• Nyregistreradmedlem

Hur ska vi göra med bonusens hund (även familjens hund).

Hej!

Jag är helt ny här. Jag skulle behöva lite tips ang följande:

Min bonusdotter, som är 14 år, har en liten hund som hon fick i födelsedagspresent då hon fyllde 9 år.
    Bonusdottern bor med sin pappa (tillika min man), mig, min dotter sedan innan (som är 11 år), samt vår gemensamma tjej på 6 år varannan vecka.
    Bonustjejen har alltid haft med sig sin hund, under alla år, mellan sina båda hem. Det har varit trevligt för oss alla att få inte bara en, utan två extra familjemedlemmar varannan vecka.

Men... Nu är det som så att min dotter sedan innan (11-åringen) har plötsligt blivit allergisk mot hunden. Hon får röda ögon som tåras, svider och kliar, och de gånger hunden legat i hennes säng, i soffan eller i annan tygmöbel, så får hon jättesvårt att andas. Hon beskriver det som att andas genom ett smalt sugrör!

Vi har nu försökt i några veckor, men det tycks bara bli värre och värre för varje gång hunden är här, så vi kommer dessvärre inte kunna ha hunden här hos oss längre.
    Hunden kan heller inte stanna hos bonusens mamma, då mamman jobbar väldigt oregelbundna tider, är jour, osv under de veckor som hon inte har sin dotter där.

Helt klart är ju att hunden måste bort - iaf under de veckor som bonus är hos oss. Frågan är bara vart hunden ska vara? Hur man lägger fram detta på bästa sätt för bonus och hur man förhindrar agg mellan bonus och min 11-åring!?

Någon som har tips, förslag, råd!?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur ska vi göra med bonusens hund (även familjens hund).
  • AnnaSthlm

Jättetråkigt för alla, verkligen! Kan någon av tjejerna ha en kompis som vill ha en varannan-vecka hund? Bonusen kan rasta osv om kompisen skulle bo i närheten.

• Anna74a

Sök efter en extra matte/husse på fb.

Brukar finnas grupper att söka i.

• Nyregistreradmedlem
    AnnaSthlm skrev 2014-07-02 10:38:54 följande:

Jättetråkigt för alla, verkligen! Kan någon av tjejerna ha en kompis som vill ha en varannan-vecka hund? Bonusen kan rasta osv om kompisen skulle bo i närheten.

Jättebra tips! Tack! Då är det ju någon som Bonusen känner. Då är det kanske lite lättare.
    Anna74a skrev 2014-07-02 10:39:05 följande:

Sök efter en extra matte/husse på fb.

Brukar finnas grupper att söka i.

Jag har inte FB. Jag har också tänkt i banor om fodervärd, men är väldigt osäker på om bonus skulle acceptera att en främling tog hand om hennes hund VV.
  • Swadika

1. Läs vad fodervärd innebär, det är inte som med hästar. Utan det betyder att fodervärden har hunden hos sig hela tiden, ägaren får ta ett viss antal kullar och sen skrivs hunden över så fodervärden blir ägare och gissar att det inte är det som ni söker.

2. Blocket, grannar.se och liknande kan man hitta dagmatte/husse eller dogwalker. Beroende på hur mamman jobbar kanske det räcker med en dogwalker som tar ut hunden när mamman jobbar. Annars går det säkert att hitta någon som vill vara dagmatte/husse varannan vecka :)

• Swadika

Anledningen att jag nämnde dogwalker är att det är bra mycket billigare att ha någon som bara kan ta ut hunden än att någon man måste ha hunden hos kanske 24 timmar om dygnet, eller de timmar som mamman jobbar. 

• Nyregistreradmedlem
    Swadika skrev 2014-07-02 11:42:36 följande:

1. Läs vad fodervärd innebär, det är inte som med hästar. Utan det betyder att fodervärden har hunden hos sig hela tiden, ägaren får ta ett viss antal kullar och sen skrivs hunden över så fodervärden blir ägare och gissar att det inte är det som ni söker.

2. Blocket, grannar.se och liknande kan man hitta dagmatte/husse eller dogwalker. Beroende på hur mamman jobbar kanske det räcker med en dogwalker som tar ut hunden när mamman jobbar. Annars går det säkert att hitta någon som vill vara dagmatte/husse varannan vecka :)

Dogwalker hos mamman skulle ev funka. Om hon går med på att lämna ut en nyckel, dvs. Hennes 14-åriga dotter har inte ens nyckel hem till henne. Men det är värt att föreslå iaf.
  • Nyregistreradmedlem
    Korpen skrev 2014-07-02 11:27:55 följande:

Hjälper inte allergimedicinen som barnet får?

Detta var till dig:
    Nyregistreradmedlem skrev 2014-07-02 11:46:58 följande:

Nej, och jag vill inte trycka i henne alltför många mediciner heller. Den hon har nu hjälper föga då hunden är här, tyvärr.

• Swadika
    Nyregistreradmedlem skrev 2014-07-02 11:48:25 följande:
    Dogwalker hos mamman skulle ev funka. Om hon går med på att lämna ut en nyckel, dvs. Hennes 14-åriga dotter har inte ens nyckel hem till henne. Men det är värt att föreslå iaf.
    Jag har själv haft en dogwalker till mina små när jag behöver det. Senaste året har jag varit mammaledig. Men jag hade en student som behövde lite extra pengar som tog ut mina hundar vid lunch, det var perfekt :) 
  • Nyregistreradmedlem
    Swadika skrev 2014-07-02 12:14:14 följande:

Jag har själv haft en dogwalker till mina små när jag behöver det. Senaste året har jag varit mammaledig. Men jag hade en student som behövde lite extra pengar som tog ut mina hundar vid lunch, det var perfekt :) 

Jag ska kolla möjligheterna till detta. Beslutet kommer dock att ligga på bonus, då det är hennes hund och hon som bestämmer. Jag kan tillägga att det tog lååååååång tid innan mina döttrar ens fick hålla i kopplet då vi var ute på hundpromenader tillsammans.
Svar på tråden Hur ska vi göra med bonusens hund (även familjens hund).