• Anonym (Ensam)

Hittar alkohol på konstiga ställen

Har nu fått nog.har nu insett att set inte går att bortförklara eller se mellan fingrarna när det gäller min sambos förhållande till alkohol.

Det är inte så att han blir dräng full och ragglar fram men nu är det ändå nog för han ljuger, smusslar och är totalt ointresserad av att samtala kring ämnet.

Vid ca. 6 tillfällen senaste året har jag funnit alkohol förpackningar i garderober, väskor och barnvagn. Jag har under senaste året sett hans engagemang och förmåga, att ta sig an moment, tvina bort.

Häromdagen försökte han snabbt smussla undan en stor mineralvattens flaska som var fylld till hälften med vitt vin. Frågade honom lugnt och sansat varför han ställde undan flaskan bakom soffan, samtidigt skruvade jag av korken och sniffade på vad som var vin. Han svarade inte och efter att jag upprepat frågan flertalet ggr. Så hade jag fortfarande inte fått något svar eller reaktion överhuvudtaget. Berättade då för honom att om han inte svarade, inte talade med mig om detta nu eller senare så fick det vara slut på vår relation. Jag står på lägenheten och han har ingenstans att ta vägen. Två barn finns.

Vi försökte ha en trevlig dag på stranden i lördags , något det snart blev slut på pga. Sambons runda fötter( jag misstänker 1-2 starköl). Väl hemma packar jag och säger till barnen att vi slanga en mysig övernattning hos mormor vilket blir väl mottaget av dom.

Under förmiddagen för jag och sambon ett kort men hövligt samtal där han verkar på gott humör. Väl hemma inser jag efter några timmar att han nog haft i sig iaf. En starköl, ser detta på hans sätt att röra sig och bete sig. Han verkade tro att allt var frid och fröjd när vi kom hem. Väntat på en möjlighet att prata med honom idag men inte fått någon, då han lackade ut framför barnen och kastade en smörpapket i diskhon och bad mig " stick härifrån för fan nu är det nog ". Den reaktionen kom sig av att jag under middagen uppmärksammade att han druckit och satt och observerade hans beteende helt tyst. Jag gick inte utan satt kvar mesans han försökte hålla god min framför barnen.

Pratade med en släkting i en timme och berättade om det senaste året och den realisation jag nu upplevt. Fick lite råd, inget jag inte visste sedan innan. Gick upp där barnen nattats av sambo. Såg att sambon var vaken, frågade honom om han kunde tänka sig samtala med mig en kort stund då jag jobbar två dagar igen imorgon. Svaret blev "nej jag ska sova" dånfrågade jag om han ville förlora sin familj genom att inte kunna samtala, svaret blev" nej inte familjen bara dig". Jaha, mycket givande.

Han tror att han ska kunna ringa till bokvärlden och få ny lägenhet imorgon. Tror att jag kommer låta en man , som dricker smusslar och ljuger, ha våra barn varannan helg. Icke!

Hur ska jag bete mig. Jag vill inte ha någon alkohol hemma. Jag vill ha fungerande kommunikation och familjeliv. Någon som har varit här? Någon som är i samma sits??

Vill utbyta tankar.

• Svar på tråden Hittar alkohol på konstiga ställen
  • Anonym (Ensam)

Ursäkta texten. Skrev med snyggt upplägg men det blev textsoppa ändå:/

• Anonym (Ensam)

Ingen alls som har upplevt något liknande?

• Anonym (alkohol)

Han har nog allvarligare problem än du tror. Rund under fötterna på 1-2 öl på stranden tror jag inte. Snarare 6-7. Han måste inse själv att det finns problem. Verkar inte som att han tycker det några bekymmer. Du gör helt rätt som ställer krav på honom.  Jag skulle gjort precis som du. Tror inte jag skulle vilja lämna mina barn till någon som har alkoholproblem. 

Jag själv har en särbo som jag misstänker dricker rätt flitigt då vi inte ses. Har inte kommit dit då jag hittar flaskor och så än men tror att det skulle bli så om vi skulle flytta ihop.

Hoppas du lyckas reda ut denna situation.

• Anonym (fd)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-07-06 20:44:32 följande:
    Ursäkta texten. Skrev med snyggt upplägg men det blev textsoppa ändå:/
    Hoppa att skicka från iphone eller liknande.
  • minst

Tipsar om att kontakta en annhörigförening till alkoholister för att få tips och stöd och rekomendrar också boken "en flodhäst i vardagsrummet". Superbra!

• Anonym (Ensam)
    Anonym (alkohol) skrev 2014-07-06 21:31:23 följande:

Han har nog allvarligare problem än du tror. Rund under fötterna på 1-2 öl på stranden tror jag inte. Snarare 6-7. Han måste inse själv att det finns problem. Verkar inte som att han tycker det några bekymmer. Du gör helt rätt som ställer krav på honom.  Jag skulle gjort precis som du. Tror inte jag skulle vilja lämna mina barn till någon som har alkoholproblem. 

Jag själv har en särbo som jag misstänker dricker rätt flitigt då vi inte ses. Har inte kommit dit då jag hittar flaskor och så än men tror att det skulle bli så om vi skulle flytta ihop.

Hoppas du lyckas reda ut denna situation.

Vet sedan innan att han har dåligt öl sinne och när han inte ätit stiger det honom till huvudet fort. Fattar inte hur han kan göra såhär mot oss. Mot våra vackra, empatiska små ungar.

Hur ska jag ta mig igenom morgondagen, känner mig helt vrängd ut och in.

Han säger att allt är mitt fel, att det inte finns något problem, att jag är dum i huvudet. Att jag ska hålla käften och lämna lägenheten. Allt detta framför mina barn som försöker hålla modet uppe, som test log mot mig i samma stund som sambon sa dessa saker. Fyyy fan va är min verklighet?
  • Anonym (fd)

Varför gömmer han alkoholen?

Har du varit på han kraftigt innan, för det kan ju trigga sånt beteende.

Själv aldrig försökt dölja alkohol eller konsumtion av cannabis.

Varit öppen och ärlig varje gång.

Knorrades en del av cannabisen ett par gånger.

Men undrade i hur det påverkade henne och bad om exempel.

Det blev en lång tystnad, innan hon gick utan att säga nått.

Efter detta så sa hon inget om det längre.

• Anonym (alkohol)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-07-06 21:52:12 följande:
    Vet sedan innan att han har dåligt öl sinne och när han inte ätit stiger det honom till huvudet fort. Fattar inte hur han kan göra såhär mot oss. Mot våra vackra, empatiska små ungar.

Hur ska jag ta mig igenom morgondagen, känner mig helt vrängd ut och in.

Han säger att allt är mitt fel, att det inte finns något problem, att jag är dum i huvudet. Att jag ska hålla käften och lämna lägenheten. Allt detta framför mina barn som försöker hålla modet uppe, som test log mot mig i samma stund som sambon sa dessa saker. Fyyy fan va är min verklighet?
    Det är ju definitivt inte ditt fel det som händer. Inte på något vis. Nån form av skuldkänslor måste det ju finnas eftersom han reagerar som han gör. Han behöver ju hjälp med sitt missbruk. Och inser han inte det nu så kanske det går upp för honom om du lämnar förhållandet. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (fd) skrev 2014-07-06 21:56:30 följande:

Varför gömmer han alkoholen?

Har du varit på han kraftigt innan, för det kan ju trigga sånt beteende.

Själv aldrig försökt dölja alkohol eller konsumtion av cannabis.

Varit öppen och ärlig varje gång.

Knorrades en del av cannabisen ett par gånger.

Men undrade i hur det påverkade henne och bad om exempel.

Det blev en lång tystnad, innan hon gick utan att säga nått.

Efter detta så sa hon inget om det längre.

Varför han började gömma den från första början har jag ingen aning om. Det var ju inte som att jag en dag började trakassera honom om alkohol intag.

Däremot har jag alla ggr. Jag hittat tomma eller fulla förpackningar frågat honom om varför det ligger där och tillslut även varit öppen och ärlig om min oro för att senare bli förbannad över att han fortsätter gömma och ljuga och smussla. Ändå fortsätter han.

Jag gillar inte när han dricker han blir oattraktiv, det går inte föra ett normalt samtal med honom och varje försök slutar i att han villar bort sig i samtalet och för att i te själv känna sig dum börjar han påtala att jag är den som inte fattar och är blåst. Kul relation.

Klart man lär gå ifrån relationen om man blir kränkt var och varannan gång partnern bestämmer sig för att dricka alkohol.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (alkohol) skrev 2014-07-06 21:59:48 följande:

Det är ju definitivt inte ditt fel det som händer. Inte på något vis. Nån form av skuldkänslor måste det ju finnas eftersom han reagerar som han gör. Han behöver ju hjälp med sitt missbruk. Och inser han inte det nu så kanske det går upp för honom om du lämnar förhållandet. 

Han är så jädra envis, alltid haft svårt att ta kritik. Inte för att jag kritiserar hans alkohol konsumtion men jag ifrågasätter det som händer med vår relation pga. Konsumtionen.

Trodde jag hade nått fram till honom i torsdags när han satt tyst som ett fån när jag kommit på honom smussla med PET flaskan med vin, men idag är det jag som är dum i huvudet igen. Det är mig det är fel på, jag ska hålla käften. Känner inte igen honom. Sakta men säkert har den jag trodde han var börjat förvrängas till någon jag aldrig hade valt att skaffa barn med, ett faktum som nu ger mig sådan grov ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
  • Anonym (fd)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-07-06 22:24:30 följande:
    Varför han började gömma den från första början har jag ingen aning om. Det var ju inte som att jag en dag började trakassera honom om alkohol intag.

Däremot har jag alla ggr. Jag hittat tomma eller fulla förpackningar frågat honom om varför det ligger där och tillslut även varit öppen och ärlig om min oro för att senare bli förbannad över att han fortsätter gömma och ljuga och smussla. Ändå fortsätter han.

Jag gillar inte när han dricker han blir oattraktiv, det går inte föra ett normalt samtal med honom och varje försök slutar i att han villar bort sig i samtalet och för att i te själv känna sig dum börjar han påtala att jag är den som inte fattar och är blåst. Kul relation.

Klart man lär gå ifrån relationen om man blir kränkt var och varannan gång partnern bestämmer sig för att dricka alkohol.

Han kanske i ett tidigare förhållande, har haft tjat.

Då det inte så där jätte normalt att gömma alkohol utan anledning.

Eller så skäms han extremt mycket, men bara det borde ju vara en signal till han själv.

Att han har en förhållande med alkohol som inte funkar.

• Anonym (Erfarenhet)

Börjar han inte prata om detta med dig så hade jag bett honom vänligt men bestämt att flytta tills han känner sig redo att ta itu med sitt (uppenbara) alkoholproblem.
    Barn ska inte behöva leva med detta!! De förstår så mycket mer än vad man tror.

Det är inte lätt någonstans, men det är det enda rätta. Du måste ta tag i detta på allvar, för dina barns skull.

• Anonym (Nykter idag)

Jag gömde också flaskor på slutet av min aktiva period då jag drack. Jag är idag nykter alkoholist tack vare AA och 12-stegsprogrammet.

Din sambo har insett att han dricker för mkt och ljuger både för sig själv och dig att han inte har ngr problem. Han gömmer och smusslar för att han inte vill visa dig hur mkt han dricker. Han försöker säkert allt han kan att inte dricka och när han är spritfri så blir han arg och lättirriterad . Säkert elak många ggr också . Han har en sjukdom, den heter alkoholism och han behöver hjälp.

Frågan är om du orkar stanna kvar. Att vara på honom och försöka kontrollera honom kommer inte att hjälpa, smusslandet kommer att bli värre.

Säg till honom att du är allvarligt orolig och att du och barnen inte kan ha det som ni har det.

Upplys honom om att det finns hjälp att få genom AA eller behandlingshem , beroendekliniker osv.,

Det finns 12 stegsprogram för anhöriga också , det kallad Al- anon. Dit kan du vända dig för att få hjälp och stöd . Din sambo är sjuk men du måste ändå skydda dig själv och dina barn .

Varm kram till dig och Lycka till !

• Anonym (Lene)

Låter som en klassisk alkoholist. Min mamma var exakt likadan innan hon fick hjälp via AA. Inte för att hon tyckte att hon behövde hjälp, hon var ju ingen såndär alkis för hon satt minsann inte nere på torget och halsade.

Tror du behöver undersöka vilken hjälp det finns att tillgå för honom och sedan konfrontera honom med hans beteende och samtidigt ge förslag på vilken hjälp som finns att tillgå. 

• Anonym (Botten upp)

Tyvärr är det i stort sett omöjligt att hjälpa någon som inte inser sina alkoholproblem.
    Har haft många alkoholister i släkten och ofta får man höra just från dessa att "alla andra är alkoholister", visst, jag tar mej väl ett glas ibland men Olle och Lena (påhittade namn) dricker MYCKET mer och oftare än jag!

Själv har jag nu valt att avstå helt från alkohol eftersom jag blir på tok för full när jag väl dricker. Det finns inget stopp. Detta inser jag och därmed vidtar jag åtgärder för att få ett slut på detta.

Förhoppningsvis kommer din man att rannsaka sig själv och inse att han behöver hjälp. Om han inte gör det är mitt råd att lämna honom.
    Du har redan två barn att värna om.
    Att leva med en människa som är missbrukare och utan självinsikt är fruktansvärt jobbigt. Ställ ett ultimatum - alkoholen eller familjen!
    Förstår fullständigt att du kommer bli oerhört ledsen om han väljer spriten, men hellre det än att du och dina barn ska leva i den misär som ett missbruk för med sig.

Svar på tråden Hittar alkohol på konstiga ställen