• MedlemFV

Varför jagar hundra katter?

Varför jagar hundar katter? Den frågan har jag alltid ställt till mig själv. Vad händer när hunden till slut får ifatt katten? Äter den? Eller skulle den bara skada eller till och med döda katten för att sedan bara ge sig iväg som om inget hade hänt? Varför just katter? Tack på förhand!

• Svar på tråden Varför jagar hundra katter?
  • Gizmo

Hundar jagar det mesta som rör sig eftersom de ser det som ett byte. Det ligger i hundens natur att jaga. Tänk på hur vargar lever.

Däremot har jag inte varit med om att hunden får tag i katten, katter är oftast snabbare. Tror inte att hunden skulle döda kissen.

• Birgitta02

Rent generellt:
    En hund jagar inte en sittande eller liggande katt. Det är först om katten börjar springa som den tar upp jakten. Vissa hundar hade säkert dödat katten, men inte ätit. Men de flesta hundar skulle INTE sätta tänderna i en katt. Om katten stannar så stannar också hunden. I bråk mellan katt och hund vinner oftast katten. Hundar tar hellre till flykten än riskerar få ögonen utrivna.

• sextiotalist

Alla hundar jagar inte katter, många hundar bryr sig inte ens en gång, ofta är det katten som drar sig undan hunden.
    Men de hundar som jagar, kan jag pga jaktinstinkten, för att leka, eller få bort katten från reviret.

Ja, hundar kan döda en katt, men mycket ovanligt att du kommer ikapp katten

• Majsan70

Hundar som inte fått lära sig bättre, kan jaga katter. Lär man dem att det är förbjudet så har man inga problem sen. 

Svar på tråden Varför jagar hundra katter?