• Anonym (den nya kvinnan)

Rädd för sambons ex

Hej alla
    Vill verkligen ha lite goda råd och pepp.
    Lite kort om min situation: jag har ett bonusbarn och sambo. Känner verkligen att det här är mannen i mitt liv och jag har dessutom en väldigt stark kärlek för och bra relation med barnet. Vill dock inte ge specifia detaljer om ålder osv då jag vet att min sambos ex, åtminstone förr, brukar läsa på Familjeliv.
    Vi bor hyfsat nära, i samma ort, som biomamman för att överlämningar och skola ska fungera så bra som möjligt. Jag har inte tagit upp detta med min karl ännu men jag känner verkligen att jag snart inte står ut.
    Hans ex är extremt manipulativ. Hon sparar ALLT och spelar in varenda samtal. Vi har blivit anmälda av soc av henne pga lösa påhopp baserade på ett sms taget ur sin kontext osv Allt för att göra min sambos liv så surt som möjligt i någon slags hämnd för att han har en ny kärlek. Soc har varje gång lagt ned utan att göra utredning.
    Hon försöker styra min sambo med en massa olika förhållningsregler för barnet (som hela tiden ändras så han adrig kan göra "rätt"). Innan vi blev sambos försökte hon förbjuda honom att låta barnet träffa mig.
    Till saken hör att han nyligen har börjat sga ifrån till henne. Att hon inte kan bestämma över våra liv osv. Detta har givetvis triggat henne ännu mer och varje vecka kommer nya hot om anmälningar, att hon ska gå under jorden med barnet osv. Jag är orolig att hon ska flippa helt och göra något riktig dumt. Under deras förhållande misshandlade hon även min sambo, både psykiskt och fysiskt, vilket har gjort att de ttagit flera år för honom att orka stå emot henne.
    Vi har pratat om han ska ansöka om ensam vårdnad, då hon uppenbarligen är psykiskt instabil och använder barnet i känslomässig utpressning, men vi är båda oroliga att det ska få henne att göra allvar av hoten att flytta till hemlig ort och ta barnet med sig eller bli våldsam.

Blev väldigt långt det här. Kan någon ge något råd i en sådan här situation?

• Svar på tråden Rädd för sambons ex
  • Lizzirom

Alltså vad är hennes probleeeeeeeeem, kan hon inte sluta vara så patetisk och skaffa ett eget liv?!

Vet inte hur man ska lösa situationen eftersom de har barn ihop och någon form av besöksförbud funkar ju tyvärr inte då :/

Jag har också en man med ett galet ex, i augusti ska vi på ett bröllop där hon kommer att närvara och jag bävar så mycket för detta eftersom hon som sagt inte är normal i skallen. Är det genomskinligt att sjukanmäla sig samma dag?

Visst är det sjukt att de orkar hålla på?? Hon ger aldrig upp liksom.

Jag försöker hålla mig undan. Träffar aldrig henne, förutom när vi varit på soc-samtal. Jag undviker att svara i telefon för att inte riskera att behöva prata med henne. Jag har tillomed slutat att lämna huset ensam då jag är rädd att råka träffa henne typ i mataffären.

Och ja, eftersom de har barn ihop så känns det lite hopplöst. Jag vill ju bara att hon ska försvinna från vårt liv!

• Lizzirom

Himla synd att det var just en sån han fick barn med alltså :/

Min har inte barn med sitt ex men hans syster är vän med henne. Vi bor långt ifrån varandra så det har mest varit telefonsamtar, sms, facebookmedelanden, mail osv osv i alla oändlighet.

Mm jag står ut (knappt) för tillfället. Men jag hoppas att vi kan flytta längre bort då barnet är lite äldre.

Och ja, det var min sambos livs största misstag! En annan sak jag tänker ibland (men inte säger högt) är jag nästan kan "hoppas" att hon verkligen går över gränsen, och som vi kan bevisa rent juridiskt, någon gång så vi kan få ensam vårdnad och kontaktsförbud... Barnet förtjänar bättre än en sådan mamma.

En annan undran är om jag skulle ha något att säga till om om vi skulle gifta oss? Att jag blir officiell styvförälder? Vi har varit förlovade ganska länge och jag vill verkligen dela mitt liv med honom, men vi har inte kän att det är roligt med bröllop när allt runt omkring är kaos...

• Anonym (¨¨¨¨)
    Anonym (den nya kvinnan) skrev 2014-06-29 18:25:17 följande:

Mm jag står ut (knappt) för tillfället. Men jag hoppas att vi kan flytta längre bort då barnet är lite äldre.

Och ja, det var min sambos livs största misstag! En annan sak jag tänker ibland (men inte säger högt) är jag nästan kan "hoppas" att hon verkligen går över gränsen, och som vi kan bevisa rent juridiskt, någon gång så vi kan få ensam vårdnad och kontaktsförbud... Barnet förtjänar bättre än en sådan mamma.

En annan undran är om jag skulle ha något att säga till om om vi skulle gifta oss? Att jag blir officiell styvförälder? Vi har varit förlovade ganska länge och jag vill verkligen dela mitt liv med honom, men vi har inte kän att det är roligt med bröllop när allt runt omkring är kaos...

Vad menar du att du skulle ha att säga till om? Du blir inte mer vårdnadshavare bara för att du gifter dig med en förälder och vad är det du VILL ha att säga till om?
    Hur länge har ni varit förlovade?

Sen tycker jag det låter hur galet som helst att du är  rädd för att träffa henne i mataffären, vad tror du att hon ska göra?

Du kanske borde söka hjälp för det verkar vara en irrationell rädsla som ligger hos dig.

Är din sambo en bra pappa? Undrar eftersom hon känner sådan stor oro för barnets väl när barnet är hos er så att hon upprepade gånger gör socanmälningar.

Irrationell rädsla? Ja, min sambo är en underbar pappa. Omtänksam, generös och kärleksfull. Jag hade gärna skaffat 10 barn med honom (men kan inte få barn av medicinska skäl)
    Hon är inte orolig för barnet utan vill psyka min sambo. Det har hon själv sagt, att hon ska göra vårt liv till ett helvete.
    Hon är våldsam och psykiskt labil. Min sambo var fast i ett nedbrytande förhållande i många år innan han kom därifrån, dock med knäckt psyke och ett antal frakturer.

Hade du ifrågasatt om rädslan var rationell om exet var en man?? Det FINNS kvinnliga psykon som misshandlar lika illa som somliga män. Även om det är tabu att prata om..

Vill inte avslöja min identitet genom att ge detaljer (som hur länge vi varit förlovade etc). Men vi har varit sambos i drygt tre år, tillsammans i drygt fem.

• Anonym (My)

Det hade kunnat vara jag som skrev TS.

Det är vanligare än man tror att kvinnor utövar våld mot män och har de barn tillsammans är det inte bara att bryta.

Hon fortsätter med sin psykiska terror och tyvärr har jag inget gott råd att ge.

• Lindsey Egot the only one

Men ni får väl spela in alla samtal också då.

• Anonym (ojdå!)

Så du är så rädd för att stöta ihop med din sambos ex, så du sitter som en fånge i huset och vågar inte ens gå ut? Vad säger din sambo om det? Jag utgår från att vågar du inte gå ut, så jobbar du väl inte? Hade jag varit sååå rädd så hade jag pallrat mig därifrån.

Vi jobbar båda två kontorstid med flex, så vi åker tillsammans till och från jobbet. Men handla gör jag inte ensam. Ja, kanske överdriven rädsla, men jag har ångestproblem sedan tidigare som inte direkt blir bättre om jag skulle se henne.

Självklart tycker min sambo att det hela är ett stort problem! Han mår sämre än jag av situationen eftersom det är han som måste ha regelbunden kontakt med henne pga barnet.

• Anonym (Emma-lisa)

Aha, mao en kvinna som inte kan få egna barn och på alla sätt vill få mannens barn att bli hennes.

• Anonym (know the feeling)

Hej, jag är lite på "andra sidan" här.
    Mitt ex spelar in samtal och härjar på utav bara helvete. (liknande din)

Han har nu upptäckt att han inte kan "skada" oss genom att hålla på... med hot osv. han använder nu det mer "effektiva" vapnet - barnet.

Jag som då är bio-förälder anser att jag har ansvaret att "ta hand om" detta.
    Min fästman är inte oinformerad - han vet mycket väl vad som händer.
    Men fakta är - han kan inget göra - han är inte bio-förälder.

Ang. inspelade samtal - jag vaktar min tunga så gott jag bara kan.
    När han sedan kommer med "jag har det inspelat" kontrar jag enkelt med _-ja men lyssna på det så du får höra vad du faktiskt säger!

Jag informerar socialtjänsten att han spelar in samtalen(vilket han själv erkänner för dem)
    De är inte tappade bakom en vagn - utan har förståeelse för hur obehagligt det är.

Mitt ex har börjat spela upp för vår son - väl utvalda bitar av samtalen....

Detta FÅR han/hon inte göra. Det kan DU anmäla i sånna fall. (om barnet själv berättar om det)

Du kan be din sambo att kontakta familjerätten. De brukar kunna bromsa upp oresonliga krav.
    Om din sambos ex nu är väldigt mån om att hålla sitt sken uppe inför socialtjänsten - så kommer nog detta fungera.

Att kunna lätta på ängslan och det dåliga måeendet från att allt blir sparat och inspelat i kontakt med denna människa - håll huvudet högt - gör allt i din makt för att kunna vara stolt för det du säger/skriver. Eller helt neutral.

Du ska inte behöva ha kontakt med henne alls. Detta borde din partner skydda dig ifrån.
    Men i vissa situationer.. ja jag vet.

Tänk på att det hon gör - faktiskt reflekterar illa på henne - och inte dig.

hoppas detta kan hjälpa lite.

• Anonym (fy)
    Anonym (know the feeling) skrev 2014-07-03 15:38:44 följande:

Hej, jag är lite på "andra sidan" här.

Mitt ex spelar in samtal och härjar på utav bara helvete. (liknande din)

Han har nu upptäckt att han inte kan "skada" oss genom att hålla på... med hot osv. han använder nu det mer "effektiva" vapnet - barnet.

Jag som då är bio-förälder anser att jag har ansvaret att "ta hand om" detta.

Min fästman är inte oinformerad - han vet mycket väl vad som händer.

Men fakta är - han kan inget göra - han är inte bio-förälder.

Ang. inspelade samtal - jag vaktar min tunga så gott jag bara kan.

När han sedan kommer med "jag har det inspelat" kontrar jag enkelt med _-ja men lyssna på det så du får höra vad du faktiskt säger!

Jag informerar socialtjänsten att han spelar in samtalen(vilket han själv erkänner för dem)

De är inte tappade bakom en vagn - utan har förståeelse för hur obehagligt det är.

Mitt ex har börjat spela upp för vår son - väl utvalda bitar av samtalen....

Detta FÅR han/hon inte göra. Det kan DU anmäla i sånna fall. (om barnet själv berättar om det)

Du kan be din sambo att kontakta familjerätten. De brukar kunna bromsa upp oresonliga krav.

Om din sambos ex nu är väldigt mån om att hålla sitt sken uppe inför socialtjänsten - så kommer nog detta fungera.

Att kunna lätta på ängslan och det dåliga måeendet från att allt blir sparat och inspelat i kontakt med denna människa - håll huvudet högt - gör allt i din makt för att kunna vara stolt för det du säger/skriver. Eller helt neutral.

Du ska inte behöva ha kontakt med henne alls. Detta borde din partner skydda dig ifrån.

Men i vissa situationer.. ja jag vet.

Tänk på att det hon gör - faktiskt reflekterar illa på henne - och inte dig.

hoppas detta kan hjälpa lite.

Varför går ni med sånt där? Sitter själv inte i samma sits så det kan säkert påverka att jag inte kan fatta. Men skulle aldrig gå med på nåt liknande. Det skulle vara finito med telefonsamtal om den andra började spela in. Skulle öppna ett separat e-postkonto bara för psykot och sköta all min kommunikation med honom den vägen. Skulle ha byten på skolan. Skulle aldrig befatta mig med en sån person mer än nödvändigt. Förklara gärna för mig.
  • Anonym (know the feeling)
    Anonym (fy) skrev 2014-07-03 16:17:40 följande:
    Varför går ni med sånt där? Sitter själv inte i samma sits så det kan säkert påverka att jag inte kan fatta. Men skulle aldrig gå med på nåt liknande. Det skulle vara finito med telefonsamtal om den andra började spela in. Skulle öppna ett separat e-postkonto bara för psykot och sköta all min kommunikation med honom den vägen. Skulle ha byten på skolan. Skulle aldrig befatta mig med en sån person mer än nödvändigt. Förklara gärna för mig.
    Det är svårt att förklara - för jag skulle tänka exakt samma som du.
    Problemet jag har är att jag tyvärr har barn med denna människa. Och mitt barn väljer jag aldrig bort.
    Vilket tyvärr vid försök att slippa alla psykopatiska betteenden människan har - blir resultatet. Vägrar jag tala med honom när jag blir inspelad eller dyl - så klan jag räkna med att inte få se min son på 1-2 månader.

Glöm det där med soc... De kan ingret göra - för det han gör är inte olagligt.
    Samma med polisen..

Just nu sitter man i situationen - kräver jagförändring - hamnar mitt barn i kläm.

Så ja.. som mamma så tar man en hel del smällar för att skydda barnet från att hamna i en makt-manipulerande situation.

De flesta föräldrar väljer nog att bli inspelade - om det andra alternativet är att barnet hamnar i kläm.

Tyvärr
  • Chianti
    Anonym (know the feeling) skrev 2014-07-14 14:21:06 följande:
    Det är svårt att förklara - för jag skulle tänka exakt samma som du.
    Problemet jag har är att jag tyvärr har barn med denna människa. Och mitt barn väljer jag aldrig bort.
    Vilket tyvärr vid försök att slippa alla psykopatiska betteenden människan har - blir resultatet. Vägrar jag tala med honom när jag blir inspelad eller dyl - så klan jag räkna med att inte få se min son på 1-2 månader.

Glöm det där med soc... De kan ingret göra - för det han gör är inte olagligt.
    Samma med polisen..

Just nu sitter man i situationen - kräver jagförändring - hamnar mitt barn i kläm.

Så ja.. som mamma så tar man en hel del smällar för att skydda barnet från att hamna i en makt-manipulerande situation.

De flesta föräldrar väljer nog att bli inspelade - om det andra alternativet är att barnet hamnar i kläm.

Tyvärr
    Varför inte gå till tingsrätten och få en dom på umgänget? Så riskerar ni inte att barnet försvinner 1-2 månader.
Svar på tråden Rädd för sambons ex