

Måste skriva av mig. Är kvinna på 40 år och inser att jag sköter min kropp på ett destruktivt sätt men begriper inte varför. 

Dricker mängder av vin, blir aldrig full men börjar gärna sippa på det runt 12 om jag är ledig. En bag in box räcker numera typ 3 dagar och då är det bara jag som dricker det. Inser att det är åt helsike men ursäktar det för mig själv med att jag "ändå inte blir full så det kan ju inte vara SÅ farligt". Min man börjar reagera och då säger jag saker som; "det är ju bara en vardagslyx, något jag unnar mig". 

Sedan snusar jag för mycket också, trots att det ger mig ångest och jag tänker flera gånger i veckan att jag måste sluta för att inte få cancer och dö. Köper portionssnus och gör av med 2 dosor/dag, det har verkligen eskalerat. Byter snusar utan att egentligen tänka på om det behövs eller ej, det är mer som ett maniskt beteende. 

Jag vill vara rädd om min kropp men detta är ju precis tvärtom. När jag tänker på att jag i det närmaste är smyghalvalkis och djupt nikotinberoende så känns det så jobbigt att jag tex snusar MER.

Det är som att jag blir manisk med vissa grejer - förutom ovanstående så har jag svårt att tex spara "lagom" med pengar, jag ska alltid spara liiite mer så vi inte har pengar i slutet av månaden och måste ta ut dem i stället. 

Till saken hör att jag har en kronisk (kroppslig) sjukdom och i bland undrar jag om detta är ett utslag av det; att jag är deprimerad på något sätt utan att fatta det. På ytan borde jag inte ha så mycket att vara deppig för, har en bra man, fina ungar, pengar på banken och ett hem. Utseendemässigt får jag höra ganska ofta att jag ser bra ut, killarna på jobbet flörtar gärna med mig osv (ingen betydelse egentligen, men jag menar att jag har inga komplex för utseendet som gör mig deppig).

Vad tusan GÖR jag? Är det möjligt att bara sluta med snus & vin rakt av från en dag till en annan? Någon som upplevt liknande och kan ge råd?

• Svar på tråden Dricker för mycket vin, snusar för mycket - vad göra?
  • Anonym (hm)

En sak i taget kanske. Börja med snuset och ersätt med nikotintuggummi eller plåster. Följ plan för utfasning.
    Vin kan man väl dricka något glas om dagen som man gör i sydeuropa. Trappa ned på konsumtionen.

• Anonym (Nerd)

Det klart det går att sluta rakt av men du lär ju få abstinens av guds nåde. Framför allt av snuset.

Om du ger dig den på det tror jag vinet blir lättare att vara utan än snuset.

Räkna ut hur mycket du får dricka per dag om en bag-in-box ska räcka en vecka och håll dagsransonen stenhårt.

Minska till en dosa snus om dagen.

Svar på tråden Dricker för mycket vin, snusar för mycket - vad göra?