• Anonym (orolig)

vanligt rätten dömmer mot soc rekomendation?

Hej.
    Är i en boendetvist med den andra föräldern. Soc utredning visar att boende ska vara hos den andre. Jag tycker barnen ska vara hos mig. Är den vanligt att dommaren går emot socialens rekomendation på ett utredning de begärt in? Känns hopplöst just nu inför förhandlingen.

• Svar på tråden vanligt rätten dömmer mot soc rekomendation?
  • Modernmom

Det är inte vanligt, nej. De begär ju en utredning för att få en hint om vad som är bäst för barnet.

• Anonym (45)

Hej. Jag har varit i en vårdnad och umgängestvist om mitt barn. Socialtjänsten föreslog fortsatt ensam vårdnad för modern samt en långsam upptrappning gällande umgänget. Inget sammanhängande lovumgänge på sommaren - endast varannan helg.

Domen: gemensam vårdnad och en upptrappning på två månader för umgänget, från kort dagumgänge på tre timmar/gång till fullt umgänge varannan helg onsdag kl 8:00 till Söndag kl 17 på två månaders upptrappning. Varannan jul, nyår, påsk, midsommar (varannan storhelg), fem veckors sammanhängande dygnsumgänge varje sommar.

Så visst kan socialtjänstens utredning säga en sak och domen en annan.

• ZsaZsa

Det vanligaste är att rätten går på soc rekommendation, men det är inte alltid så. Det beror på vad som kommer fram i tingsrättsförhandlingen.

I utredningen har de angett skäl till sin rekommendation. Finns det något i det du kan göra något åt för att påverka beslutet? Om de anser det mer lämpligt att barnen bor hos pappan, vad kan du då göra för att det ska bli mer lämpligt hos dig alltså?

• Härdad mamma

Jag har läst att Tingsrätten följer ca 80% av Familjerättens rekommendationer och det stämmer nog ganska bra. Men man ska aldrig ge upp, eller ta något för givet!

Hur man framstår som person vid rättegången är även det ganska avgörande.

• Anonym (nja)

i mitt fall gick de helt emot soc de rek att pappa ( ! ) skulle ha enskild vårdnad 
    helt sjukt då han är galen e psykopat av kaliber

domen blev att jag fick enskild

Svar på tråden vanligt rätten dömmer mot soc rekomendation?