• Anonym (C)

Hur ligger det till egentligen?

Hej!

Jag undrar hur det egentligen ligger till när det kommer till vårdnad om barn.

Exempel:
    Om jag har ensam vårdnad och barnet är hos sin andre förälder och exempelvis blir biten av en hund och måste in på sjukhus för att få stelkrampsspruta, samt sys eller tejpas, - kan då den andre föräldern (som alltså inte har vårdnaden om barnet) godkänna att barnet får denna spruta, samt godkänna att barnet sys eller tejpas? - Eller måste man först kontakta vårdnadshavaren innan dessa beslut kan fattas?
    Räcker det isf med att bara ringa vårdnadshavaren och få ett godkännande, eller måste vårdnadshavaren infinna sig på plats och själv godkänna eller skriva under på att spruta och omplåstring är okej?

Har ni något konkret exempel på där ensam vårdnad kommit att bli ett problem eller ett hinder för den föräldern som _inte_ har vårdnaden om barnet?

• Svar på tråden Hur ligger det till egentligen?
  • Anonym (C)

Skulle bli skitglad om någon som vet, kunde svara!

Eller länka till nått?

• Anonym (C)

Någon som vet!?

• ölburk2

Vad jag tror mig veta så sker akutvård alltid utan någons medgivande, den ges efter vilket behov skadan kräver, möjligen undantaget blodtransfusioner..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (C)
    ölburk2 skrev 2014-07-05 08:34:26 följande:

Vad jag tror mig veta så sker akutvård alltid utan någons medgivande, den ges efter vilket behov skadan kräver, möjligen undantaget blodtransfusioner..

Aha, okej, så bra ändå. :)

Jag får nog googla vidare.

Jättetack för att du tog dig tid att läsa och svara.
  • ölburk2
    Anonym (C) skrev 2014-07-05 09:57:41 följande:
    Aha, okej, så bra ändå. :)

Jag får nog googla vidare.

Jättetack för att du tog dig tid att läsa och svara.
    Men varför inte ringa din vårdcentral å fråga, dom har såklart svaren..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (C)
    ölburk2 skrev 2014-07-05 10:12:48 följande:

Men varför inte ringa din vårdcentral å fråga, dom har såklart svaren..

Nä, de har nog viktigare saker för sig. Jag googlar. Det är ju som tur är inget aktuellt just nu, så. :)
  • Angels

Vad fick du för svar när du googlade?

Den frågan kom upp för några år sedan, eftersom min sambo inte har vårdnaden om sina barn. Det svar han fick då var att när det gäller akutvård så får han, som är "tillförordnad vårdnadshavare" (tror jag det hette) när barnen är hos honom, besluta om vården.

• Härdad mamma

Den som har ensam vårdnad kan välja att ge den andre föräldern en fullmakt, t.ex. inom sjukvård, skola eller vad man bestämmer sig för. Då har båda föräldrarna rätt att ingripa/ha insyn om man vill! :)

• ZsaZsa

Barnet får alltid akut vård oavsett vem som kommer med barnet till vårdinrättningen. Man behöver inte ha en vårdnadshavare med sig. En förskollärare, en moster, en kompis pappa eller vem som helst kan komma med barnet till vårdinrättningen och barnet ges den vård som det är i akut behov av. Annars kunde ju barnet i värsta fall hinna dö innan man fick tag på en vårdnadshavare.

• Anonym

Det är väl mer planerade operationer mm som kräver vårdnadshavarens samtycke, om jag har förstått det hela rätt. Akut vård på sjukhus kan vilket barn som helst få, utan att någon av föräldrarna ens vet något.

• CFly

Klart akut vård alltid ges. Tänk efter om ett barn hamnar i en trafikolycka och var ute och åkte med någon annan. 

Ska ambulansen då säga: Nä vi måste försöka hitta vårdnadshavaren för att få ge mediciner och hjälp här. men han/hon blöder ju och måste ha det och det i spruta nuu. Nä vi måste ringa först. 

Men det fattar man väl att oavsett situation om det rör sig om akut vård så gör vården vad som krävs oavsett medgivande. 

Svar på tråden Hur ligger det till egentligen?