• essie01

bajsar bredvid lådan!!!?

Har haft min perser/norsk skogis i snart 3 år. Fick han som "vuxen" hon va osäker på om han var 2 el 4 när jag fick han i dec 2011 å då var han även kastrerad! Ända sedan dess har han för sig att absolut inte bajsa i någon utav lådorna trots att de är helt nybytta!dock placerar han bajjen snyggt 2-3 dm bredvid lådan så han bajjar ju inte runt i lägenheten!men börjar bli lite trött på lukten och att behöva skura golvet varje dag???? så nu undrar jag om någon annan haft samma problem å lyckats bli av med det å hur ni har gjort då.? Eller om någon kan ha någon aning om varför han gör så! Han kissar alltid i lådan så kan inte tänka mig att det e fel på sanden heller. Har provat olika sorter å olika material å nu använder vi sanicat 7days! Mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden bajsar bredvid lådan!!!?
  • Östlund

Jag kan tänka mig att han fått en hemsk upplevelse när han tidigare bajsat i lådan.. så var det för våran när vi tog hem en hane som kattunge, han var så liten i utvecklingen, men han kom i lådan. En gång lyckades han trampa i sitt eget bajs i lådan, så jag tog hans tass under kranen, sen dess har han börjat bajsa utanför lådan och kissar bara i den.. kanske liknande som hänt din katt innan du fick honom?

• morphet

Vi hade en katt som gjorde precis likadant. Det blev tyvärr ingen ändring förräns vi flyttade till hus och han blev utekatt.

BF 23/12 - 14
  • nemo1

Vad har du för lådor? Byt till en bra sand, rekommenderar Extreme Classic. Om inte det fungerar så ska alltid sjukdom uteslutas. En katt som har ont förknippar lådan med smärta och gör därför utanför.

• Birmafröken

Vad har du för slags lådor och hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring?'

Bajsar han någonsin i lådan?

Var är lådorna placerade?

Är han ensamkatt?

• essie01
    Birmafröken skrev 2014-07-01 17:50:23 följande:

Vad har du för slags lådor och hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring?'

Bajsar han någonsin i lådan?

Var är lådorna placerade?

Är han ensamkatt?

Hej!

Jag har 2 vanliga lådor och använder en sand som heter sanicat! Ibland kan det som jag å min man kallar det "hända en olycka" då han bajsar i lådan,dock har detta bara hänt då sanden är helt ny. Han brukar alltid kissa i lådan direkt efter jag bytt å när han gjort det så e det kört han bara vägrar lägga bajjen i!
  • IceJossan

Provat papperspellets i ena lådan? Eller icke klumpbildande sand som därmed byts väldigt ofta?
    Provat att ha huv på ena lådan, så att det blir som ett skithus?
    Hurdan är han i magen, är han lös, hård eller lagom?

Svar på tråden bajsar bredvid lådan!!!?