• Fenomena80

Varför gör hon så med ungarna?

Hej!

Vår katt har fått sin första kull, 4 små ljuvliga kryp. Allt gick bra och hon betedde sig världsvant! Hon spinner massor och kommer springande om hon tror att de "hotas".
    De är tre dagar idag. Idag har hon börjat med nåt skumt som jag undrar om nån känner igen; hon tar en av dem ur lådan där de ligger, bär iväg den och lämnar av den på en hylla i en garderob. Så ligger den lille bebisen där och piper och själv sätter hon sig på golvet nedanför och jamar. Hon tycks vilja att vi ska komma när hon gjort detta. Vi tar såklart bebisen och lägger tillbaka den.
    Men varför gör hon såhär?
    Nu får vi stänga dörren om dem, men mamman behöver ju kunna komma ut, äta , gå på lådan etc....

Nån som känner igen detta?

• Svar på tråden Varför gör hon så med ungarna?
  • Litet My

Är det alltid samma unge? Vår gamla katt flyttade alltid en och samma unge hela tiden, tror inte hon ville ha just den.

• nemo1

Är det alltid samma unge? isf ska du vara mycket observant för det kan vara något fel på ungen. Väg ungarna dagligen för att se att de går upp i vikt som de ska, 10-15 g per dag. Kolla så att ungen hon bär i väg får i sig att snutta annars får du stödmata.

Stäng dörren till rummet där katterna är så att de får vara helt i fred. Släpp under inga förutsättningar ut mamman innan ungarna är tolv veckor, katter kan bli dräktiga omedelbart efter en förlossning och händer det så stöter mamman bort ungarna.

• Majsan70

Troligen är hon på G för att leta efter ett bättre ställe till ungarna Se till att ha lådan i ett lugnt o tyst rum med lite dämpat ljus. Ha dörren stängd och se till att där finns mat vatten och låda. Ställ lådan på avstånd till mat och bolåda. 

Det behöver inte vara nåt fel med ungen eller att hon inte vill ha den bara för att hon flyttar den. Vissa mammor bara är såna. 

• nemo1
    Majsan70 skrev 2014-06-25 12:35:49 följande:
    Troligen är hon på G för att leta efter ett bättre ställe till ungarna Se till att ha lådan i ett lugnt o tyst rum med lite dämpat ljus. Ha dörren stängd och se till att där finns mat vatten och låda. Ställ lådan på avstånd till mat och bolåda. 

Det behöver inte vara nåt fel med ungen eller att hon inte vill ha den bara för att hon flyttar den. Vissa mammor bara är såna. 
    Är det endast en och samma som flyttas så är det tyvärr oftast så att det är något fel på ungen. Har erfarenhet av det från jourkatter.
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2014-06-25 12:41:32 följande:
    Är det endast en och samma som flyttas så är det tyvärr oftast så att det är något fel på ungen. Har erfarenhet av det från jourkatter.
    Jag har samma erfarenhet och det har inte vart fel på de ungarna.  Bara en fix idé har det visat sig. Speciellt en av mina katter som gör så och speciellt om hon har fler än tre ungar. Jag tror hon vill separera dem lite för det blir för mycket. 

Däremot hade jagen av mina katter som bäddade ner en unge i höstas och den ungen dog ett par dagar senare. Jag tror hon visste o ville hålla den varm
  • Fenomena80

Tack för era svar!

Nej det kan vara vilken som helst av dem...
    Nu ligger de alla både i lådan alternativt i min dotters säng intill henne. Mamman kommer o går, vilket verkar helt ok. Nej, hon släpps INTE ut!
    Hade stängt nu så att mamman inte kan ta med sig nån av dem. Hon vill kanske ha dem just på den hyllan i garderoben men jag är inte så sugen på det så vi får anpassa och göra det så bra som möjligt där hon är.

Vet nån när de öppnar ögonen förresten?

• nemo1

När de är mellan 5-10 dagar. Kan inte låta bli att kommentera varför man inte läser på om kattfödslar mm INNAN man skaffar en hoppsankull.
    Hoppas du kastrerar din katt när ungarna är tolv veckor då Sverige redan har ca 150 000 hemlösa huskatter, dvs fler huskatter behövs inte.

• astegmatism
    Fenomena80 skrev 2014-06-25 00:01:27 följande:

Hej!

Vår katt har fått sin första kull, 4 små ljuvliga kryp. Allt gick bra och hon betedde sig världsvant! Hon spinner massor och kommer springande om hon tror att de "hotas".
    De är tre dagar idag. Idag har hon börjat med nåt skumt som jag undrar om nån känner igen; hon tar en av dem ur lådan där de ligger, bär iväg den och lämnar av den på en hylla i en garderob. Så ligger den lille bebisen där och piper och själv sätter hon sig på golvet nedanför och jamar. Hon tycks vilja att vi ska komma när hon gjort detta. Vi tar såklart bebisen och lägger tillbaka den.
    Men varför gör hon såhär?
    Nu får vi stänga dörren om dem, men mamman behöver ju kunna komma ut, äta , gå på lådan etc....

Nån som känner igen detta?

Katthonor kan må dåligt av att föda, liksom människan förlossningsdeppig
Svar på tråden Varför gör hon så med ungarna?