• E M A

flicknamn- vad tycker ni? berätta gärna varför du tycker om el inte tycker om, tack!:)

Astrid
    Elvira
    Hilda
    Tilda
    Nina
    Freja
    Viola
    Miranda

• Svar på tråden flicknamn- vad tycker ni? berätta gärna varför du tycker om el inte tycker om, tack!:)
  • EssEss
    E M A skrev 2014-06-30 10:06:39 följande:

Astrid
    Elvira
    Hilda
    Tilda
    Nina
    Freja
    Viola
    Miranda

Astrid - gillar, fungerar på både unga och gamla.

Elvira - gillar, fanns på vår namnlista när vi väntade dottern.

Hilda - ogillar, för mig är det ett hästnamn. ;)

Tilda - gillar, tycker dock bättre om Tilde

Nina - ogillar, rätt trist namn

Freja - gillar mycket, fanns på vår lista men en släkting döpte sin hund till det i samma veva.

Viola - ogillar, låter som en gammal elak tant.

Miranda - gillar, man får dock räkna med att smeknamnet blir "Mirre".
  • Leonie88

Astrid - sött och funkar i alla åldrar

Elvira - gillar, funkar i alla åldrar

Hilda - fint, funkar i alla åldrar

Tilda - tycker om, men gillar Tilde mer.

Nina - Ett namn som inte är populärt bland bebisar idag så blir rätt ovanligt.

Freja - sött

Viola - fint

Miranda - sött

• fluu

Astrid  - Favvo hos mig, det ultimata namnet som har allt. Det är vackert och ståtligt, men sött på barn. Det är seriöst och gångbart. Det är nordiskt, men funkar utmärkt på fler språk. Inga direkta smeknamn. Topp!

Elvira - Vackert, sött, sirligt, men inte helt utan attityd. Lite sött för min personliga smak dock.

Hilda - Underbart. Vackert, starkt och ståtligt, men med en väldigt söt känsla ändå. Gångbart på alla vis och rätt i tiden.

Tilda - Puttinuttigt och bara ett smeknamn. Känns inte seriöst på vuxen. Lite "gjort". Matilda däremot vackert.

Nina - Intressant med Nina i denna generationen. Hemskt sött namn, men ändå okej på vuxen. Lätt, rent och internationellt gångbart.

Freja - Allt för sött för min smak. Även detta känns "gjort".

Viola - Himla vackert, sött och mjukt. För mycket av dessa för min smak. Rätt i tiden och troligen inga smeknamn.

Miranda - Bara nej. Mirre är ett otroligt fult smeknamn. Känns på något sätt som ett elakt namn.

1. Astrid
    2. Hilda
    3. Elvira
    4. Viola
    5. Nina
    6. Freja
    7. Tilda
    8. Miranda

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dixie
    Astrid Elvira Hilda Tilda Nina Freja Viola Miranda
    Astrid heter min dotter - så givetvis är ju detta mitt favoritnamn! tycker det passar en tuff tjej - inget docksött namn! 

Elvira är fint, lite i still som Astrid - passa en tuff tjej! 

Hilda - fint! 

Tilda - nja, tycker det känns avhugget, som ett smeknamn på Matilda - då tycker jag bättre om Tilde. 

Nina - nja, känns som det passar någon född på 70-talet!

Freja - nja, inget jag valt. 

Viola - kan inte riktigt bestämma mig om det är fint eller fult…… 

Miranda - tänker bara på Sex and the city Miranda! 
  • Madja82
    Astrid

Elvira -namn på äldre kvinna

Hilda - samma som ovan

Tilda - smeknamn för Mathilda

Nina - fint, känner /vet någon med det namnet födda på 80talet. Ovanligt idag.

Freja - Fint, passar alla åldrar

Viola - fint och ovanligt

Miranda

fint passar alla åldrar
    Storebror 051114, Lillasyster 100825
  • E M A

Tack för riktigt bra och utförliga svar och synpunkter!!:)

• E M A
    Dixie skrev 2014-06-30 23:32:36 följande:
    Astrid heter min dotter - så givetvis är ju detta mitt favoritnamn! tycker det passar en tuff tjej - inget docksött namn! 

Elvira är fint, lite i still som Astrid - passa en tuff tjej! 

Hilda - fint! 

Tilda - nja, tycker det känns avhugget, som ett smeknamn på Matilda - då tycker jag bättre om Tilde. 

Nina - nja, känns som det passar någon född på 70-talet! smile5.gif

Freja - nja, inget jag valt. 

Viola - kan inte riktigt bestämma mig om det är fint eller fult?? 

Miranda - tänker bara på Sex and the city Miranda! 
    Angående just Miranda; jo, kanske många som tänker på Sex and the city, men jag förknippar och har gillat det namnet sen jag läste Miranda-böckerna när jag var liten, ca 10 år. Miranda och det blå skåpet, Miranda och pärlhalsbandet m.fl. Älskade de böckerna. Någon som minns eller känner igen dem?:)
  • Tedrickare1

Av de namnen som du skrev, gillar jag: Miranda, Freja, Tilda, Nina (i den ordningen).

Egentligen ser jag namnet Miranda som ett hästnamn. Dock ÄLSKAR jag William Shakespeare och hans otroliga verk, varför Miranda, Desdemona, Rosalinda, Ofelia, Julia, m.fl., är riktiga favoritnamn! :)

Svar på tråden flicknamn- vad tycker ni? berätta gärna varför du tycker om el inte tycker om, tack!:)