• LillaMy28

Går två honkatter ihop?

Tänkte se om två kastrerade honkatter går ihop? Att de kan sova tillsammans och leka och mysa? För har ingen erfarenhet av det bara hona hane kastrater och de sover ju tillsammans, Sa till min arbetskompis idag att jag funderade på två honor men hon sa Nej gör det inte de är kompisar MEN de sover inte tillsammans osv. Jag vet att det är olika mellan alla katter då alla har olika personligheter men tänkte ändå höra om lite erfarenheter :)

• Svar på tråden Går två honkatter ihop?
  • DeadMexican

Ja. Egentligen är ju katter inget flockdjur, men om de är tillsammans sen de är små, eller ännu bättre syskon, så är det inga problem.

• LillaMy28

vi har redan en honkatt som är 1,5år och den vi ska ta över är 6månader redan.

• LillaMy28

Jag såg att jag glömde att min kollega har två honor därav hennes svar.

Men va skönt att höra att de kan komma överrens :) vill ju inte skaffa en till hona om de bara kommer slåss, vilket man självklart inte vet nu, men om de generellt är hona hona= bråka hona hane= lugnare....  Vill så gärna ha honkatten som kompis till våran hona hemma :)

• Jean89A

Mina två honkatter kan då inte komma överens de är ganska jobbigt :-/

• Djungelfarsan

Veterinärer säger faktisk att två honkatter går oftast bättre ihop än två olikakönade katter eller två hankatter. Vi har två honkatter och dom älskar varandra. Busar, bråkar, den äldre tvättar den yngre tillofrån. Blir som en extra mamma.

• HannaS86

Jag tror det är väldigt individuellt beroende på katternas personlighet. Mina föräldrar har två katter som är ett år gamla. De är systrar från samma kull och uppvuxna tillsammans. När vi hämtade dem sov de ihop för det mesta, slickade varandra, lekte med varandra och ville vara där den andra var. Allt eftersom de blivit äldre har de blivit mer självständiga; de sover inte ihop, saknar inte den andre om den inte är där osv. Jag tycker att det är lite skönt, de är kompisar och kommer bra överens och kan "pussas" eller slicka varandra lite nån gång ibland men om det skulle hända den ena något så den måste avlivas så skulle förmodligen inte den andra bli "knäpp".

• Majsan70

Det beror ju på personligheten. Jag har fem honor hemma. Två kastrerade och tre fertila.  Jag har även en kastrerad hane. En av honorna är på en annan, men i övrigt är alla andra sams. 

• EnGladPingvin

Vi har två kastrerade honkatter som har väldigt mycket glädje av varandra. De sover vanligtvis inte tillsammans, men de leker med och tvättar varandra. De hälsar alltid på varandra när de möts och busar mycket. För egen del anser jag att de flesta katter behöver och uppskattar en kattkompis. Det kan vara svårt att introducera en kattkompis till en katt som inte är van vid andra katter, men skaffar man kattungar ska man absolut ha två.

• EnGladPingvin

Min bror har för övrigt två kastrerade hankatter som älskar varandra. De sover i en hög och är alltid tillsammans. Den ena skaffade de när en av deras katter dog och det var inga som helst problem att föra den samman med den äldre katten. De älskade varandra från första stund. En är siames, den andra är ragg doll.

• LillaMy28

Vi har haft två katter men ena har tyvärr lämnat oss :(  så vi är ute efter en kompis till lillmissen. :)

• mona83

Inga problem med två honkatter ihop, har själv tre stycken. Visst dom kanske inte sover ihop men dom leker, tvättar på varandra och ryker ihop ibland. Men liksom oss människor så måste ju djur också få bli.osams ibland, brukar aldrig vara så allvarligt heller.

L.O.V.E
Svar på tråden Går två honkatter ihop?