• Aspie

Tips för bättre hårkvalité

Hej, folket!

Nu är det så att jag har tänkt bli snällare mot mitt hår och jag tänkte höra med er vad ni har för tips. Än så länge har jag:
    1) Dumpat gamla hårborsten mot en svinborste
    2) Börjat massera hårbottnen lite emellanåt
    3) Slutat hårföna, helt
    4) Slutat med stylingprodukter, helt
    5) Använder hårspännen mer sällan (trots att jag skulle behöva det för att få bort luggen ur ansiktet)
    6) Använder hårinpackning varannan gång jag tvättar håret (efter rekommendation från frisör) och hårolja
    7) Har börjat ta tillskott som ska vara bra för håret
    8) Bara som tillägg: jag färgar inte mitt hår (så det är väl ett stort plus, hoppas jag)

Nästa steg jag har tänkt på är att byta ut mitt schampoo och balsam, antagligen hårinpackningen med. Använder lite av varje av Garnier Fructis (Nutri Repair) och Dove (Hair Therapy). Mitt hår är väldigt torrt, blir lätt slitet och tovigt. De flesta hårprodukter jag har använt har bara gjort det hela värre, så jag har hållit mig till de jag har just nu väldigt länge. Finns det någon annan där ute med samma trasselhår som har hittat ett riktigt schampoo/balsam som fungerar bra för deras hår? Jag är inte sugen på att spendera pengar på dyrt schampoo som bara tovar till håret ännu mer. Men jag har hört att "vanliga" hårprodukter i längden inte alls är bra för håret med silikon och sånt, så jag skulle vilja prova på något nytt. Utan att gå till en frisörsalong vet jag att man kan köpa Tresemme- och Syosprodukter i vanliga butiker, är det skräp de med?

Finns det andra tips jag bör tänka på?

• Svar på tråden Tips för bättre hårkvalité
  • Aspie
    LunaLovegood skrev 2014-07-04 23:10:01 följande:
    Bikarbonatsmetoden eller någon annan metod där man inte använder shampoo och annat skit. Googla "no poo"...
    Testat! Var sådär nöjd. Fick håret rent, men det blev riktigt torrt eftersom jag inte hittade någon riktigt bra "kur" att ha i efter rengöringen. Har dessutom läst att bikarbonat i längden kan försämra hårkvalitén, att det skulle bli ännu torrare/risigare? Annars tror jag på no poo, men då kanske man ska starta med bra hår. Men bra tips till tråden om någon annan intresserad skulle få för sig att testa!
  • Ja varför

Mina tips är:
    Köp bra schampoo hos frisören, de är så dryga att det lönar sej i längden
    Gnugga inte håret torrt utan krama det med handduken
    Använd gles kam i blött hår
    Toppa ofta, ser fräscahre ut utan slitna torra toppar
    Inga stylingprodukter, inga värmeprodukter
    Solskydd, speciellt nu under sommaren
    Inte sätta upp med spännen eller tofsar som sliter, för det gör dom

Det var några tips som funkat för mej

• LunaLovegood
    Aspie skrev 2014-07-04 23:12:55 följande:
    Testat! Var sådär nöjd. Fick håret rent, men det blev riktigt torrt eftersom jag inte hittade någon riktigt bra "kur" att ha i efter rengöringen. Har dessutom läst att bikarbonat i längden kan försämra hårkvalitén, att det skulle bli ännu torrare/risigare? Annars tror jag på no poo, men då kanske man ska starta med bra hår. Men bra tips till tråden om någon annan intresserad skulle få för sig att testa!
    Ok. Det enda jag körde efter bikarbonaten var något med äppelcidervinäger.
    Jag vet inte om det blir torrare/risigare med tiden, jag gav upp allt som har med no poo att göra efter flera månaders försök och mitt hår fortsatte vara fettigt varje dag ändå.
    Har nog inga fler tips på lager men låter som balsammetoden skulle kunna vara något för dig kanske.
  • Grappa

När jag började köra balsammetoden så blev min hårkvalitet bättre och jag behöver inte klippa mig lika ofta för topparna skivar sig inte alls så mycket längre.

• Aniiee
    Aspie skrev 2014-07-04 23:06:32 följande:
    Det där med tvätt gav jag mig på och var rätt duktig på ett tag! När jag var tonåring hade jag bakteriefobi och grejer och tvättade håret tre gånger om dagen, men bara härom året så tvättade jag håret var fjärde dag ungefär (använde torrschampoo någon gång ibland). Men nu efter att frisören sagt åt mig att ha hårinpackning varannan vid varannan tvätt så tvättar jag det oftare, det blir riktigt flottigt. Är visserligen ledig den här månaden, så kanske ska passa på att tvätta det lite mer sällan.

Är du säker på att det hjälper? Känns som om jag bara kommer tappa massa då (men min nya hårborste sliter ju förhoppningsvis mindre i alla fall). Ska testa borsta det lite oftare i alla fall. Har nyligen klippt av mig hälften av håret så jag har (tack o lov) inte lika mycket tovor som tidigare. Då snackade vi om att jag fick borsta håret tre gånger om dagen p.g.a. kråkbon i nacken...
    Det hjälper. Det stimulerar även hårbotten (du sa ju själv massera, så.... nu kan du göra det två gånger om dagen. =P)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • SpanskaFlugan
    Aspie skrev 2014-07-04 23:06:32 följande:

Har funderat på det men inte hittat några vettiga instruktioner tidigare, tack för tipset! Ska kika in där senare. Kan du förklara hur just du gör? *nyfiken*Det är det jag har tänkt göra! Tack för tipset! Ska undersöka lite noggrannare senare. Skönt att någon som har (haft) torrt hår tipsar om produkter. Jag känner någon som använder riktigt frisörschampoo, men som aldrig har haft torrt hår eller så, så den är inte mycket till hjälp. Det där med tvätt gav jag mig på och var rätt duktig på ett tag! När jag var tonåring hade jag bakteriefobi och grejer och tvättade håret tre gånger om dagen, men bara härom året så tvättade jag håret var fjärde dag ungefär (använde torrschampoo någon gång ibland). Men nu efter att frisören sagt åt mig att ha hårinpackning varannan vid varannan tvätt så tvättar jag det oftare, det blir riktigt flottigt. Är visserligen ledig den här månaden, så kanske ska passa på att tvätta det lite mer sällan.

Är du säker på att det hjälper? Känns som om jag bara kommer tappa massa då (men min nya hårborste sliter ju förhoppningsvis mindre i alla fall). Ska testa borsta det lite oftare i alla fall. Har nyligen klippt av mig hälften av håret så jag har (tack o lov) inte lika mycket tovor som tidigare. Då snackade vi om att jag fick borsta håret tre gånger om dagen p.g.a. kråkbon i nacken...

Jag använder garants såklart balsam vid tvätt (inge schampoo alltså) och sen ett tyngre balsam som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu, efteråt för att ge mer fukt. Men det viktigaste är att man innan man börjar med balsammetoden tvättar håret en gång med ett så kallat sista schampoo för att få ur alla rester av silkon, syntetiska oljor och hårprodukter. Sen måste man vara noga med vad man har i håret vid styling. På lockig.se finns listor över olika "godkända" produkter. Det är lite meckigt men sååååå värt det när man gör det. Håret blir jättefint.
  • EnAnonumius

Jag använder faktiskt en gles borste med träpiggar, med rundade toppar.
    Ger bra massage åt hårbotten och är skonsam mot håret.

Använder Gliss Lila som är silikonfritt, och tvättar mitt hår 1ggr i veckan. Shampoot om det behövs, annars så använder jag bara balsamet.. Där mellan så sköljer jag bara mitt hår i ljummet vatten då och då under veckan. Torkar håret genom att krama det med handduken och "skaka på huvudet".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aspie

Fundering: visst är det möjligt att mina glasögonbågar sliter på håret? Just området ovanför och lite omkring öronen är supertunnhårigt. Där snackar vi om att man nästan kan räkna hårstråna. Som tur är så täcker håret uppe på huvudet det. Jag funderar ibland på att skaffa linser, vore det kanske värt? Just nu vill jag helst inte sätta upp håret eftersom det tunnhåriga skulle synas då... (men jag passar så förbenat bra i glasögon alltså!)

• PinkSugar

Förslag på schampoo för en som har flottigt och glanslöst hår? Gärna som tillför lite volym

• EnAnonumius
    Aspie skrev 2014-07-06 10:44:06 följande:

Fundering: visst är det möjligt att mina glasögonbågar sliter på håret? Just området ovanför och lite omkring öronen är supertunnhårigt. Där snackar vi om att man nästan kan räkna hårstråna. Som tur är så täcker håret uppe på huvudet det. Jag funderar ibland på att skaffa linser, vore det kanske värt? Just nu vill jag helst inte sätta upp håret eftersom det tunnhåriga skulle synas då... (men jag passar så förbenat bra i glasögon alltså!)

Tja inte vet jag om glasögnen kan skava på håret. Jag brukar nämligen aldrig sätta på mig glasögonen på sådant sätt att håret kommer mellan skalmar och skinn för jag tycker det är obehagligt att ha det så..
    Utan jag har alltid sett till att håret är utan på skalmarna så jag har direkt..

Det går att på ett smidigt sätt att få på glasögon utan att "klämma fast håret" med skalmarna.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jessika71

Jag har börjat använda min pojkväns spikmössa (spikecap), han köpte en sådan då han började ana att han blivit något tunnhårigare på skalpen och fick panik :)

Den känns skön att ha på huvudet, den liksom masserar hårbotten. Det känns och ser ut som håret fått mer lyster men jag är inte helt säker om det är spikmössan som gjort det eller något annat, värt att prova....

• HejPippi

Mitt tips är att kolla efter schampo och diverse hårprodukter på Lyko, de har ofta prisvärda erbjudanden där på samma märken som säljs på hårsalonger. 

Svar på tråden Tips för bättre hårkvalité