• Ammelliee

Ont i magen hos spädbarn?

Hej! Jag har en liten fundering, det kanske inte ens finns ett svar på detta men tänkte höra mig för i allafall. Om jag råkar äta t ex lök som många små liv är känsliga för och min bebis skulle få ont i magen av detta. Hur länge kan det påverka bebisen? Kan hon ha ont i flera dagar av den löken eller borde det komma ut ut hennes system inom en viss tid? Försöker lista ut vad som orsakat min lilla tjej på 4 veckors magproblem. Jag tror att det ligger nåt mer bakom det dock men jag kan misstänka att jag kanske omedvetet råkade få i mig lite tillagad lök i söndags, men då är hon inne på fjärde dagen med ont i magen. Kan lite lök orsaka så långvarigt problem eller lär det ligga nåt mer bakom det? Hon har egentligen haft problem med sin mage i 3 veckor till och från men det har blivit så mycket värre sen i söndags kväll. Kan också tillägga att jag sedan 3 veckor tillbaka har helt uteslutit mjölkprodukter ur min kost. Otroligt tacksam för svar !

• Svar på tråden Ont i magen hos spädbarn?
  • Johanniee

Prata med din BVC-sköterska om du är orolig. Men nej, något som du har ätit ska inte ge problem i många veckor. Högst något dygn. Det kan inte vara så att det är kolik? Sköter hon magen som hon ska annars? Du kan testa att bära henne "på mage" där hon liksom ligger med magen mot din underarm och huvudet i armvecket. Många barn med ont i magen brukar tycka att det är skönt. Men som sagt. Ring BVC och prata med dem så kan du få hjälp :)

• Pillalala

Hej Ammelie!
    Jag tror inte att löken är orsaken till problemet. Min lilla tjej är nu fem månader och har haft jättemycket besvär med magen. Vi har träffat läkare och ringt x antal ggr till bvc. Det är en hemsk känsla att inte kunna hjälpa sin lilla. Vi har också uteslutit komjölk utan effekt. Det är bara ca 2 % som har denna allergi enligt 1177...
    Det svar vi har fått är omogen tarm och det verkar onekligen vara det som är orsaken för de flesta. Men det lär man ju aldrig få veta. Sen kan man ju ta det försiktigt med starka kryddor, lök, paprika, kaffe och choklad för att minska gaserna för de små!
    Det som lindrat för oss är babymassage (att hjälpa bebis få ut gaserna), hålla upp benen verkar också hjälpa luften komma ut, rapa genom att hålla bebis på axeln så att bebis får axeln i magen, pysventil då de inte alltid får till tekniken, eller rentav hitta någon distration en stund som ett bad, en sång eller vad din lilla gillar bäst. 
    Håll ut! Jag vet vad du går igenom, det är tufft och när magen går över så är det något annat som kommer, tänder eller virus mm.. Men då har man hunnit lära känna bebis lite bättre :)

• Mandelskorpan

På vilket sätt har hon magproblem? Lös, hård, gaser, färg? Luktar det fränt, blir hon röd i rumpan? Ökar hon i vikt? Om det är komjölksprotein så kan de vara känsliga för soja och baljväxter också. Kanske värt att prova.

Svar på tråden Ont i magen hos spädbarn?