• Drickyoghurt

Är det okej att låta sina barn testa alkohol?

Som rubriken lyder, är det okej att låta sina barn testa alkohol, så är det som är spännande med alkohol borta, eller är det helt fel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att låta sina barn testa alkohol?
  • Anonym (00)
    DeadMexican skrev 2014-06-29 23:04:52 följande:
    Cider på 2.2 vadå? 2.25% alkohol? Det får du till och med köpa i affären. 2.25% och nedåt räknas som "alkoholfritt" och får köpas av vem som helst.
    jaha oj fan men de "fick" ja dricka. vad konstigt får köpa det. Men nässpray där är det minsann NEJ! konstig värd..
  • Penida

Jag tycker att åldern är avgörande så jag kan inte rösta. Jag tycker att det är okej i viss ålder, inte i en annan.

Avskyr CIO-metoder
  • mammama

Nej jag tycker inte det är okej!

• Penida
    fluu skrev 2014-06-29 18:01:11 följande:
    Jag har som sagt aldrig druckit, knappt ens smakat. Det var ju inte det minsta spännande eller fanns något lockande med det eftersom det inte glamouriserades i mitt hem. Med det menar jag att alkohol inte var något som kopplades ihop med att vara vuxen, fest eller helg. Totalt ointressant.
    Enligt min erfarenhet är det ingen direkt skillnad mellan hem där alkohol finns och dricks måttligt av och där det råder nolltolerans. Jag har en barndomsvän vars föräldrar var nykterister (med i IOGT och allt) och en del av hennes rebell var att dricka mycket, nu vet jag givetvis inte om det hänger ihop men det verkar vara lite av vad du vill få det till fast åt andra hållet..
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu
    Penida skrev 2014-06-29 23:54:07 följande:
    Enligt min erfarenhet är det ingen direkt skillnad mellan hem där alkohol finns och dricks måttligt av och där det råder nolltolerans. Jag har en barndomsvän vars föräldrar var nykterister (med i IOGT och allt) och en del av hennes rebell var att dricka mycket, nu vet jag givetvis inte om det hänger ihop men det verkar vara lite av vad du vill få det till fast åt andra hållet..
    Jag menar inte att mitt exempel skulle vara allmänt rådande utan jag ville mer påpeka att exemplet jag citerade inte heller är det. Att att få smaka alkohol hemma avdramatiserar det hela.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stårschan

Låta en femåring doppa fingret i whiskey för att smaka och känna att det är äckligt? Absolut! Låta en sextonåring dricka ett glas vin till maten hemma - ICKE!

• Zuzanne

Nej det skulle jag inte. Jag fick börja smaka på alkohol typ whisky när jag var 3-4 år. Jag dricker ingen alkohol själv och inte min man heller. Alkohol finns inte närvarande i vårt hem. Däremot låter vi andra göra som dem vill. Vet att äldsta har druckit alkohol på fest (15 år), men utan att bli full. Om hen blir full så kommer inte vi att skälla eller så.

• Hallonbåt02

Jag låter inte mina barn prova alkohol förrän vid 18 års ålder ,.Vi dricker inte heller så det finns ingen anledning till att introducera  något som kan förstöra mer än behaga.

• Anonym (Jodå)

Min mamma växte upp med föräldrar som drack nästan dagligen, och där alkohol kunde stå framme. Min mamma har aldrig druckit så att hon blivit full och dricker aldrig (inte ens ett glas vin till maten) idag. 

Min pappa växte upp i ett totalförbud. I tonåren drack han en hel del på fester och så vidare. Idag dricker han minst 1 gång i veckan.

Själv växte jag upp med en mamma som tycker att det är totalförbud att dricka före 18 - helst 20 - års ålder. Barn ska inte ens få smaka alkoholfri öl. Pappa har däremot haft inställningen att jag fick smaka när jag fyllt 13 år och efter 15 år kunde han även bjuda mig på en cider eller två t.ex. Anledningen var att han visste att jag skulle dricka ändå och då ville han se hur jag hanterade alkohol. 

Idag dricker jag ingenting och jag är 19. Förstår inte vitsen med att dricka.

• Anonym (nykterist)

Jag fick smaka innan jag hade fyllt 18 och när jag var 15 hade jag min första fylla (inte hemma) fick lite panik o ringer min pappa o frågar om han kan hämta mig väl hemma sätt jag ner hela honom och han var helt lugn och för mig kändes de som han var förstående jag blev väldigt skrämd utav min fylla gillade de inte och jag tror att eftersom pappa inte skällde på mig utan bara stötta mig så försvann de här häftiga med att dricka.

Jag fick smaka lite vin cider då och då dock aldrig mkt men när jag fyllde 18 och fick dricka så kände jag aldrig något behov är idag 24 o tror jag varit på bolaget 7 gånger för min egna räkning.

Dricker idag endast på stora helger o ibland min födelsedag men de blir aldrig mkt.

Så jag vet inte kan väl både vara bra o dåligt att låta barnen smaka dock ska ALLA veta att de är i inte svårt att få tag på alkohol idag, det jag tror man ska diskutera med ens barn är istället hur viktigt det är att inte dricka hb.

Nu har jag inga barn men tror jag hellre hade köpt till dem då det då är jag som har koll på hur mkt och vad de dricker för som sagt två knapprryck på internet o det finns någon som hjälper till istället.

Finns nästan ingen ungdom under 18 som aldrig prickigt väldigt sällsynt, iaf där jag kommer ifrån.

• Anonym (nykterist)

Såg att de blev lite fel jag spydde ner hela min pappa*

• Olym

Det är oerhört fel att normalisera något som är skadligt för kroppen. Oavsett om jag tycker att det är ok att dricka en öl till maten hemma eller dricka mig redlös, så kommer mitt barn att anamma min syn på alkohol. Bara för att man är vuxen så behöver man inte inta alkohol. Det finns en värld utanför alkoholen, men sorgligt nog så är det möjligheten till att dricka massor av sprit som man längtar efter när man fyller 18.

Jag kan naturligtvis inte påverka hur mycket mitt barn dricker den dagen då han/hon blir vuxen, det är upp till mitt barn att ta ett beslut om det. Det jag kan göra är att vara ett gott föredöme för mitt barn, och hålla hemmet alkoholfritt.

• Drickyoghurt

Det är inte olagligt att dricka alkohaltiga drycker när man är under 18, däremot är det olagligt att sälja/ge alkohol till omyndiga. Som DeadMexican tidigare skrev, drycker med 2.25% alkohol räknas som alkoholfria och får köpas och drickas av vem som helst, däremot sätter affärer ofta egna åldersgränser.

• Haskel

Alkoholhaltiga drycker har vi alltid framställt som vuxendricka. Har barnen undrat har de fått smaka, och därmed även förstått att så är fallet. Öl, vin, sprit är inte något som smakar gott för barn.
    Nu är de äldre barnen så stora  att de är på fester där det dricks. De kan utan vidare få tag på både hembränt och öl.
    Därför får de istället "stjäla" någon öl av mig. Likaså har jag sagt att de alltid kan ringa, om de eller någon kompis dricker för mycket.
    Mina ungar har dock aldrig druckit mer än den/de öl de "stulit" av mig. De vet också att om de missköter sig, så kommer jag inte låta dem gå på vilka fester som helst, och jag kommer hålla mer koll.

Det fungerar för oss. Alkohol är inte särskilt intressant, anser de.

• Batmamba

Vad menar du med "testa"? Är det att prova att använda det som berusningsmedel  eller är det att smaka lite?

Det beror hur som helst på åldern. Min treåring får inte smaka. En tonåring under 18 tror jag att jag skulle låta smaka, men hen skulle inte få prova att dricka sig berusad med mitt goda minne.

• Zadre
    DeadMexican skrev 2014-06-28 18:25:08 följande:
    Alla dricker förr eller senare. Välkommen till verkligheten.
    Nej "alla" dricker inte förr eller senare. Jag gjorde det inte och jag fick smaka på min mors öl ibland ( = fukta överläppen, slicka av och konstatera att det smakade skeeeetaäckligt. Tycker fortfarande öl är äckligt).

Och där tror jag det är en stor individuell skillnad. Jag och mina bröder har alla fått smutta. Jag dricker inte, min äldre bror gör det och min yngre sällan. I min pojkväns hem var det nolltolerans innan 18 år och då är hans föräldrar franska som ofta tog ett glas vin till maten. Han har festat gott i sina dagar. Nu dricker han ytterst sällan, ett par gånger om året och han har en annorlunda syn på vin än vad många svenskar har. Man tar inte ett glas vin rakt av sådär när man kommer hem utan det är en måltidsdryck enbart för att det är gott, med ett glas vatten vid sidan av för att släcka törsten. Det är inget man ska bli berusad på.

Jag tror att man kan vara hur strikt eller fri som helst när det gäller sitt barn och alkohol, man kan vara nykterist eller alkoholist, huruvida barnet kommer dricka, supa eller bli nykterist är helt individuellt. Det är vad jag tror.
  • Zadre

Glömde svara på TS fråga. Jag svarade annat för jag kan inte säga huruvida det är okej eller inte då jag tror det är individuellt hur man påverkas av det i slutändan.

Svar på tråden Är det okej att låta sina barn testa alkohol?