• kma

Uppfostra katt att inte bita så hårt?

När min katt leker biter hon gärna i tårna och fingrarna. Oftast gör det inte ont men ibland biter hon hårt. Och det kommer bli värre ju äldre hon blir. Fast i och för sig när dom är äldre leker dom kanske inte på detta vis. Men tänkte kolla omhur ni gör för att katten inte ska bita så hårt? Eller kommer hon bli försiktigare när hon inte är kattunge längre? Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Uppfostra katt att inte bita så hårt?
  • Akua

De kan ju vara lekiga flera år..."tyvärr" ;) När min katt biter hårt, då är där oftast för att hon blir arg för något...att man lekar på fel ställe på hennes kropp, myser med henne för länge eller att leken övergår i mer aggression. På senare tid (hon är 1,5 år) har hon börjat reagera på när jag med hög stämma skriker till eller säker nej. Hon kan då lägga sig ner lite, dock fortfarande på st G att hugga till, slå mig med tassen eller klamra sig fast och bita och sparka med baktassarna och hon försöker några gånger till men säger jag till igen när hon försöker så kan hon gå därifrån eller börja roa sig med annat. Hon klöser mig dock inte så jag är nöjd med att hon "bara" biter då det inte lämnar sår efter sig.

• Greta22
    kma skrev 2014-06-16 23:52:58 följande:
    När min katt leker biter hon gärna i tårna och fingrarna. Oftast gör det inte ont men ibland biter hon hårt. Och det kommer bli värre ju äldre hon blir. Fast i och för sig när dom är äldre leker dom kanske inte på detta vis. Men tänkte kolla omhur ni gör för att katten inte ska bita så hårt? Eller kommer hon bli försiktigare när hon inte är kattunge längre? Hur ska jag göra?
    Min katt som blev gammal, bet alltid hårt när han lekte. Man får väl försöka visa att man är lite boss kanske?
    Fast som de säger, en del katter biter hårt och leker hårt. 

Min katt brukade tom attackera mig och skada mig. Jag brukade då försöka att låta bossig, jag hoppade på att han skulle se mig som ledare som när man tänker rangordning. Det fungerar väl på hundar. Men kanske inte på katter.

Det är dock svårt när de är unga katter för då leker de mycket. De brukar ju minska när de blir äldre. själva lekandet och bitandet. 
  • Majsan70

Vi fostrar våra katter direkt från de är pyttesmå. Vi leker massor med dem men så fort de biter för hårt eller tar ut klorna så slutar vi direkt att leka och går därifrån. De lär sig väldigt fort vad det betyder. 

Svar på tråden Uppfostra katt att inte bita så hårt?