Har en dotter, precis 5 år fyllda. Hon är längre än barnen på dagis som är 1år äldre. Sonen på 1,5är också lång för sin ålder.
Har barnen på ett föräldrakooperativ och där måste personalen påminna vissa föräldrar att han är 1,5 men annars är det inga konstigheter.
Dottern stöter på orimliga krav från andra lite då och då. Leker bra med 7-8 åringar om vi pratar med dem och förklarar att även fast X är lika stor som er är hon "bara" 5 år så ni måste förklara leken eller komma och säga till om någon blir arg. Har fungerat väldigt bra. Hon leker mycket med grannen på 8 år. Förra sommaren var det några konflikter men inte i år.
I onsdags var vi på teater. I pausen ville hon träna på +. Lättare 2+1, 2+2 osv kan hon, blir det lite svårare ex 3+4 så blir det ofta fel. Kvinnan bredvid mig tyckte att hon hade rätt att kommentera med: är man så stor att man går i skolan måste man kunna räkna + och - utan att säga fel hela tiden. Jag blev väldigt paff, dottern svarar dock att hon måste gå på dagis till nästa sommar och sen får hon gå med kompisarna på skolan. Kvinnan frågar då vad hon har för fel. Jag svarar att det enda felet är att personer som inte vet hur gammal hon är ofta ställer orimliga krav pga hennes längd, att en 5 åring inte alls behöver kunna allt en 7-8 åring ska bara för att dom är lika långa. Sen blev det tyst.