M82 skrev 2014-08-25 22:48:05 följande:
Visst tror jag man kan hålla det hemligt, men varför vill man göra det? Det är ju som att skämmas för hur man skaffat barn. Och tänk om ditt barn behöver en transplation någon gång i framtiden, ex.behöver en njure/blod och frågar er föräldrar... vad säger man då? Eller om någon som vet råkar försäga sig... jag tror att ärlighet varar längst och sanningen kommer alltid fram förr eller senare. Att skaffa barn med donator är väl det sista man vill göra egentligen, men har man inga andra val (förutom adoption) varför ska man inte ge det ett försök? Visst det är inget lätt beslut och det är många frågor att ta ställning till, men kan man inte få barn på naturlig väg ser jag inget fel med att använda donator. Väljer man donator som par så får ju barnet i alla fall två föräldrar, det finns ju många barn som bara växer upp med bara en förälder, och det måste väl ändå kännas bättre för barnet att veta att föräldrarna verkligen gjort allt för att få barnet än att inte veta hur man kommit till eller att det finns en man någonstans (ex. one night stand). Sen väljer man ju förhoppningsvis inte partner baserat på om hon/han kan få barn eller inte, jag älskar min sambo oavsett, han är någon jag vill leva med, vi har samma mål i livet och vi har kul och trivs tillsammans. Det är svårt att hitta en bra partner men barn kan man få på flera sätt. Sen tror jag självklart barnet blir älskat liycket oavsett, hur tror du det känns när den lilla börjar säga "pappa" eller när det kommer en liten 2 eller 3 åring och frågar om hon/han kan få smaka en kaka till och om mormor/farmor vill leka? Adopterade barn blir ju älskade, varför skulle inte ett donatorbarn bli det?
Hej! Bra skrivet (båda inläggen!!) Känner på pricken igen mig (våra tanka kring öppenhet gentimot barnet!) Tänker också att jah vill förklara för mitt blivande barn att det inte är någon självklarhet att få barn, men att det givetvis är viktigt att skydda sig mot oönskadgraviditet..sen har detta med ofrivillig barnlöshet och IVF blivit en livsstil för oss (iaf mig) kommer nog alltid ligga mig varmt om hjärtat. =)
Hoppas vi snart når vårt mål,!