• Visflicka

Gammal bilbarnstol, hur petigt?

Jag och sambon väntar första barnet i oktober. Vi har just fått ärva en bilbarnstol för nyfödd av min kusin. Men nu när jag kollade datummärkningen står det att den är från 2006, vilket innebär att den är åtta år gammal. Jag försökte luska på internet hur länge en bilbarnstol är duglig för jag har hört att det bara är ett visst antal år som är bra. Det jag kunde få fram är fem-sex år för en stol för nyfödda. Stämmer det? Och hur petigt är det egentligen? Man vill ju inte riskera något när det handlar om ett barns liv.

• Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?
  • Nixon3

Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar.
    På min tid hyrde man den första stolen.

Hade aldrig lagt 10.000.- på en barnvagn.
    Detta anser jag, vara helt från vettigt vett.

Unge sover lika bra i en gammal vagn och är absolut lika säker.

• Regnbågsfärg
    Visflicka skrev 2014-06-28 13:06:19 följande:

Har man å andra sidan fått det mesta gratis eller till en rimlig summa bör man kanske inte knussla så mycket och istället unna sig lite mer säkerhet.

Ja,, jag hade köpt ny..
  • ja88
    Nixon3 skrev 2014-06-28 13:57:34 följande:

Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar.
    På min tid hyrde man den första stolen.

Hade aldrig lagt 10.000.- på en barnvagn.
    Detta anser jag, vara helt från vettigt vett.

Unge sover lika bra i en gammal vagn och är absolut lika säker.

Du har helt rätt om vagn, men nu är det ju inte det tråden handlar om, utan just bilstolar. Som sagt, det allra mesta i övrigt går jättebra att köpa beg eller ärva av nån även om grejerna har några år på nacken.

Visst har alla olika ekonomiska förutsättningar. Vi är själva inga höginkomsttagare och "fyndar" gärna. Men inte då det gäller bilstolarna...  Har man det så illa ställt att alternativen är ett 8-årigt babyskydd eller ingenting alls så är självklart det gamla babyskyddet bättre. Men så illa är det väl inte för de flesta utan har man en valmöjlighet så bör man göra det säkraste valet.
  • Visflicka

Ursäkta en okunnig men vad är skillnad på bilbarnstol och babyskydd? Är det bara olika namn?

Hade ingen aning om att man kunde hyra från trafikverket. 6-800 låter ju inte så mycket, är det alltså en engångskostnad? Hur länge får man ha den i så fall? Vad kostar en bilbarnstol annars? Generellt sett menar jag.

Jag har inte så stor koll på vad som finns idag men vill åtminstone ha en sådan som är med bas som man kan ta loss själva stolen.

• Liljan77

Jag funderade också på det där för lite sen.
    Jag har ett babyskydd som är från -06 o endast använt av ett barn.
    Tyckte jag hittade olika tid på hur länge det ansåg ok.
    Hur ofta byter de ut dem man kan hyra på sjukhuset?
    Dem jag såg då sonen var nyfödd, såg väldigt gamla o slitna ut, därför köpte vi nytt.

• ako75

Babyskydd är helt enkelt benämningen på den första bilbarnstolen, alltså den man har till nyfödda o som man kan bära med sig. En klick i bas spm du skriver om är ju toppen att ha!! 8 år kanske är gränsfall men jag tycker det låter ok med tanken på att du känner den som haft det o vet att det är välskött.

Vissa försäkringsbolag erbjuder sina kunder hyrköp av bilbarnstolar så att man börjar med babyskydd o byter upp sig allt eftersom o den sista stolen får man behålla. Kanske kan vara något? Sprillans nytt kostar väl babyskydd o bas runt 2500 kan jag tro. Det kan vara vettigt att fundera på vad man ska ha för vagn, då många vagnar är kompatibla med olika babyskydd så att man kan sätta dit skyddet direkt på vagnen (ev med en adapter emellan) från bilen om man ska ett kortare ärende. Jättepraktiskt om bäbis sover!

• Aileen Allannah

Nix pix, den hade jag aldrig använt. Det spelar ingen roll om den så varit oanvänd, plasten åldras och blir spröd även i ett förråd. Man behöver absolut inte köpa allting nytt, det är bra för både plånbok och miljö att köpa begagnat, men jag tummar absolut inte på säkerheten. En bilstol som är för gammal är en potentiell dödsfälla (för att vara lite dramatisk) och en sån sätter jag inte mitt barn i.

• ja88

Ska du ge 2500 för babyskydd med bas så får du leta upp de dyraste som marknaden erbjuder. Flera av de populära modellerna från tex akta graco, brio, axkid går att hitta för dryga tusenlappen om man håller utkik efter kampanjer på de stora webbutikernas sidor.

Här kan man hyra babyskydd för 400 från sjukhuset men det är inget jag hade gjort, de stolar jag sett därifrån har inte direkt sett ut att vara i toppskick...

• Ellie
    Visflicka skrev 2014-06-28 21:04:38 följande:
    Ursäkta en okunnig men vad är skillnad på bilbarnstol och babyskydd? Är det bara olika namn?

Hade ingen aning om att man kunde hyra från trafikverket. 6-800 låter ju inte så mycket, är det alltså en engångskostnad? Hur länge får man ha den i så fall? Vad kostar en bilbarnstol annars? Generellt sett menar jag.

Jag har inte så stor koll på vad som finns idag men vill åtminstone ha en sådan som är med bas som man kan ta loss själva stolen.
    www.ntf.se/vast/hyrbabyskydd/
  • E M A

Jag skulle inte tumma på säkerhetsdelen, skulle absolut köpa nytt babyskydd. Det mesta annat kan man köpa begagnat, men inte detta. Skulle aldrig sluta undra eller förlåta mig själv OM det mot förmodan skulle hända ngt.

• jennyz

Jag skulle inte heller använda det, det är den enda grejen jag heller inte skulle köpa beg på nätet då jag inte vet om de talar sanning vad gäller om de krockat mm...inte värt att testa! Jag har lite ångest då en bekant till mig fått vårt gamla babyskydd från 2009, de ska ha barn i november så då är det 5,5 år ung, drygt 6 år när de slutar använda den, alltså inom ramen men de rekommenderar att den inte ska vara äldre än fem år när man börjar använda den...

• ja88
    jennyz skrev 2014-07-31 08:22:59 följande:

Jag skulle inte heller använda det, det är den enda grejen jag heller inte skulle köpa beg på nätet då jag inte vet om de talar sanning vad gäller om de krockat mm...inte värt att testa! Jag har lite ångest då en bekant till mig fått vårt gamla babyskydd från 2009, de ska ha barn i november så då är det 5,5 år ung, drygt 6 år när de slutar använda den, alltså inom ramen men de rekommenderar att den inte ska vara äldre än fem år när man börjar använda den...

Rekommendationen om 5 år vid användandets början gäller inte babyskydd utan stol nr 2. Och det beror egentligen bara på att man räknar på att barnet ska kunna använda den tills det är stort nog att vändas innan stolen har blivit för gammal (10 år). Ett babyskydd används ju inte mer än kanske 6-9 mån så det är inga problem alls.
Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?