• Blåsippan84

ni med långa barn:)

Vår son är 5 år men lika lång som de som är runt 7 år. På hans förskola sa de vid ett par tillfällen att de måste tänka att han inte är lika gammal som de som är lika långa som han. Vi har precis flyttat och de barn som kommit förbi är 7-8 år och är mogna på ett annat sett och därför går leken ej så bra. Blir nog bättre i höst då han byter förskola :).
    Lika så mor/farföräldrar känns ibland att de tycker han borde uppföra sig mer än hans jämnåriga kusiner. Mer accepterat att de trotsar än han.

Vill bara få lite utbyte från föräldrar i liknande situation och dela erfarenhet.:)

• Svar på tråden ni med långa barn:)
  • Dixie

mina barn är långa för sin ålder och visst har jag fått förklara för folk man träffar att hen är så gammal - men det har aldrig varit något större bekymmer. 

det verkar ju konstigt att mor och farföräldrar har andra krav på ditt barn än på jämnåriga kusiner - de borde väl veta bättre!! 

• MeNoLike

Alla mina 4 barn är långa för sin ålder, 2st 7 åringar, 1st 1.5år, 1st 5 månz De tre äldsta upplever jag också att "alla" tror de är äldre. Mest märkbart är det 1.5 åringen som är en riktigt härlig vild klätterapa

• Gladskit

Jag har också en lång kille! Och eftersom alla påpekar hela tiden hur lång han är (de flesta tror att han går i trean fast han bara slutat ettan precis) så dras jag lätt med i det där så jag måste påminna mig själv om att han faktiskt "bara" är åtta år.

• sommar2001

Har en dotter, precis 5 år fyllda. Hon är längre än barnen på dagis som är 1år äldre. Sonen på 1,5är också lång för sin ålder.
    Har barnen på ett föräldrakooperativ och där måste personalen påminna vissa föräldrar att han är 1,5 men annars är det inga konstigheter.
    Dottern stöter på orimliga krav från andra lite då och då. Leker bra med 7-8 åringar om vi pratar med dem och förklarar att även fast X är lika stor som er är hon "bara" 5 år så ni måste förklara leken eller komma och säga till om någon blir arg. Har fungerat väldigt bra. Hon leker mycket med grannen på 8 år. Förra sommaren var det några konflikter men inte i år.

I onsdags var vi på teater. I pausen ville hon träna på +. Lättare 2+1, 2+2 osv kan hon, blir det lite svårare ex 3+4 så blir det ofta fel. Kvinnan bredvid mig tyckte att hon hade rätt att kommentera med: är man så stor att man går i skolan måste man kunna räkna + och - utan att säga fel hela tiden. Jag blev väldigt paff, dottern svarar dock att hon måste gå på dagis till nästa sommar och sen får hon gå med kompisarna på skolan. Kvinnan frågar då vad hon har för fel. Jag svarar att det enda felet är att personer som inte vet hur gammal hon är ofta ställer orimliga krav pga hennes längd, att en 5 åring inte alls behöver kunna allt en 7-8 åring ska bara för att dom är lika långa. Sen blev det tyst.

• Dixie
    sommar2001 skrev 2014-07-05 09:07:10 följande:
    I onsdags var vi på teater. I pausen ville hon träna på +. Lättare 2+1, 2+2 osv kan hon, blir det lite svårare ex 3+4 så blir det ofta fel. Kvinnan bredvid mig tyckte att hon hade rätt att kommentera med: är man så stor att man går i skolan måste man kunna räkna + och - utan att säga fel hela tiden. 
    men vad är det för fel på folk - även om dottern var 10 år så säger man väl inte till ett barn man sitter bredvid att hon borde kunna räkna bättre! 
  • Smilly

Hur långa är era barn? Vår son blev 6 år i juni och är 128 cm. Är längre än alla jämnåriga. Men har ingen koll på om han är ovanligt lång..

• Blåsippan84

Har ej varit på Bvc för 5 års kontroll än. Men han har 122 kläder och säkert 128 i vinter. Igår var vi till vc och ssk sa " ok vilken lång kille"

Svar på tråden ni med långa barn:)