• Linslusen04

Låna från barnbidragskonto till sig själv?!

Hejsan!

Jag undrar vad ni anser om att låna av barnbidragspengar?

Jag har inte mina barn boende hos mig för tillfället. Dem bor hos sin mormor och morfar. Jag träffar dem hos dem, och ska i framtiden börja ha dem igen, i alla fall varannan, var tredje helg . Den dagen jag mår bra, eller i alla fall bättre.

Men nu till saken.

Är det okej att låna till att åka på egen semester av barnbidraget?

Funderar på att åka på en miniweekend en helg nu i sommar. Och på ett sätt så känns det fel, eftersom jag oftast säger "nej mamma har inte råd". Och så känns det så fel då, att jag tar av barnens pengar till min egna semester. Visst jag lånar ju bara, men ändå.

Men är så sugen på att åka på den där resan som jag har tänkt att göra så länge. Och jag hade tänkt att göra den det här året. Men det känns så fel. Ser framför mig rubrikerna i huvudet. "Mamma lånade av barnbidragskontot för att besöka gayklubb". Så fel, känns det, men annars kanske jag inte har råd att göra resan. Iofs sådant man får ta.
    Men vad tycker inte ni då? Jag borde låta bli, eller hur?

• Svar på tråden Låna från barnbidragskonto till sig själv?!
  • Freckels

Det känns väl fel för att det är fel. Barnbidraget ska ju gå till dina barn. Du kan väl spara och åka på resan lite senare?

• Linslusen04

Förmodligen är det ju så ja.

Ja, det får nog bli så ja.

Men hade så mycket pengar på deras barnbidragskonto. Men bättre att jag lägger dem pengarna på något till barnen istället.

Freckels skrev 2014-06-19 15:45:26 följande:

Det känns väl fel för att det är fel. Barnbidraget ska ju gå till dina barn. Du kan väl spara och åka på resan lite senare?

• Blubban82

Börja spara nu så kan du kanske åka nästa år, eller längre fram! Om du har sparat ihop och åker för dina pengar kommer du njuta så mycket mer av resan, än om du åker med dåligt samvete!

• Linslusen04

Dem tycker att jag ska ha pengarna själv. Och hjälper mig frivilligt. Mig och ex-mannen. Så hon säger att hon hade kunnat kräva pengar, men gör det inte av ren snällhet, säger hon. Hon hade kunnat söka bidrag, men gör inte det heller . För hon vill hjälpa oss frivillivgt, och inte känna pengar på det, så ungefär säger hon.

MxMeNow skrev 2014-06-19 15:57:10 följande:

Borde inte morföräldrarna få barnbidraget när barnen bor där?

• La Lola

Och jag tycker "pengar som pengar".

Det enda jag reagerar på är att du säger till dina barn att du inte har råd när du sparar 2 barnbidrag varje månad?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Fattig Mamma)

Om du nu skulle låna pengar från barnens konto, hur stor summa menar du då? Och kommer du att ha möjlighet att betala tillbaka den summan inom nån månad eller två?

• Linslusen04

Jo jag vet. Vet faktiskt inte hur jag tänkt.

Klart dem får saker och kläder och så emmmelanåt med. Och ibland lånar jag av barnbidrag, dock inte ofta. Och lämnar alltid tillbaka.

La Lola skrev 2014-06-19 17:23:32 följande:

Och jag tycker "pengar som pengar".

Det enda jag reagerar på är att du säger till dina barn att du inte har råd när du sparar 2 barnbidrag varje månad?

• Currykoalan

Barnbidraget är något så ovanligt som ett bidrag som betalas ut under ett antal år endast för att man är vårdnadshavare till barn. Utan prövning, utan krav på motprestation, utan att pengarna är öronmärkta till någonting alls. Ett bidrag som infördes för att det föddes för få barn och det var "kris i befolkningsfrågan" i landet. Det inrättades för att människor skulle få en uppmuntran att skaffa barn, inte för att specifikt gå till barnen eller ens bidra till deras försörjning. Sedan åren runnit iväg har det utvecklats mängder med teorier angående barnbidraget och vad det ska användas till. Men likafullt är det bara enskildas åsikter och har inte alls med barnbidraget i sig att göra. Den som får barnbidraget kan aldrig ställas till svars för att tex ha förskingrat det, om det visar sig att barnet levt påvert och föräldern spelat bort pengarna på onlinepoker. Bara för att ta ett exempel.

En rubrik av typen " "Mamma lånade av barnbidragskontot för att besöka gayklubb" skulle möjligtvis kunna ses här på fl, men det behöver du väl inte bry dig om.

• La Lola
    Linslusen04 skrev 2014-06-19 19:18:40 följande:

Jo jag vet. Vet faktiskt inte hur jag tänkt.

Klart dem får saker och kläder och så emmmelanåt med. Och ibland lånar jag av barnbidrag, dock inte ofta. Och lämnar alltid tillbaka.

Ok...

Här är barnbidraget mina pengar. Inte barnens.
    Dvs det är skitsamma vilka pengar som används för att köpa sånt som vi använder allihop.
    Jag ser inte problemet med dessa sparade pengar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (bidrag)
    Currykoalan skrev 2014-06-19 19:34:47 följande:

Barnbidraget är något så ovanligt som ett bidrag som betalas ut under ett antal år endast för att man är vårdnadshavare till barn. Utan prövning, utan krav på motprestation, utan att pengarna är öronmärkta till någonting alls. Ett bidrag som infördes för att det föddes för få barn och det var "kris i befolkningsfrågan" i landet. Det inrättades för att människor skulle få en uppmuntran att skaffa barn, inte för att specifikt gå till barnen eller ens bidra till deras försörjning. Sedan åren runnit iväg har det utvecklats mängder med teorier angående barnbidraget och vad det ska användas till. Men likafullt är det bara enskildas åsikter och har inte alls med barnbidraget i sig att göra. Den som får barnbidraget kan aldrig ställas till svars för att tex ha förskingrat det, om det visar sig att barnet levt påvert och föräldern spelat bort pengarna på onlinepoker. Bara för att ta ett exempel.

En rubrik av typen " "Mamma lånade av barnbidragskontot för att besöka gayklubb" skulle möjligtvis kunna ses här på fl, men det behöver du väl inte bry dig om.

Precis.
    Det heter barnbidrag, ett bidrag du får för att du har barn. Det heter inte Barns bidrag, ett bidrag till barnen. Annars hade väl pengarna inte kommit till föräldrarnas konton? Hade staten velat att pengarna skulle bli öronmärkta bara till barnet hade dom nog sett till att det blev så.
    Sen kan jag tänka så här. Att du kanske faktiskt mår bättre av att åka till en gayklubb? Kanske träffar någon som får dig att må bättre så ni en dag kan försonas, du och barnen och den nye
  • Linslusen04

Va ju lite inne på det spåret. Men det känns lite flex emot mina älskade barn.

Men tror att den skulle kunna få mig att må bra. Vet inte om jag hittar någon. Men bara känslan av att få komma ut lite, och göra den där resan, som jag har drömt om ett tag nu. Och den skulle nog göra mycket för mitt mående.. Ja, men det vore så kul!!

Anonym (bidrag) skrev 2014-06-19 19:53:28 följande:

Precis.

Det heter barnbidrag, ett bidrag du får för att du har barn. Det heter inte Barns bidrag, ett bidrag till barnen. Annars hade väl pengarna inte kommit till föräldrarnas konton? Hade staten velat att pengarna skulle bli öronmärkta bara till barnet hade dom nog sett till att det blev så.

Sen kan jag tänka så här. Att du kanske faktiskt mår bättre av att åka till en gayklubb? Kanske träffar någon som får dig att må bättre så ni en dag kan försonas, du och barnen och den nye

Svar på tråden Låna från barnbidragskonto till sig själv?!