• AnooYoo

Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?

Med anledning av en annan tråd undrar jag om ni som är föräldrar anser att er uppgift består av mer än att se till att det finns mat barnen kan laga själva om ni jobbar eftermiddagsskift, till exempel till klockan 21.00.

Vad anser ni att man som förälder bör göra i omsorgen av barnen på vardagar?

• Svar på tråden Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?
  • glassen

Jag anser att en förälders omosrgsbehov sträcker sig långt utöver att bara se till att det bara finns mat att värma. Sen är det svårt att svara generellt för barn är olika och en 10-åring och 13-åring har olika behov. Men en del av en förälders uppgift är att hjälpa till med läxläsning, skjutsa till aktiviteter, prata med och intressera sig för sitt barns intressen etc.

• pigglet

Får ingen kläm på vad som avses - handlar det om 10-åring som är ensam hemma från ca 14-21, (med syskon som kommer hem vid 15.30)? Eller handlar det om att mamman lägger sig 2 timmar före barnen?

Nej, jag skulle absolut inte lämna vår 10-, eller 12-åring, ensamma hemma från 14-21.
    Ja, jag skulle kunna lägga mig ett par timmar före dem. Eller ligga och sova om jag är sjuk, fast de är hemma. Eller låta dem vara hemma ett par timmar själv.

• Utbrytarkonst

Ja, jag anser att normalfuntade barn på 10 och 13 år klarar av att underhålla sig själva i två timmar om det är så att mamman går och lägger sig redan klockan 19. Det kan inte vara några problem. De kan ju alltid väcka mamman om det är något väldigt viktigt. Hade inte heller sett problem med att de var ensamma från klockan 14-21 heller, bara det inte skedde varje dag. Men det beror förstås också på individen, alla är ju olika. Utgår jag från mig själv så fick jag egen hemnyckel från åtta års ålder och fick gå hem och vara själv hemma från att skolan slutade tills dess att mina föräldrar kom hem från jobbet vid 17 tiden, var aldrig några som helst problem. Som 13 åring var jag ensam hemma en hel helg medan föräldrarna åkte ut till våran stuga, en släkting kom och tittade till mig ett par gånger per dag, funkade utmärkt. Mitt eget barn skulle garanterat klara av om jag gick och sov klockan 19.

• Bling1975

Någon gång då och då så klarar sig barn i den åldern fint ett par timmar även på kvällen.

Men jag hade en klasskamrat med skilda föräldrar och en mamma som aldrig kom hem från jobbet innan 20.00 på vardagar, ofta senare. Hon fick alltid laga sin egna middag, fixa med sina läxor själv (vilket aldrig skedde) och hon mådde inte speciellt bra av att inte få vara barn. Hon hade nog mått betydligt bättre om hon hade haft vuxna som var mer närvarande. Gick även ur grundskolan med katastrofala betyg.

• mammalovis

Jag har bara en bonusdotter på 10 år i år, men aldrig att vi hade lämnat henne ensam hemma mer än 2-3 timmar någon enstaka gång. Hon kan inte laga mat och skulle inte få tummen ur att varken göra läxor eller komma i säng i tid på kvällen. Hon lägger sig tidigt, efter 8 tror jag när hon ska till skolan. Vi har henne varannan helg.

Ett barn behöver omsorg och inte bara sitt eget sällskap. Du är ju som vuxen ansvarig för ditt barn även om du inte vet vad h*n gör.

Så det är ju skillnad att barnet är hemma några timmar tills föräldern kommer från jobbet och lagar kvällsmat vid 18, än att det ska klara allt själv, inklusive matlagning och läggning. Om föräldern är sjuk med feber eller liknande, så är ju föräldern ändå hyfsat närvarande än en som jobbar till 21 eller är psykiskt sjuk och kanske inte kontaktbar efter 19.

• Stjärnfall76

Jag tycker inte att det är ok. Någon gång ibland, visst. OCh de är stora. Men barn i den åldern har stort behov av sina föräldrar för att inte istället knyta an till andra barn.
    Det är ju jättesynd om dem tycker jag i alla fall. SÅ ensamma utan vuxna.

12åringarna här i vår by sade på ett tjejsnack att det de ville mest med sin mamma 8just det samtalet var om mamma), var att hon skulle vara hemma när de kom från skolan.

Sen önskade de sig hemlagad mat....

Så sorgligt. Inte konstigt att ungdomar utåtagerar och skär sig och mår allmänt psykiskt dåligt. De får ju aldrig ha sina föräldrar i detta landet känns det som Det är ju bara de första 12 månaderna i livet. Så fel på alla sätt vad gäller allt man vet om anknytning

• konkelbär

Barn klarar mer än man tror.

Men om föräldern är så deprimerad så att h*n går i säng kl 19 varje dag så är det kanske inte så lämpligt att barnen bor där av den orsaken.

• Penida
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 22:32:31 följande:

Jag tycker inte att det är ok. Någon gång ibland, visst. OCh de är stora. Men barn i den åldern har stort behov av sina föräldrar för att inte istället knyta an till andra barn.

12åringarna här i vår by sade på ett tjejsnack att det de ville mest med sin mamma 8just det samtalet var om mamma), var att hon skulle vara hemma när de kom från skolan.

Så sorgligt. Inte konstigt att ungdomar utåtagerar och skär sig och mår allmänt psykiskt dåligt. De får ju aldrig ha sina föräldrar i detta landet känns det som Det är ju bara de första 12 månaderna i livet. Så fel på alla sätt vad gäller allt man vet om anknytning

Du går runt i var och varannan tråd och pratar om anknytning, om du hade varit påläst hade du vetat att det inte står och faller med förskolestart utan att det är mer komplext än så.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 22:32:31 följande:

Trist förövrigt att inget av barnen gärna såg pappa hemma.
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu

Gäller det varannan vecka, ungarna är vettiga och okej med det så absolut. Jag var hemma själv ungefär så sent när jag var i den åldern ibland. Ser inget fel i det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stjärnfall76
    Penida skrev 2014-06-26 22:51:07 följande:
    Du går runt i var och varannan tråd och pratar om anknytning, om du hade varit påläst hade du vetat att det inte står och faller med förskolestart utan att det är mer komplext än så.
    Separationer är en väldigt stor del och jag tycker det är synd att hela Sverige verekar missa det.
  • Stjärnfall76
    Penida skrev 2014-06-26 22:51:57 följande:
    Trist förövrigt att inget av barnen gärna såg pappa hemma.
    Bra om du läser det man skriver innan du kopierar och kommenterar ett helt inlägg. Jag skrev ju att just det samtalet handlade om MAMMAN.
    Varför skulle de då säga att de ville ha pappan hemma?? 
    Det är väl ganska självkart att de vill det. Läs nästa gång.
  • Stjärnfall76
    Penida skrev 2014-06-26 22:51:07 följande:
    Kan tillägga att jag är väldigt påläst vad gäller anknytning.
  • ursula
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 22:55:12 följande:
    Separationer är en väldigt stor del och jag tycker det är synd att hela Sverige verekar missa det.
    Min mamma började skolan som 6 åring och flyttade hemifrån som 13 åring och tog plats
    Samma gjorde hennes bröder som började på sågverket. Gick jättebra för alla syskonen.
    Nu för tiden kan inte barnen lämnas ensamma en stund, Tiderna förändras
  • Penida
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 22:55:12 följande:
    Det är sant men det finns så mycket mer som påverkar än när barnet börjar på förskola, det är komplext som sagt. Om du verkligen studerar anknytningsteorin ser du detta. Hemmaföräldrars forum t.ex. använder  ju delar som passar deras syfte.
    Avskyr CIO-metoder
  • Stjärnfall76
    Penida skrev 2014-06-26 23:02:18 följande:
    Det är sant men det finns så mycket mer som påverkar än när barnet börjar på förskola, det är komplext som sagt. Om du verkligen studerar anknytningsteorin ser du detta. Hemmaföräldrars forum t.ex. använder  ju delar som passar deras syfte.
    Absolut är det mer. En mentalt frånvarande hemmaförälder lär ju inte knyta an bra.

Men generellt kan man väl inte säga emot att det är dåligt för anknytningen att lämna bort en liten 13månars långa dagar. Tycker det är ren och skär barnmisshandel. Samtidigt vet jag naturligtvis att många inte har något val. Men dt BORDE finnas val.

Om du är intresserad av anknytning i allmänhet så tipsar jag dig om Gordon Neufeld. Han har en bok översatt till svenska också. Gillar honom skarpt.
  • Penida
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 23:06:02 följande:
    Absolut är det mer. En mentalt frånvarande hemmaförälder lär ju inte knyta an bra.

Men generellt kan man väl inte säga emot att det är dåligt för anknytningen att lämna bort en liten 13månars långa dagar. Tycker det är ren och skär barnmisshandel. Samtidigt vet jag naturligtvis att många inte har något val. Men dt BORDE finnas val.

Om du är intresserad av anknytning i allmänhet så tipsar jag dig om Gordon Neufeld. Han har en bok översatt till svenska också. Gillar honom skarpt.
    Jag är påläst och därför inte lika engelskspråkig som dig. Jag har läst psykologi, anknytningsteori, på universitetsnivå.
    Avskyr CIO-metoder
  • ursula
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 23:06:02 följande:

Vad har 13 månaders bebisar i den här tråden att göra ?
  • Heysoulsister

Nej aldrig
    Min syster är tio och jag hade aldrig låtit henne vara hemma själv. Hon har max varit ensam två timmar om ens det.

Hallå 10 år till 21:00 ? wtf

• modsey

jag gjorde så med mina barn, sonen var kanske 11 år och dottern 13 år när jag jobbade kväll och de ville vara hemma i stället för att ha barnvakt o sova borta.
    Då bodde vi nära en släkting som de åt mat hos och som de kunde kontakta om det var något.
    Jag skulle säga att det beror på just såna faktorer ; hur mogna barnen är, är de mycket osams då de är själva, finns det någon annan vuxen de kan då snabbt osv

Svar på tråden Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?