Hittar alkohol på konstiga ställen
Har nu fått nog.har nu insett att set inte går att bortförklara eller se mellan fingrarna när det gäller min sambos förhållande till alkohol.
Det är inte så att han blir dräng full och ragglar fram men nu är det ändå nog för han ljuger, smusslar och är totalt ointresserad av att samtala kring ämnet.
Vid ca. 6 tillfällen senaste året har jag funnit alkohol förpackningar i garderober, väskor och barnvagn. Jag har under senaste året sett hans engagemang och förmåga, att ta sig an moment, tvina bort.
Häromdagen försökte han snabbt smussla undan en stor mineralvattens flaska som var fylld till hälften med vitt vin. Frågade honom lugnt och sansat varför han ställde undan flaskan bakom soffan, samtidigt skruvade jag av korken och sniffade på vad som var vin. Han svarade inte och efter att jag upprepat frågan flertalet ggr. Så hade jag fortfarande inte fått något svar eller reaktion överhuvudtaget. Berättade då för honom att om han inte svarade, inte talade med mig om detta nu eller senare så fick det vara slut på vår relation. Jag står på lägenheten och han har ingenstans att ta vägen. Två barn finns.
Vi försökte ha en trevlig dag på stranden i lördags , något det snart blev slut på pga. Sambons runda fötter( jag misstänker 1-2 starköl). Väl hemma packar jag och säger till barnen att vi slanga en mysig övernattning hos mormor vilket blir väl mottaget av dom.
Under förmiddagen för jag och sambon ett kort men hövligt samtal där han verkar på gott humör. Väl hemma inser jag efter några timmar att han nog haft i sig iaf. En starköl, ser detta på hans sätt att röra sig och bete sig. Han verkade tro att allt var frid och fröjd när vi kom hem. Väntat på en möjlighet att prata med honom idag men inte fått någon, då han lackade ut framför barnen och kastade en smörpapket i diskhon och bad mig " stick härifrån för fan nu är det nog ". Den reaktionen kom sig av att jag under middagen uppmärksammade att han druckit och satt och observerade hans beteende helt tyst. Jag gick inte utan satt kvar mesans han försökte hålla god min framför barnen.
Pratade med en släkting i en timme och berättade om det senaste året och den realisation jag nu upplevt. Fick lite råd, inget jag inte visste sedan innan. Gick upp där barnen nattats av sambo. Såg att sambon var vaken, frågade honom om han kunde tänka sig samtala med mig en kort stund då jag jobbar två dagar igen imorgon. Svaret blev "nej jag ska sova" dånfrågade jag om han ville förlora sin familj genom att inte kunna samtala, svaret blev" nej inte familjen bara dig". Jaha, mycket givande.
Han tror att han ska kunna ringa till bokvärlden och få ny lägenhet imorgon. Tror att jag kommer låta en man , som dricker smusslar och ljuger, ha våra barn varannan helg. Icke!
Hur ska jag bete mig. Jag vill inte ha någon alkohol hemma. Jag vill ha fungerande kommunikation och familjeliv. Någon som har varit här? Någon som är i samma sits??
Vill utbyta tankar.