• Paaaalllllieeeew

Hur vet man när katten ska föda?

Hej!
    Min lille bise har blivit gravid. Jag vet inte exakt när katten har blivit dräktig.
    Hon är en inne katt, men vi har inte sätt att hon har löpt.
    Vi tog in katten på ett rum där min syster sitter hela tiden och arbetar så katten får lungn och ro och inte blir störd av hundarna. De vart ca tre veckor sen. Nu är katten extremt stor och magen har flyttat sig ca 10cm neråt och man kan typ känna kattungarna. Och magen är ganska knölig och man kan också se sparkar från katterna och att honan drar ihop sig,precis som hon har värkar,de började litelite i förgår,och var ganska mycket stor skillnad igår än i förgår.
    Hon slickar sig hela tiden på tassarna,magen och neråt. Hon spinner bara när man klappar henne,men de har hon alltid gjort. Men hon har dock börjat bita ibland när man klappar henne mjukt. Hennes boppar är stora och rosa och har "tappat" hår runt om.

Tacksam för svar :) ????

• Svar på tråden Hur vet man när katten ska föda?
  • SIN74

Hemma brukade vi se det på att hon gick runt runt lite oroligt och letade efter ett ställe att "gömma" sig på. När hon väl lagt sig sedan så gick hon inte upp innan det var klart. Kanske detta kan hjälpa dig på vägen. 

• LillaJag06

Men alltså TS, ni har inte planerat denna kull?

Ta henne till en veterinär så du ser att allt är bra med henne så kan de hjälpa dig vidare.

Har för mig att mamman ska ha avmaskats och sånt innan väl?

Har hund så kan inte så mycket om katter men man måste väl göra kontroller med katter med så ring ditt lokala djursjukhus.

• viseversa

Varför har ni inte kastrerat och steriliserat era katter om ni har hon och han katter tillsammans? Inte vidare ansvarsfullt.

• Majsan70
    LillaJag06 skrev 2014-06-28 12:40:49 följande:

Ta henne till en veterinär så du ser att allt är bra med henne så kan de hjälpa dig vidare.

Har hund så kan inte så mycket om katter men man måste väl göra kontroller med katter med så ring ditt lokala djursjukhus.

H
  • Majsan70
    LillaJag06 skrev 2014-06-28 12:40:49 följande:

Herregud NEJ! Man måste inte till veterinären med en dräktig katt. NEJ de måste inte avmaskas innan. 
  • Majsan70

Alltså LÄS PÅ INNAN skulle jag vilja säga. Hade du gjort det så hade du vetat nu.

När katten börjar tvätta sig i baken så börjar det närma sig. Mjölken rinner till och spenarna blir större bakifrån och fram i den ordningen. De går in i sig själva under värkarbetet och sitter ofta med öppen mun o småflämtar. De kan även spinna högljutt. Man ser hur magen drar ihop sig och till slut hur de krystar.

När spenarna fram är fyllda med mjölk så brukar det vara nån dag kvar innan mina katter föder. 

• LillaJag06
    Majsan70 skrev 2014-06-28 17:47:59 följande:
    Herregud NEJ! Man måste inte till veterinären med en dräktig katt. NEJ de måste inte avmaskas innan. 
    Vadå herregud nej?

Ska du avla fram kattungar ska du ha koll på din hona och hane. Det är idioti att hålla på med hemuppfödning utan att ha koll.

Jag säger inget om att TS inte har stamtavla på sin katt för då hade hon inte startar denna tråd.

Det jag menade med min text var att om man är osäker kan det vara bra att gå till någon som faktiskt vet vad han/hon pratar om. Där han veterinären tala om för TS ungefär hur lång gången katten är och ge tips och råd.

Så sluta du sitta och sprida saker som inte är bra!
  • Majsan70
    LillaJag06 skrev 2014-06-28 17:55:56 följande:
    Vadå herregud nej?

Ska du avla fram kattungar ska du ha koll på din hona och hane. Det är idioti att hålla på med hemuppfödning utan att ha koll.

Jag säger inget om att TS inte har stamtavla på sin katt för då hade hon inte startar denna tråd.

Det jag menade med min text var att om man är osäker kan det vara bra att gå till någon som faktiskt vet vad han/hon pratar om. Där han veterinären tala om för TS ungefär hur lång gången katten är och ge tips och råd.

Så sluta du sitta och sprida saker som inte är bra!
    Men nej man måste inte gå till veterinär med en dräktig katt. Det stressar o gör mer skada. Till veterinären går man om något verkar vara fel. 

Jag tycker precis som du att avel skall vara kontrollerad, men där hör inte veterinär hemma om man inte skall förbereda med diverse prover innan. Men när faktum är dräktighet behövs det inte. 
  • LillaJag06
    Majsan70 skrev 2014-06-28 17:59:35 följande:
    Men nej man måste inte gå till veterinär med en dräktig katt. Det stressar o gör mer skada. Till veterinären går man om något verkar vara fel. 

Jag tycker precis som du att avel skall vara kontrollerad, men där hör inte veterinär hemma om man inte skall förbereda med diverse prover innan. Men när faktum är dräktighet behövs det inte. 
    Jag håller med dig om att det stressar och kan tom stoppa värkarbetet.

Men när man inte besitter kunskapen kring ett djurs förlossning kan det vara bra att höra sig för.

Om nu katten börjar förlossningen och en unge fastnar, vad gör TS då?

Ver hon ens hur lång tid det tar innan det gäller livet för mamman och ungen?

Fy vad hemskt :(
  • nemo1

Fan vad less jag är på denna förbannat oansvariga huskattsavel. Var jourhem till en stackars hemlös katt istället så får ni ta hand om små söta kattungar. Huskattsmarknaden är mättad sedan länge och därför kastas katterna ut när folk ledsnat eller avlivas.

• 11960hanna

Hej! Katten födde tre små bisar dagen efter.,men tyvärr en dödfödd.

Jag har varit med om flera kattförlossningar innan,men mor och far tyvärr på semsester så vi kunde ju tyvärr inte höra med dem.

Men att nemo ska sitta och kommentera är bara helt sjukt.

Att säga att istället att föda upp kattungar (som igentligen inte var meningen) kan man ta hand om andra hemlösa katter.

Nemo : "fan vad less jag är på denna förbannat oansvariga huskattsavel. Var jourhe, till en stackas hemlös katt istället så får ni ta hand om små söta kattungar. Huskatttsmarknadem är mättad sedan länge och därför kastas katterna ut när folk ahar ledsnat eller avlivas." är ju samma sak som att säga " skaffa inga barn, det finns miljontals som behöver hjälp och adopteras".... Sjukt.

Och dessutom kommer vi ta hand om djuren så länge de lever och inte slänga ut dom...

Vill ju också tillägga att vi har tagit hand om 3hemlösa katter och 4 misskötta hundar... Så jaa klaga på :)..

• nemo1
    11960hanna skrev 2014-07-06 16:07:43 följande:
    Hej! Katten födde tre små bisar dagen efter.,men tyvärr en dödfödd.
    Jag har varit med om flera kattförlossningar innan,men mor och far tyvärr på semsester så vi kunde ju tyvärr inte höra med dem.
    Men att nemo ska sitta och kommentera är bara helt sjukt.
    Att säga att istället att föda upp kattungar (som igentligen inte var meningen) kan man ta hand om andra hemlösa katter.
    Nemo : "fan vad less jag är på denna förbannat oansvariga huskattsavel. Var jourhe, till en stackas hemlös katt istället så får ni ta hand om små söta kattungar. Huskatttsmarknadem är mättad sedan länge och därför kastas katterna ut när folk ahar ledsnat eller avlivas." är ju samma sak som att säga " skaffa inga barn, det finns miljontals som behöver hjälp och adopteras".... Sjukt.
    Och dessutom kommer vi ta hand om djuren så länge de lever och inte slänga ut dom...
    Vill ju också tillägga att vi har tagit hand om 3hemlösa katter och 4 misskötta hundar... Så jaa klaga på :)..
    Har ni tom tagit hand om hemlösa katter så borde ni ännu mer veta bättre än att föda fram fler huskatter!!!
    Tar man hand om sina djur så inkluderar det att man kastrerar vaccinerar försäkrar och idmärker sina djur.
Svar på tråden Hur vet man när katten ska föda?