• ceciliadohba

kattunge eller vuxen katt som kompis till vår nuvarande katt?

Hej,
    Vi har en katt hemma (tidigare hemlös från katthem) som idag är jättetam och kelig. Dock är vi borta ganska mycket och skulle vilja ha en till katt, tror de skulle må bra av sällskapet :)
    vi har tänkt skaffa katt nummer två från katthem, men ska vi satsa på en kattunge eller äldre katt? Han vi har nu är runt fem år tror vi. Vad brukar vara lättast för katter att acceptera?
    Vi ska även flytta om 3 månader, kan de vara en bra idé att ta hem den nya katten i samband med flytten? Så att denne inte kommer in på vår nuvarandes katts revir? :)

• Svar på tråden kattunge eller vuxen katt som kompis till vår nuvarande katt?
  • Whitetrash86

Jag skulle satsa på kattunge eftersom den inte bör ses som ett hot.

Eftersom en flytt är nog stressig så skulle jag aldrig ta in en katt i den vevan. Antingen tar ni en katt nu på hemmaplan, dock kan det bli jobbigt för kattungen att flytta 2 ggr på kort tid.
    Eller som jag hade gjort, väntat 2-3 månader efter flytten med att skaffa ny katt.

• nemo1

Vänta med att skaffa en till katt till efter flytten. Sen tycker jag att man inte ska skaffa en katt till bara för att med gott samvete vara borta så mycket som du säger. Katter ska ha lika mycket uppmärksamhet och sällskap som en hund för att må bra.
    Vissa saker får man faktiskt prioritera bort när man har husdjur!

• ceciliadohba

Whitetrash86- tack för svar. Det låter klokt att vänta. Och kanske är en kattunge ett bättre alternativ :)

Nemo1- tack för svar. Självklart skaffar vi inte en till katt för endast sällskap. Vi är inte borta mer än att vi jobbar heltid, men jag tror ända på att två katter kan ha utbyte av varandra :) vi älskar djur och våra djur kommer alltid i första hand, därav frågan om en kattunge eller vuxen katt skulle bäst ihop med vår vuxna katt. Men då kanske en kattunge efter flytten är bäst! Tack!

Svar på tråden kattunge eller vuxen katt som kompis till vår nuvarande katt?