• momsan

BeSafe izi kid x3 till 2-åring?

Är det "för sent" att köpa en izi kid x3 isofix till en normalstor 2-åring? Vi vill ha en isofixstol, hittar inga bra alternativ till izi kid:en. Någon som har iblder på lite större barn i izi kid?

• Svar på tråden BeSafe izi kid x3 till 2-åring?
  • Sisisisi

Har ni yngre barn som ska ta över stolen sen? Annars kan det kanske lännas lite onödigt att köpa en stol som kan användas 1,5-2 år och sen köpa en större bakåtvänd igen så barnet kan åka bakåt till 25 kg.

Kanske axkid duofix kan vara något annars? Isofix till 18 kg och bältad till 25 kg.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • väntar i evigheter

Tyvärr finns det inga isofix stolar till större barn eftersom själva fästena bara är godkända till 18 kg. Hade vi tänkt till lite först skulle vi ha köpt izi plus direkt som är bältesfäst och funkar till 25 kg. Vår kille satt inte bekvämt i izi kid när han var två år och några månader. Nu är han tre år och väger 18 kg och är 102 cm lång så nu funkar inte kid längre. Hoppas ni hittar en bra stol så ni slipper byta för många gånger. De är sjukt dyra. Nu ska vi få nya stolar från försäkringsbolaget då vi blev påkörda så nu måste vi kasta de gamla fast de ser helt ok ut. Det får mig att tänka på att man aldrig vet om de varit i en olycka om man köper begagnat.

• momsan

Vi har en britax two-way till storebror (drygt 4 år, 106 cm 18 kg) som han sitter bakåt i som vi är jättenöjda med. Tanken var att han kan ha den bakåtvänd minst ett, gärna två år till och sen kan lillasyster ta över den när hon vuxit ur bakåtvänd 18-kg's stol. Vi har en bra britax-stol (eclipse, en föregångare till hi-way) till henne, men skulle så gärna vilja ha en med Isofix för enklare montering då vi flyttar i/ur stolarna en hel del.
    Inga yngre syskon planerade, då hade jag inte tvekat på att köpa en izi kid. Det vi söker är alltså en Isofix-stol som är rymlig nog till en normalstor 4-åring.

• momsan

Alltså: när hon vuxit ur den på vikten så har vi en annan stol, vill dock att hon inte ska växa ur den på bredd i ffa längd innan hon blir typ 4...

• momsan

Har även spanat in Klippan triofix, men de känns mer obeprövade.

• Sisisisi

Triofix är många nöjda med. Den har ju även en distanskloss för att ge bättre benutrymme. Den är rätt smal med hög rygg. Passar väldigt bra till smala långa barn.

Britax maxfix har ju samma sits som maxway och den sitter ju 5-åringar bra i. Men den har dåligt benutrymme har jag hört. Izi kid har väl rätt bra benutrymme?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • momsan

Ja sitsen på max-fix var det inga problem med, den var rymlig. Var dock tvungen att ha bältet o nackstödet i högsta läget för sonen, så på längden fanns inte jättemycket växtmån. Det stora problemet var dock benutrymmet, stolen satt i princip kloss an mot ryggstödet. Trist...

Dottern är inte utpräglat lång o smal...

• momsan

Axkids stolar har stödben OCH underförankringsband som enligt instruktionsvideon ska fästas i några öglor och dessa öglor saknas tyvärr i vår bil så Axkid är inget alternativ.

• veh

Jag vet att det fanns med band som man kan fästa i stolen under, till vår Axkid kidzofix. Nu finns det öglor i den bilen vi har, men jag vet att det saknas i bl.a. svärmors bil så jag la dessa band i en påse och la dem i bilen. Så jag vet att det finns!

Men annars finns det ju också öglor att köpa, som man kan skruva fast under skenorna till stolen. Kan ju även svara på din originalfråga, till min fyraåring gick det utmärkt med en Izi kid X3. Vi har dessutom den äldre modellen, inte lika rymlig tror jag... Det började sjunga litet på sista versen, dock... Vår fyraåring var normallång, men ganska slank och vägde runt 16 kg, 106 cm lång. Vi bytte då till en Britax Twoway i den bilen.

• momsan

Eftersom vi ännu inte köpt någon ny stol så puffar jag upp tråden, det kanske är någon mer med erfarenhet av izi kid X3?
    Tar den stor plats i bilen är en annan fundering?

Svar på tråden BeSafe izi kid x3 till 2-åring?