• Penida

När tror ni att ni skulle eller när har ni har låtit era barn göra följande saker?

Åka till badhuset själv med en kompis.

Åka till stranden själv med en kompis.

Leka utan övervakning utanför hus och trädgård, t.ex i närliggande lekpark eller i ett grönområde i närheten av bostaden.

Gå eller cykla till skolan själv.

Gå eller cykla till affären själv.

Alla har olika förutsättningar och det finns inte en enda riktig ålder för allt. Se till er själva och er verklighet, era barn. När tror ni att ni att skulle eller när har ni låtit era barn göra detta? Berätta varför det då var passande!

Avskyr CIO-metoder
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-16 21:27
    Rubriken ska vara:
    När tror ni att ni skulle eller när har ni låtit era barn göra följande saker?
  • Svar på tråden När tror ni att ni skulle eller när har ni har låtit era barn göra följande saker?
  • GrönaDruvan
    Penida skrev 2014-06-16 21:24:25 följande:

Leka utan övervakning utanför hus och trädgård, t.ex i närliggande lekpark eller i ett grönområde i närheten av bostaden.

Alla har olika förutsättningar och det finns inte en enda riktig ålder för allt. Se till er själva och er verklighet, era barn. När tror ni att ni att skulle eller när har ni låtit era barn göra detta? Berätta varför det då var passande!

Avskyr CIO-metoder
    Rubriken ska vara:
    Det är ju väldigt svårt att säga när allt kan hända, då mina är små än. Men då jag är väldigt "rädd" för vatten och tycker man ska ha respekt, så måste de ju definitivt vara simkunniga både i simhall och vid sjö/hav. Som det känns nu vill jag inte släppa dom i närheten av vatten förräns dom är typ 15:-/

Däremot leker dom redan nu utan övervakning hela tiden på lekplatser nära där vi bor. Jag kollar till dom emellanåt, men dom är ändå själva.

Gå/cykla till affären kommer inte hända på länge om vi bor kvar, då vi bor precis brevid en större väg där bilar kör fort och det är mycket trafik. Ingen gångbana finns.

Mina killar är 5,5 och 4
  • GrönaDruvan

Barnen bor alltså på två ställen.

Men där de går i förskola är den stora vägen.

Där de bor med mig finns lekplatserna...

• Penida
    GrönaDruvan skrev 2014-06-16 21:33:27 följane:
    Däremot leker dom redan nu utan övervakning hela tiden på lekplatser nära där vi bor. Jag kollar till dom emellanåt, men dom är ändå själva.
    Jag postade en tråd en gång som innehöll info om mina barn som leker själva utan ständig övervakning på lekplatsen likt dina och i närliggande grönområde och vissa kunde inte alls förstå detta även om jag förklarade att det inte fanns trafik eller vatten i närheten. Jag borde oroa mig över pedofiler och olyckor osv. Vissa tyckte barnen borde vara 10 år för det. Så olika det kan varaGlad
    Avskyr CIO-metoder
  • lövet2
    *14 år. Då har de kunnat simma tillräckligt bra och fått lite vattenvett.

*14 år. Se ovan.

*5 år. Fast då har förstås lekparken varit så pass nära att jag kunnat höra ev skrik därifrån.

*7 år. 300 meters trygg skolväg.

*10-12 år. 10 för att gå dit och 12 för att cykla. Det är längre dit och de måste ut i trafiken.
  • Majsan70
    - 10 år

- 12 år ungefär

- Runt 4-6 år

- 7 år

-9 år

Allt beroende på mognad och hur man bor. Det har inte sett likadant ut för mina tre barn.
  • volvo142
    Penida skrev 2014-06-16 21:24:25 följande:

Rubriken ska vara:
    1 åka och bada med en kompis 10/12 år beroende på hur dom är. Men kan säker ändra mig.
    2 Om det är nära ungefär samma ålder men mobil ska vara med!
    3 7/8 år med om dom kan klockan får en tid.
    4 10/12 år beror mycket på mognad i trafik.
    5 samma där.
  • Mrs Green
    - 10 år (till vårt närmaste badhus)

- ca 13 år kanske, vi har ganska långt till en strand

- ca 5 år (på vår gård, men utom synhåll)

- 8 år (endast gå, kanske cykla vid 10-11 eftersom hon måste åka på (lugna) trafikerade gator)

- 7 år (dit är det gång/cykelbana hela vägen)
  • nozpa

-Vid 13-14 år. Vi har en bit dit så dom får ta bussen om dom ska dit själva.
    -Hum, 10-11. Bor väldigt nära men sedan beror det på deras simkunskaper. Utgår jag från mig själv så skulle dom få cykla/gå själva vid 9. Men då hade jag simmat i 4 år. Och det är ju inte säkert att mina barn gjort. Så 10-11.
    -Det får äldsta snart göra. Hon är 3 nu, men vi bor granne med en lekplats och ett litet grönområde i ett villakvarter. Alla trädgårdar gränsar mot det. Ingen väg. Så är jag i trädgården så kanske hon är 2 meter ifrån i sandlådan liksom.. Men om jag skulle vara inne eller på framsidan av huset så kanske runt 5-6.
    -Här får inga barn cykla själva till skolan innan dom är 10 år och tagit cykelkörkortet. Så tidigast 10 år för cykel. Äldsta får kanske gå runt 9 år. Dom 2 yngre kanske får gå runt 8 om dom går med storasyskonet. Det är ca 1 km och cykelväg. Dom korsar två vägar. En precis utanför huset och sedan en framme vid skolan.
    -Samma som till skolan.

Nu utgår jag från hur jag själv var i dessa åldrar.

Svar på tråden När tror ni att ni skulle eller när har ni har låtit era barn göra följande saker?