• tjejen87

Får jag ta ett lån till en bostad?

Hej.

Jag bor med mina 4 barn i en trea. Det är alldeles för trångt! Så nu tänkte jag skriva här, har lite funderingar på om jag får ta ett lån.

Jag jobbar inte nu, utan är mammaledig. Har en son på en månad.

Mina inkomster nu är;

barnbidrag; 5800
    bostadsbidrag; 5000
    vårdbidrag för min 6åriga pojk; 3600
    underhåll *4; 5090
    = ca 19500.

det är vad jag har in nu, får man ta ett lån till en bostad på dessa inkomster?
    vet inte ens om dom räknas som inkomst.
    kommer även snart  ha föräldrapenning med, men det är ju bara en viss tid.
    dom andra inkomsterna här är ju sånt jag kommer att ha under många år, förutom kanske bostadsbidraget då.

Så tror ni man får ta ett lån på 300.000 - 500.000kr ?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 10:35
    måste tillägga att jag har pengar till insatsen.
  • Svar på tråden Får jag ta ett lån till en bostad?
  • zZzZz

Låter inte omöjligt, enbart en bank kan dock svara 100?..

Sök lånelöfte online på typ SBAB, så vet du sen och slipper fundera :) 

• Anonym (kanske)

Endast bank/långivare kan svara helt säkert.

Om du har ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledighet tror jag dina chanser ökar avsevärt. Är du arbetslös efter mammaledigheten förmodligen ganska små eftersom en fast inkomst (förvärvsarbete, pension eller permanent sjukersättning oftast) brukar vara ett av grundkraven för att beviljas lån.

• Modernmom

Men hur kan du få så mycket bidrag om du har en stor summa pengar? I alla fall bostadsbidraget.

Och nej, det är inte troligt att du skulle få ett större bostadslån på de inkomsterna. De är ju bara tillfälliga. Bostadsbidraget försvinner ju på 5000 kr direkt och dessutom finns det ju en ände på de andra bidragen också, dvs att det inte är någon större säkerhet för banken.

• tjejen87

Allt utom bostadsbidraget kommer jag att ha iaf tills barnen fyller 18 år.
    & givetvis kommer jag ha ett jobb då. 
    Är inte det en ganska säker inkomst för banken då?

• Anonym (ABC)
    tjejen87 skrev 2014-06-23 15:14:16 följande:

Allt utom bostadsbidraget kommer jag att ha iaf tills barnen fyller 18 år.
    & givetvis kommer jag ha ett jobb då. 
    Är inte det en ganska säker inkomst för banken då?

Om du förlorar bostadsbidraget så har du 14 500 kr för att försörja 5 personer. Det är inte mycket.
  • Mandygirl

Inte för att vara taskig nu men det räknas inte som inkomst utan bidrag. Visst kan du testa med bankerna som Marginalbank eller Forex men oftast så har dessa banker högre ränta.

• Anonym (Kvinna)

Inte min sak, men hur kan du skaffa fler barn när du inte ens har ett jobb?
    Och vart är pappan? Bidrar han med pengar?

Tror inte heller du kan få ett lån, man måste skilja på bidrag och inkomst. Hade du däremot haft ett arbete med en hög inkomst, då hade du troligen fått ett mindre lån, men ändå inget stort lån då de även räknar på att dina barn ska få sin del av kakan. 

Bidrag är inte alltid samma sak som inkomst. Bidrag är ju bara ett tag framöver, inte för alltid. 

Tänk också på att du kommer en väldigt låg pension när du blir äldre om du inte börjar arbeta eller pensionsspara. Man måste arbeta idag för att klara sig som äldre när man sedan ska plocka ut sin pension. Bidragen försvinner ju för din del och sen måste du börja arbeta sent, ja allt blir liksom ekonomiskt värre sen.

Svar på tråden Får jag ta ett lån till en bostad?