• Vattenliljan

PCO + ÄL-test = meningslöst?

Jag försöker bli gravid med mitt andra barn och funderade lite på att köpa ett gäng ÄL-tester och testa med under sommaren, då fertilitetskliniken har stängt. Man kan ju alltid hoppas på att kroppen får för sig att ägglossa naturligt! :) Dock har jag hört att testerna kan visa fel på oss med PCO. Hur är det med det där? Är det så för alla med PCO, eller bara vissa? Hur kan man veta om de visar rätt eller fel? Eller är det ingen idé att försöka?

• Svar på tråden PCO + ÄL-test = meningslöst?
  • MiaIa90

Endel fungerar dom för och en del inte.
    För mig har dom fungerar rätt oki. Testa skadar ju inte.

• MiaIa90

Har du jätte oregelbunden mens men oftast när man får fullt utslag så kommer mensen ungefär efter ca 14 dagar.

• Vattenliljan

Jo, jag har väldigt oregelbunden mens. Ca 1-3 ggr/år. Men nu har jag gjort IVF och hormonbehandlingar under våren, så jag har någonstans en förhoppning om att det ska ha "sparkat igång" kroppen lite så att jag kanske kan få en naturlig ägglossning under sommaren. Det har hänt flera bekanta till mig och man lever ju på hoppet!

Kan man kanske kombinera ÄL-tester och att tempa?

• CT11

Hej!
    Jag har pco och en dotter på 1.5. Försöker få syskon verkningslöst. Utredning hos Sophia hemmet igen. Jag läste på en äl-testförpackning att de stickorna inte skulle användas om man hade pco. Det är ju så att man får positiva (falskt) resultat med dem. Det hände mig en gång. Jag hade postivt resultat i 72 dagar... Utan varesig mens eller äl sen... och ingen graviditet såklart heller... 

Har nu testat med äl test clearblue med gubbe. Fick 2 positiva resultat med glad gubbe denna cykel.. Pust! Jävla pco.... Och blir fortfarande inte gravid heller, trots positiva test. Mannens sperma är ok har vi sett i utredning. 

• Vattenliljan

Ja, jag är i lite samma situation som du CT11. Har också PCO och blev gravid genom IVF med mitt första barn som är drygt ett år. Nu har vi inte råd med fler IVF-försök så vi har gått tillbaka till hormonbehandling utan IVF. Eftersom jag aldrig testat ÄL-stickor vet jag inte hur de funkar på mig. Men det är klart att man skulle bli väldigt besviken om de visade falskt positivt. :(

• Pandamamma79

Min erfarenhet av äl-test är att de inte fungerar. Jag har pcos och har inte haft egen äl. Testen visade positivt varje gång jag tog ett. Detta var när min pcos fick "härja" fritt i kroppen så jag vet inte om det skulle fungera nu. Blivit gravid tre gånger med hjälp av Pergotime, testade dock aldrig äl då.

Svar på tråden PCO + ÄL-test = meningslöst?